בשיתוף PEACE NATURALS
חולים רבים אינם מודעים לכך, שכחלק מהטיפול שהם מקבלים, הם יכולים להיות זכאים לאישור שימוש בקנאביס שעשוי להקל את החיים עליהם. התהליך לקבלת האישור בישראל נמצא כל העת בשינויים ועדכונים, בינם ובין המערכת וגם מול הרופאים המטפלים בהם.

צעד ראשון או איך מתחילים להגיש בקשה לאישור?

"קודם כל, כדאי להתחיל בקריאת נוהל 106 של משרד הבריאות, שמפרט את הוועדות הרפואיות, שאחרי מיצוי הטיפול התרופתי המקובל, הרופא המומחה באותה התוויה יכול להגיש בקשה ליחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות – היק"ר - להנפקת רישיון לחולה במרשם או אם הוסמך ע"י היק"ר, לנפק בעצמו מרשם ורישיון למטופל", אומרת רוני כץ עמיחי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של Peace Naturals. היא מסבירה שיש רשימה של רופאים המוסמכים לנפק מרשמים, שמתעדכנת מעת לעת ומפורסמת באתר האינטרנט של יחידת הקנאביס הרפואי.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החוליה החסרה

נדמה שמעטים מדי הם הרופאים באותה רשימה, שמוסמכים להנפיק רישיונות שימוש בקנאביס. "יש מספיק רופאים", אומר באולפן ד"ר איליה רזניק, נוירו פסיכיאטר מומחה בתחום הפגיעה המוחית ובטיפול במחלות נוירו פסיכיאטריות, על הקורס הייעודי שהעביר במשרד הבריאות. "רופאים הביעו הרבה מאוד עניין אבל מעטים מאלה שהוסמכו, עובדים בתחום. אין בעיה להוציא רישיון אבל יש בעיה עם כל התהליך - מי ממשיך אחר כך את הטיפול מול המטופל, מה קורה אחר כך, מי נותן ליווי, מי נותן הדרכה למטופל, מי מלווה את המשפחה שלו, מי עונה לשאלות, מי רופא המעקב ואיפה הוא מתבצע", הוא אומר ומצביע על אי הוודאות הזו ככשל גדול של המערכת שנוצרה ע"י משרד הבריאות.
"קופות החולים רוצות את כל הסמכויות אצלן או שהן מתנגדות כי זה גורם להן עומס", אומר ד"ר רזניק, "זה בגלל חוסר ידע, בגלל ביורוקרטיה מיותרת ואלה מכשולים שצריך לפתור כדי לאפשר טיפול איכותי. לא רק קבלת רישיון חשובה אלא גם הפקת תועלת מהטיפול והימנעות מהשלכות שליליות שגם עלולות לקרות. צריך להכיר בכך אבל לא צריך להפחיד את המטופל או את הרופא ובטח לא להגיד שהחולה יהיה מסומם. זה לא נכון".

תהליך קבלת אישור מול המטופל

ד"ר רזניק מספר שלפני הכל הוא בודק מול המטופל מה ניסיונו הקודם עם קנאביס. "אני מסביר מהו צמח הקנאביס, האם המטופל מודע למשמעות, מסביר מה התועלות בו ואם יש ללקוח ניסיון איתו", הוא אומר. "בדרך כלל מדברים איתי בצורה פתוחה מאוד ואנחנו בודקים יחד את כל האופציות".
אחר כך מותאם טיפול לכל חולה. "לפעמים אני נותן קודם כל תרופה שהיא על בסיס קנאביס, כדי לוודא שהשימוש בקנאביס לא יגרום לו להתקף חרדה או למחשבות פרנואידיות. מכיוון שאני רופא מבוגרים, מספר תופעות הלוואי הפסיכיאטריות מאוד נמוך והיכולת שלהם להתמכר מאוד נמוכה. זה נותן לי הרבה מאוד ביטחון טיפולי", הוא מסביר.
4 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי כאב
קנאביס רפואי כאב
(צילום: shutterstock)
ד"ר רזניק סבור שמשפחת החולה גם היא חוליה חשובה ביותר. "אני לא מפחיד את בני המשפחה של המטופל, אני מלווה את החולה לאורך זמן עד שאנחנו מגיעים להרכב נכון של סוגי קנאביס. בדרך כלל משרד הבריאות מאשר את הבקשות שלי ולפעמים מקשה. בעתיד אני מקווה שהתהליך הזה יהיה הרבה יותר פשוט", הוא אומר.

דרך החקיקה

ד"ר רזניק הוא אחד היועצים של ועדת הקנאביס בכנסת. "כרגע הכנו את חוק הקנאביס ואני מקווה שהוא יעבור בקריאה ראשונה, מייד אחרי הפגרה", הוא אומר. "זה יקל מאוד, כי בחוק כתוב שכל רופא מומחה שמכיר את המטופל ואת הבעיות שלו יוכל יהיה להוציא לו מרשם לקנאביס. זה אמור להקל מאוד".
ד"ר רזניק מלין על סרבול התהליך הקיים וטוען שהוא נובע משמרנות המערכת. "זה", הוא אומר בתקווה, "אמור להשתנות, בהתאם לניסיון הרופא, ההיכרות עם המטופל, ההיכרות עם החומר ועם המחלה עצמה. זה יכול לתת מענה וכמובן שלא צריכים לחכות לחוות דעת של איגוד מקצועי כזה או אחר, כי יש הרבה מחקרים שנעשו. כרגע בפוסט-טראומה זה נחשב רק כקו טיפול חמישי ולא ייתכן שזה יתנהל ככה".
"הכל תלוי בעד כמה יהיה הרופא פתוח. עד כמה באמת יבין את המטופל שלו ויציע בעצמו את האפשרות, את האופציה של הקנאביס". אומרת גם כץ עמיחי.
4 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי כאב
קנאביס רפואי כאב
(צילום: shutterstock)
ד"ר רזניק מבקש גם להדגיש את חשיבות תאום הציפיות. "50% מהזמן שלי במפגש עם המטופל, אני עוסק בתיאום ציפיות. לפעמים באים עם ציפיות לא נכונות. לפעמים מטופלים מצפים להרבה מאוד דברים. הקנאביס היא תרופה בוטנית וחומר חדש לנו יחסית. אנחנו לומדים אותו ולכל אחד יש את הניסיון שלו. אני חושב שהדרך היא לשלב את הניסיון של הרופא, את הידע שלו במחקרים הקיימים ובהרבה מאוד פתיחות והקשבה למטופל. זה יבטיח לנו אפשרות לתת קנאביס בצורה נכונה ומושכלת וגם להימנע מתופעות לא רצויות".

איך מקלים על קבלת הרישיון?

ד"ר רזניק אומר שחוק הקנאביס החדש אמור להקל את התהליך. "זה שהרופא לא יצטרך לרוץ אחרי יק"ר והרופאים המנפקים, אלו שלא עוסקים אחר כך במעקב ולא יודעים על החולה, אלא רק מנפקים רישיון ללא אחריות מלווה, זה צריך להיפסק", הוא אומר, "רופא מטפל צריך גם להכיר את החולה, גם את הבעיות שלו וגם את הקנאביס. הוא זה שצריך להיות מלווה את החולה ולהדריך אותו, בליווי אחיות שמדריכות. אני מקווה לבנות מערך הדרכה נכונה לחולה ולבני המשפחה שלו כי זה בסיס לטיפול מועיל ומניעה מהנזקים", הוא אומר.
מוסיפה גם רוני כץ עמיחי ואומרת: "דרושים פתיחות מחשבתית ותהליך הסברתי, שצריך לעשות לטובת הצמח. צריך להבין גם שצורת הצריכה יכולה להשתנות. לא חייבים לעשן או לאדות או לטפטף לפה שמן", היא אומרת. "אנחנו מתנגדים לעישון וחושבים שיש דרכים הרבה יותר בטיחותיות לתת קנאביס".
4 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי כאב
קנאביס רפואי כאב
(צילום: shutterstock)
*מוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS