אשפוז בבית חולים עלול להיות חוויה מאוד לא נעימה: האורות דולקים 24 שעות ביממה, המוניטורים רועשים, ההמתנות ממושכות, חוסר הפרטיות עלול להלחיץ. גם כשהאשפוז מתוכנן, לקראת ניתוח, השהות בבית החולים עלולה להימשך זמן רב משצפיתם ולעורר געגועים הביתה.
קראו עוד:
מה אפשר לעשות כדאי להפוך את האשפוז לחוויה פחות קשה? אספנו לכם כמה טיפים שעשויים לעזור לצד פריטי מידע שכדאי לזכור.
4 צפייה בגלריה
האשפוז כולל שעות מתות רבות, וכדאי לדעת למלא אותן. תוכלו להזמין טלוויזיה בעלות של כמה עשרות שקלים ליום. כדאי גם להביא טבלט או מחשב נייד
האשפוז כולל שעות מתות רבות, וכדאי לדעת למלא אותן. תוכלו להזמין טלוויזיה בעלות של כמה עשרות שקלים ליום. כדאי גם להביא טבלט או מחשב נייד
האשפוז כולל שעות מתות רבות, וכדאי לדעת למלא אותן. תוכלו להזמין טלוויזיה בעלות של כמה עשרות שקלים ליום. כדאי גם להביא טבלט או מחשב נייד
(צילום: shutterstock)

שעות העומס בחדר המיון

מוצאי שבת וימים ראשון וחמישי מ-19 עד 2 הם הזמנים העמוסים ביותר במיון. אם לא מדובר במקרה חירום, עדיף להגיע בזמנים אחרים. כדאי גם להגיע קודם לרופא המטפל בקופת החולים או במוקד הרפואי ולא ישירות לחדר המיון.

הפניה מרופא

אם הגעתם בלי הפניה מרופא בקופת חולים, והביקור בחדר המיון הסתיים בלי אשפוז, תחויבו בתשלום מלא לחדר המיון ולא תקבלו החזר מקופת החולים. זוהי סיבה נוספת לכך שתמיד עדיף להגיע קודם לרופא בקופת החולים או במוקד הרפואי האזורי, אלא אם מדובר במצבי חירום.

טופס 17

הטופס הזה הוא התחייבות כספית של קופת החולים שלכם כלפי בית החולים. אין צורך בטופס 17 לפני הגעה לחדר המיון או ללידה, אבל אם הוזמנתם לניתוח, יהיה עליכם להצטייד מבעוד מועד בטופס 17 מרופא המשפחה.

מסמכים מעודכנים

הביאו את כל המסמכים העדכניים באשר למצב הבריאותי שלכם או של הילד, כולל כל התרופות והמינונים. יש צורך במסמך המסכם את כל הטיפולים הרפואיים המעודכנים, כולל המינונים הידועים לבני הבית. קחו עמכם כמות מספקת של כדורים למאושפז ולאלו שישהו איתו בבית החולים.
במקרה של אשפוז ילד, הכינו בהישג יד את פנקס החיסונים ואת כרטיס טיפת חלב (אם זה תינוק). הצטיידו גם ברשימת התרופות הקבועות שהוא נוטל, כולל המינונים המדויקים (במיליגרמים). ציינו בפני הצוות הרפואי אם הילד רגיש למזון או לתרופות. לפני כל מתן תרופה כדאי לחזור ולציין אלרגיות או רגישויות.
הביאו את כל המסמכים העדכניים באשר למצב הבריאותי שלכם או של הילד, כולל כל התרופות והמינונים. יש צורך במסמך המסכם את כל הטיפולים המעודכנים, כולל המינונים הידועים לבני הבית

ביקור רופאים

מדי יום נערך במחלקות ביקור רופאים, המכונה "ביקור גדול". בדרך כלל הוא מתחיל בעשר בבוקר ומסתיים סביב 14, כשבמהלכו מבקר הרופא המתמחה אצל המטופלים שעליו הוא אחראי, ואז מציג אותם בפני הרופא הבכיר. במהלך הביקור עוברים הרופאים על תוצאות הבדיקות האחרונות, בודקים את החולה ומעדכנים אותו לגבי הטיפולים והבדיקות הצפויים. זה הזמן לשאול את כל השאלות. יש עוד כמה ביקורי רופאים: "ביקור קטן", שבו הרופא המתמחה עובר על פני המאושפזים במהירות ומציג לרופא בכיר "העברת מחלקה" בתמציתיות, ו"ביקור יבש", שבו עוברים המתמחים רק על רשימת המטופלים ומוסרים מידע מתומצת עליהם - בעיקר נושאים דחופים.

אוכל ושתייה

החולים המאושפזים מקבלים ארוחות מלאות וכשרות בבית החולים. חולי סוכרת וצמחונים מקבלים ארוחות בהתאם. לבני המשפחה המלווים כדאי להצטייד במזון בעצמם. כדאי גם להצטייד במטבעות או בכרטיס אשראי לצורך הוצאת שתייה וכריכים מהמכונות האוטומטיות: אלו נעשות מבוקשות במיוחד בשעות הערב והלילה, כשהקפטריות סגורות.
4 צפייה בגלריה
עומס במיון חולים מאושפזים במסדרונות
עומס במיון חולים מאושפזים במסדרונות
מוצאי שבת וימים ראשון וחמישי מ-19 עד 2 הם הזמנים העמוסים ביותר במיון. אם לא מדובר במקרה חירום, עדיף להגיע בזמנים אחרים
(צילום: טל שחר)

טלוויזיה וספרים

האשפוז כולל שעות מתות רבות, וכדאי לדעת למלא אותן. תוכלו להזמין טלוויזיה בעלות של כמה עשרות שקלים ליום. כדאי גם להביא טבלט או מחשב נייד, להתחבר לרשת ה-Wi-Fi שקיימת בכל בית חולים ולצפות בתוכן חינם. כשמדובר בילדים, כדאי להביא להם בובה, משחק או צעצוע אהובים.

לעיניים ולרגליים

התאורה והרעש התמידיים עלולים להקשות עליכם את היכולת להירדם או אפילו סתם לנוח ולקרוא. לכן, כדאי להצטייד באטמי אוזניים ובכיסוי עיניים. אל תשכחו גם כפכפים, לצורך גיחות קצרות לשירותים או לחדר האוכל.

שחרור

אם הוחלט במהלך ביקור הרופאים לשחרר אתכם, אל תמהרו להתארגן: הרופאים מתחילים להכין את מכתבי השחרור רק סמוך ל-15:30, שכן שעות הצהריים המוקדמות מוקדשות לרוב לישיבות, לפגישות ייעוץ ולהרצאות אקדמיות. השחרור שלכם יקרה לא לפני 16:00 בדרך-כלל, אז המתינו בסבלנות.
התאורה והרעש התמידיים עלולים להקשות עליכם את היכולת להירדם או אפילו סתם לנוח ולקרוא. לכן, כדאי להצטייד באטמי אוזניים ובכיסוי עיניים. אל תשכחו גם כפכפים

ציוד לתינוק

אם התינוק שלכם מתאשפז, אל תשכחו להביא טיטולים, מוצץ ואת פורמולות המזון. בתקופות עומס כדאי להגיע עם העגלה, כדי שתוכלו להשכיב את התינוק לישון בזמן ההמתנה בחדר המיון. תוכלו לקנות מצרכים גם בחנויות שבאזור בית החולים.

זכרו: גם ההורים מאושפזים

חלה חובה על הורה לשהות יחד עם ילדו במחלקה כל העת. לפיכך, אל תשכחו לדאוג גם לעצמכם. לצד כל לול או מיטת ילד מוצבת כורסה הנפתחת למיטה. צוות המחלקה יספק לכם סדינים. דאגו להביא עמכם בגדים להחלפה, כלי רחצה, חומר קריאה, רדיו או נגן. מומלץ להורים לתאם ביניהם חלוקת משמרות במהלך האשפוז תוך דאגה גם לילדים הנוספים בבית.

צמיד

עם האשפוז מקבל כל מאושפז, וגם תינוק וילד בחדר המיון, צמיד עם שמו ומספר תעודת הזהות שלו. הקפידו שלא להסיר אותו עד השחרור הביתה. הצמיד מיועד לזיהוי ולמניעת טעויות מסוכנות של הצוות בעת מתן תרופות וביצוע פרוצדורות רפואיות. אם הילד מסיר את הצמיד, הודיעו על כך מיד לאחות.

מה עושים לפני ניתוח / עירית וולף-גודמן

מחקרים רבים הוכיחו שכשהמטופל מגיע לניתוח בתחושת ביטחון ורוגע, יש לכך השפעה חיובית על מהלכו התקין של הניתוח ועל תהליך ההחלמה. הכנת הגוף והנפש לפני הניתוח תפחית את המדדים הבעייתיים (כאב, מתח, לחץ דם), תתמוך בשינה סדירה וביצירת רוגע ותאפשר את התנאים האופטימליים לגוף לרפא את עצמו לאחר הניתוח.
עירית וולף-גודמן, מנהלת שירות א.רמדולה ליווי לניתוח בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת א.א.ג. ממליצה על מספר תרגילים להורדת המתח והחשש, שאותם ניתן לעשות בבית לפני ניתוח:
1. נשימות עמוקות. לנשימה יש יתרונות רבים בהרגעת כאב, בחיזוק הגוף ובהרגעת הנפש. מומלץ לתרגל מדיטציה וצ'י קונג, אבל גם תרגילים פשוטים תומכים בהורדת רמת המתח בחיים.
הדרכה לנשימות מרגיעות: מכניסים אוויר דרך האף לבטן תוך ספירה עד ארבע; עוצרים את הנשימה ומחזיקים את האוויר בספירה עד שתיים; מוציאים את האוויר דרך הפה בספירה עד שש.
2. חשיבה חיובית. חשוב לשמור על חשיבה חיובית תוך שימת דגש על הטוב בחיינו ולא על החסר. שמירה על קשרים חברתיים ומשפחתיים התומכים בכם ומרבים אהבה ושמחה בחייכם, עוזרת לחיזוק הגוף ולעמידותו בפני מחלות. דמיון מודרך הוא דרך נפלאה לרפא את עצמנו בעזרת כוח המחשבה בלבד.
תרגיל לדוגמה: יושבים בנוחות ונושמים שלוש נשימות עמוקות; מרפים את שרירי הגוף ומדמיינים מקום שזכור כנעים ומרגיע (חוף ים, נחל, מים או כל מקום שממלא ביטחון ושלווה); מדמיינים את המראות, את הריחות, את הצלילים ואת התחושות הקושרים אתכם למקום; נושמים נשימה עמוקה ושומרים את המקום בתוככם.
4 צפייה בגלריה
הדמייה של נשימה
הדמייה של נשימה
לנשימה יש יתרונות רבים בהרגעת כאב, בחיזוק הגוף ובהרגעת הנפש
(צילום:Shutterstock)
3. עצירה מוכוונת. מומלץ לעצור לאורך היום (בעיקר אם המתח עולה), לתת תשומת לב למשהו חיצוני נעים ולהתמקד בו. לדוגמה: פרח שעברתם לידו – לשים לב לצבע, לריח, למספר עלי הכותרת וכו'.
4. מגע. מגע נעים גורם לגוף להפריש חומרים כגון אוקסיטוצין התורמים לתחושת רוגע. יש בגוף נקודות מגע ספציפיות שמרגיעות מתח ועוזרות ליצירה של תחושת רגיעה, כמו נקודת העין השלישית, נקודות לאורך חלקה הפנימי של האמה ליד מפרק כף היד, ונקודת מקלעת השמש בכף הרגל. את הלחיצות ניתן לבצע עצמאית או להיעזר בבן משפחה, בחבר או במטפל מתחום הרפואה המשלימה. בעת הלחיצות אפשר וכדאי למרוח שמן שקדים או קרם ללא ריח ולהוסיף שלוש טיפות של שמן לבנדר.
5. שתיית חליטות צמחים התומכות בהורדת מתח. חליטת פסיפלורה מרגיעה אי שקט, תומכת בשינה ועוזרת לאיזון לחץ דם. חליטת קמומיל מרגיעה את השרירים ואת מערכת העיכול. חליטת מליסה תורמת לתחושת רוגע ולהפגת מתח וחרדה ויעילה לנדודי שינה.
6. שימוש בשמנים אתריים להרגעה. שמן לבנדר מעודד שקט ורוגע. שמן תפוז מרומם את מצב הרוח ומשחרר ממתחים.
4 צפייה בגלריה
שמנים אתריים
שמנים אתריים
השמן הזה יכול לעזור לכם להירגע
(צילום: Shuttertstock)
7. לא להישאר לבד. מצאו אדם קרוב או איש מקצוע כדי לחלוק עמו, להתייעץ ולקבל תמיכה והכלה. מצאו את הדרכים הנכונות לכם ולאורח חייכם כדי להוריד מתחים ולהקל על עצמכם. קחו אחריות על בריאותכם הפיזית והרגשית גם על ידי שימוש בטכניקות להורדת מתח לפני הניתוח ולאחריו, כרפואה מונעת באופן כללי. התייעצו עם אנשי מקצוע היכולים ללוות אתכם בדרך ולעזור לכם להפיק תועלת וצמיחה מהתהליך.