תחלואת הקורונה ממשיכה לעלות: נכון לאתמול (ג') יש בישראל 10,785 מאומתים ו-190 חולים קשה, מתוכם 37 מונשמים. ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים העמק בעפולה, התראיינה היום (ד') לאולפן ynet וסיפרה על העלייה במספר המאושפזים והחולים.
קראו עוד:
"כרגע יש לנו 13 מאושפזים שנמצאים בשלוש מחלקות", היא אומרת. "אין לנו מחלקה נפרדת לקורונה, אבל יש מתחמי קורונה בשלוש מחלקות, עם כל התנאים הנדרשים. רוב החולים הם במצב קל או בינוני, אבל יש גם ארבעה חולים קשה, שלחלקם יש מחלות רקע. אנשים שקיבלו ארבע מנות של חיסון נדבקים פחות, ומה שיותר חשוב: המחלה שלהם פחות קשה. לכן אנחנו כל הזמן אומרים לאנשים, 'לכו תתחסנו, תשלימו מנה רביעית, יש מה להרוויח ממנה'. החיסון אולי לא מונע הדבקה, אבל הוא בהחלט מצמצם את הסיכון למחלה קשה, לאשפוז, להנשמה או לתמותה".
1 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב במרכז הרפואי העמק ב עפולה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב במרכז הרפואי העמק ב עפולה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה במרכז הרפואי העמק, אוגוסט 2021. "הגל הנוכחי קל יותר"
(צילום: גיל נחושתן )
לדברי ד"ר חזן, הגל הנוכחי פחות קשה מהקודמים. "גל הדלתא היה מאוד קשה, עם תמותה מאוד גבוהה", היא אומרת. "היו לנו קרוב ל-100 מאושפזים, וכל יום אנשים מתו. גל האומיקרון היה מאוד מסיבי, אבל אחוז החולים הקשים היה יותר נמוך. הגל הנוכחי קל יותר. אמנם, יש הרבה מאומתים, אבל חלקם קלים מאוד. יש אנשים שיוצאים חיוביים בבדיקה הביתית ולא מדווחים על כך. במקרה הטוב הם נשארים בבית, ובמקרה הפחות טוב הם ממשיכים עם החיים שלהם. אני קוראת לאזרחים להיות אחראים: מי שנמצא חיובי לקורונה ומרגיש לא טוב – שיישאר בבית".
האם את חושבת שצריך להחזיר את החובה לעטות מסכות בחללים סגורים? "אישית, אני עוטה מסכה בכל מקום סגור שאליו אני נכנסת. אני חושבת שצריך לפנות לאחריות האישית של האנשים. אף אחד לא רוצה להיות חולה או להתאשפז ובוודאי לא למות. משרד הבריאות יכול להוציא הנחיות, אבל אם האוכלוסייה לא תציית להן, לא יהיה להן שום ערך".
"אנשים שקיבלו ארבע מנות של חיסון נדבקים פחות, ומה שיותר חשוב: המחלה שלהם פחות קשה. לכן אנחנו כל הזמן אומרים לאנשים, 'לכו תתחסנו, תשלימו מנה רביעית, יש מה להרוויח ממנה'. החיסון אולי לא מונע הדבקה, אבל הוא בהחלט מצמצם את הסיכון למחלה קשה"
אנשים רבים אומרים, "קורונה היא כמו צינון, אפילו לא שפעת. מה כבר יכול לקרות?". מה המסר שלך לאנשים האלה? "זה נכון לגבי רוב האוכלוסייה, אבל לא לכולם. אם אנחנו רוצים להגן על אלו שיש להם מחלות רקע או דיכוי חיסוני - צריך לעטות מסכה בכל מקום סגור כדי לעצור את ההתפשטות, כדי לא להדביק אנשים שעלולים לחלות בצורה קשה. אני בטוחה שעוד לא הגענו לשיא הגל, אבל אני לא חושבת שהוא יהיה קשה כמו הדלתא ונרחב כמו האומיקרון. בכל מקרה, נדרשת אחריות אישית: מי שחיובי, שיישאר בבית. וללכת להתחסן".
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, אמר היום בתדרוך לעיתונאים כי למרות העלייה בתחלואה, כרגע לא מתוכננים סגרים או הגבלות אחרות. זרקא ביקש מהציבור לעטות מסכות במקומות סגורים וצפופים, ובמיוחד בתחבורה ציבורית. הוא גם המליץ על בדיקות ביתיות לכלל האוכלוסייה לפני מפגשים משפחתיים ועל בדיקות נוספות לאוכלוסיות בסיכון לאחר מפגשים עם חולים מאומתים. "מקדם ההדבקה לא יציב ומושפע מכמות האנשים שבאים להיבדק", הוסיף. צפו בדבריו: