כבר 11 שנים שאופק פרץ (27) מבאר שבע מתמודדת עם אנורקסיה וסובלת מתורי ההמתנה הארוכים לטיפולים בשירות הציבורי. השבוע, ברגע של ייאוש, היא פרסמה פוסט בפייסבוק ובו היא מזמינה אנשים לקנות ממנה חלות, סנדוויצ'ים, שניצלים וסלטים כדי שתוכל לממן באופן פרטי את הטיפולים שלהם היא זקוקה.
עוד במשבר בריאות הנפש:
"אני מתמודדת עם מחלת האונורקסיה", כתבה בפוסט, "המחלה היא תהליך מלא באתגרים, ואחד מהם הוא האתגר הכלכלי. תרופות יקרות, רופאים פרטיים, מרפאות מפוצצות מטופלים והרשימה עוד ארוכה. התרפיה שלי, שכל כך עוזרת לי וממלאת לי את הלב היא אפייה, לשמח אנשים עם האוכל שלי, וכאן אתם נכנסים לתמונה. החלטתי לפתוח מכירה מיוחדת בשישי הקרוב. אתם מרוויחים סנדוויץ' היסטרי לשישי בצהריים, ואני מרוויחה תרופות, תורים זריזים יותר ולב מלא באושר".
"מדובר בתרופות מאוד יקרות, פסיכיאטרים מאוד יקרים. זו מחלה קטלנית, היא הורגת והידרדרות שלי הייתה כל כך מהירה שאפשר למות תוך חודשים"
"אין מענה", היא סיפרה הבוקר (רביעי) באולפן ynet. "כשאתה רוצה להתאשפז במחלקת הפרעות אכילה, אומרים לך: 'אין בעיה, נכניס אותך למחלקה אבל יש המתנה של לפחות שלושה-ארבעה חודשים', כך שאני צריכה לעזור לעצמי לטפל בעצמי בבית ודרך הרפואה הפרטית. אני משלמת לפסיכיאטרית פרטית בין 500 ל-600 שקל למפגש פעם בחודש. זה מצטבר להמון כסף. זה מרתיח, והמדינה לא עוזרת. לא כלכלית ולא בשירותים רפואיים. זה פלונטר שקשה לצאת ממנו".
1 צפייה בגלריה
אופק פרץ, חולת אנורקסיה,  מיזם מכירת כריכים
אופק פרץ, חולת אנורקסיה,  מיזם מכירת כריכים
אופק פרץ. מיזם מכירת כריכים למימון הטיפול באנרוקסיה

תוך שנתיים: עלייה של 56 אחוזים בבני נוער הסובלים מהפרעות אכילה

לא מדובר רק בסיפור האישי של אופק. הנתונים מדברים על עלייה משמעותית באנשים שסובלים מהפרעות אכילה, לצד מחסור במענה הולם. בדוח של המועצה לשלום הילד, שפורסם בשבוע שעבר, צוין כי בשנת 2021 נרשמה עלייה של 56 אחוזים בבני נוער הסובלים מהפרעות אכילה ב-2021 לעומת המצב ב-2019. במקביל, באיגוד העובדים והעובדות הסוציאליים מדווחים על חודשים ארוכים של המתנה. 45% מהעו"סיות מדווחות על זמני המתנה של למעלה מחודש לטיפול בהפרעות אכילה. 35% מדווחות על זמני המתני של למעלה מחצי שנה.
"כואב להגיד את זה, אבל המדינה לא השאירה לי ברירה אלא לדאוג לעצמי", אומרת אופק. "לעשות את מה שאני יודעת הכי טוב ומה שגורם לי לאושר, כדי לקבל כסף ולטפל בעצמי. מדובר בתרופות מאוד יקרות, פסיכיאטרים מאוד יקרים. זו מחלה קטלנית, היא הורגת וההידרדרות שלי הייתה כל כך מהירה שאפשר למות תוך חודשים. זה סכנת נפשות".
"הפרעת אכילה כמו אנרוקסיה היא הפרעה כרונית, זה לא הולך לשום מקום, ועלייה בחרדה גורמת להתפרצות מחודשת", מסבירה ד"ר מילי בר שקד, פסיכיאטרית ראשית במחוז מרכז של הכללית. היא מזכירה שבעיית התורים והעומסים במערכת בריאות הנפש אינה חדשה, "ואנחנו צועקים מדם ליבנו. היום, גם אם יש לך כסף לשלם לטיפול פרטי – אתה יכול לחכות מספר חודשים בתור".