בשיתוף בית חולים הדסה
"רגעי הקסם במקצוע, ששומרים עלינו הם רבים. רבות מהחולות שלנו באמת מחלימות, ואנחנו יודעים שלקחנו חלק בתהליך ההחלמה הזה, וזה סיפוק אדיר, "כך אומרת פרופ' תמר פרי, מנהלת המחלקה הגינקולוגית אונקולוגית בהדסה עין כרם, "אני חושבת שלהיות שם, בתוך התהליך, לעזור, לחבק, זו זכות מאוד גדולה שניתנה לנו. זה הסיפור ובשביל זה אנחנו שם".
המחלקה הגני-אונקולוגית נפתחה בהדסה לפני שנה וחצי, והיא מטפלת בנשים עם ממאירויות ממקור גניקולוגי, כלומר, נשים עם סרטן ממקור מערכת המין הנשית. "אנחנו מדברים בעיקר על סרטן הרחם, סרטן שחלות, סרטן צוואר הרחם ועוד גידולים אחרים נדירים", מסבירה פרופ' פרי, "אנחנו מטפלים לא רק בסרטן, אלא גם במצבים טרום סרטניים וגם בנשים עם סיכון לסרטן. בנוסף, אנחנו עושים פעולות מניעתיות, כדי שהן לא יחלו בסרטן בהמשך.
"הייחוד של המחלקה זה שהיא מחלקה שמטפלת בכל השלבים באישה, והאישה לא צריכה לעבור ממקום למקום. למעשה, אנחנו מרכזים את הטיפול, גם הגניקולוגי, גם הניתוחי וגם האונקולוגי. התפיסה היא שהחולה היא במרכז ואנחנו סביבה".
1 צפייה בגלריה
תמיכה טיפולית ונפשית בחולות
תמיכה טיפולית ונפשית בחולות
תמיכה טיפולית ונפשית בחולות
(צילום: shutterstock)

"לקבל את האבחנה זו מכה שקשה להתמודד איתה"

פרופ' פרי אומרת כי ברגע שאישה מקבלת אבחנה שהיא חולה בסרטן, בדרך כלל זו מכה גדולה. "הנשים נכנסות לאיזשהו מצב אחר ממה שהן היו עד עכשיו בהתמודדות שלהן, גם מול החיים האישיים שלהן. לשם כך, יש לנו קבוצות תמיכה למשפחות, שמנוהלות על-ידי העובדת הסוציאלית שלנו ואנחנו מאמינים שהחלק הפסיכולוגי והרגשי, הוא גם משהו שצריך לטפל בו".
היא מוסיפה ואומרת כי סרטן שחלה מאובחן הרבה פעמים בשלבים מתקדמים של המחלה. "יש למחלה הזו תסמינים לא ספציפיים. האישה מתלוננת על כאבי בטן או תפיחות הבטן, ועוברת דרך ארוכה עד שמגיעה לגניקולוג ולאבחנה".
התמיכה היא לא רק רפואית, אלא גם ברמה הרגשית. "מטופלת שמגיעה לפני ניתוח היא בלחץ, היא והמשפחה שמלווה אותה. הם חוששים ומפחדים מהלא נודע, וכאן נכנס התפקיד של האחות", אומרת מרינה ביניאשווילי, אחות חדר ניתוח - ראש ענף גניקולוגיה, "היא צריכה להסביר להם, לשאול איך אנחנו יכולים לעזור לה, מה מדאיג אותה במהלך הניתוח. כשאנחנו נכנסים לחדר ניתוח אני שואלת על החיים האישיים של המטופלת, מנסה לשוחח איתה שיחת חולין, כדי שהיא תרגיש בנוח, לדבר איתי גם על הניתוח עצמו".
פרופ' פרי מוסיפה: "עכשיו יותר ויותר, משתדלים לעשות את הניתוחים בשיטה שנקראת minimal invasive, כלומר, פולשניים פחות ללא פתיחת בטן. היתרון של הניתוחים האלה, הוא שהנשים שעוברות אותם, מחלימות בצורה טובה יותר ולמעשה יכולות להשתחרר הביתה זמן קצר יחסית אחרי הניתוח, לפעמים אפילו למחרת".
היא מסכמת: "אני מאמינה שהאווירה הזאת שאנחנו משתדלים להשרות במחלקה, החום והחיבוק והידע הזה, שאנחנו באמת זמינים כל הזמן ולכל דבר, כל זה תורם להתמודדות מול תופעות הלוואי ואפילו אולי להחלמה של המטופלות".
בשיתוף המרכז הרפואי הדסה