היכולת לשמור על שיווי המשקל של גופנו במהלך פעילות יומיומית או פעילות ספורטיבית חשובה בכל גיל. כשאנו צעירים יותר, אימונים לשיפור שיווי המשקל מיועדים בעיקר למניעה ולשיקום של פציעות ספורט כגון נקע בקרסול. בגיל מבוגר, לעומת זאת, חשיבותם העיקרית היא בשמירה על התפקוד בפעילות "רגילה" ובמניעת נפילות.
קראו עוד:
האימון המקובל ביותר כיום לשיפור שיווי המשקל וליציבות המפרקים הוא תרגול בעמידה על משטחים לא יציבים, כגון "פיתת תרגול", או חצי כדור בוסו, אשר מאתגרים את היכולת להישאר עומדים ויציבים מבלי למעוד. אימונים אלה אכן מובילים לשיפור שיווי המשקל, אולם הם דורשים ציוד ייעודי ולכן אינם זמינים לכל מי שרוצה לשפר בביתו את היכולת הזו. אולם גם אם אינכם הבעלים של ציוד כזה, יש מה לעשות: הכירו את השיטה הפשוטה והיעילה לשיפור שיווי המשקל – התרגול בעיניים בעצומות, Eyes closed.
2 צפייה בגלריה
שיווי משקל
שיווי משקל
מחקר העלה כי בקרב אנשים לאחר אירוע מוחי, תרגול הליכה על מסילה בעיניים עצומות גרם לשיפור משמעותי ביציבות שלהם ובאיכות ההליכה
(צילום: shutterstock)
היעילות של התרגול בעיניים עצומות נובעת מכך שבניגוד ליכולות גופניות אחרות, כמו כוח השרירים או כושר הלב־ריאה, שתפקודם תלוי במרכיב פיזיולוגי מרכזי אחד, היכולת לשמור על גופנו במצב מאונך ויציב קשורה לתפקוד מסונכרן של מספר גורמים. הראשון והחשוב ביותר הוא היכולת של המוח לקלוט ולעבד מידע, בהתאם למידע זה לכווץ את השרירים על מנת לייצב את המפרקים, בעיקר את מפרק הקרסול, ואחריו את מפרק הירך.
הגורם השני הוא קליטת המידע על מנח הגוף באמצעות מערכות החישה, כשהמערכת החשובה ביותר והדומיננטית בהקשר זה היא מערכת הראייה, שבאמצעותה אנו סוקרים את הסביבה ומגיבים לגירויים שונים.
בגוף יש גם מערכת שמיועדת בלעדית לשיווי המשקל: המערכת הווסטיבולרית, שממוקמת באזור האוזניים. מערכת זו נותנת מידע על שינויים המתרחשים במנח הראש, ועיקר חשיבותה הוא דווקא במצבים שבהם הגוף במצב שכיבה או בשינוי תנוחה.
מערכת נוספת, הגדולה ביותר אך גם הפחות מוכרת, היא מערכת התחושה העמוקה, או בשמה המקצועי "פרוספציה". מערכת זו היא מעין "חוש שישי". בניגוד למערכות אחרות היא אינה ממוקמת רק במקום אחד, אלא פרוסה בכל הגוף כרשת גדולה של חיישנים אשר ממוקמים בגידים, בשרירים ובמפרקים. חיישנים אלה מעבירים למוח מידע שוטף על מנח המפרקים, העומס ועייפות השרירים והעומס המכני המופעל על הגידים. מדובר בכמות אדירה של מידע, אשר מאפשר למוח גם לדעת באיזה מנח נמצא כל מפרק בגוף בלי שנצטרך להסתכל – לדוגמה, שנדע מה מידת הכפיפה של מפרק הקרסול בזמן ירידת מדרגות גם בלי להביט למטה, וגם כיצד לכווץ את השרירים על מנת להשיג יציבות של המפרקים.
מחקרים שנערכו בקרב רקדנים מצאו שהעובדה שהתרגולים מבוצעים רוב הזמן מול מראה, גורמת להם להסתמך יותר על חוש הראייה מאשר על התחושה העמוקה בייצוב הגוף. כשהורו להם לבצע את האימון ללא מראה, או בעיניים עצומות בחלקו, זה גרם לשיפור משמעותי בשיווי המשקל שלהם
העובדה שמערכת זו אינה מוכרת כמו מערכות החישה האחרות ואינה דומיננטית כמו מערכת הראייה, גורמת לכך שבמהלך האימונים לשיפור שיווי המשקל היא זוכה לפחות תשומת לב. כך, למשל, מחקרים שנערכו בקרב רקדנים, אשר מקדישים חלק ניכר מזמן האימון שלהם לשיפור שיווי המשקל, מצאו שהעובדה שהתרגולים מבוצעים רוב הזמן מול מראה, גורמת להם להסתמך יותר על חוש הראייה מאשר על התחושה העמוקה בייצוב הגוף. כשהורו להם לבצע את האימון ללא מראה, או בעיניים עצומות בחלקו, זה גרם לשיפור משמעותי בשיווי המשקל שלהם. זו לא הדוגמה היחידה: מחקר העלה כי בקרב אנשים לאחר אירוע מוחי, תרגול הליכה על מסילה בעיניים עצומות גרם לשיפור משמעותי ביציבות שלהם ובאיכות ההליכה.
החשיבות של מתן דגש מיוחד לשיפור מערכת התחושה העמוקה בזמן אימון עולה משמעותית עם הגיל, שכן ככל שמתבגרים מתרחשת ירידה ביכולת התחושה העמוקה, וכתוצאה מכך גם ירידה ביכולת שיווי המשקל ועלייה בסיכון לנפילות. הירידה הזו נובעת משתי סיבות עיקריות: ראשית, עם התקדמות הגיל ישנה ירידה ביכולות הקוגניטיביות של המוח; והסיבה השנייה, שייחודית למערכת התחושה העמוקה, היא ירידה טבעית במסת השריר. מקובל לחשוב שהירידה במסת השריר פוגעת רק ביכולת המוטורית של השרירים, אולם מתברר שהתופעה הזו גורמת גם לירידה בכמות "החיישנים" שבהם, וכתוצאה מכך מתרחשת ירידה גם בכמות המידע שמגיע למוח. ולכן, אנשים בגיל מבוגר או כאלה שסובלים בירידה בשיווי המשקל נוטים באופן טבעי להסתמך הרבה יותר על מערכת הראייה.
מחקרים גם מראים, שבזמן תרגול לשיפור שיווי המשקל שמבוצע על משטחים לא יציבים, כגון אותה "פיתת תרגול", השיפור מתבטא בעיקר ביכולת לייצב את הגוף במצבים של "נפילה" קדימה או אחורה, וזאת על ידי הפעלה וייצוב של מפרק הקרסול. עם זאת, אם מבצעים חלק מהתרגול הזה בעיניים עצומות – הדבר גורם לשיפור משמעותי ביכולת לייצב את הגוף במצבים של נפילה לצדדים, כאשר היציבות מושגת בעיקר דרך הפעלה וייצוב של מפרק הירך. המסקנה: שילוב של תרגול אשר מתמקד במערכת התחושה העמוקה ונעשה בעיניים עצומות משפר משמעותית את שיווי משקל בכיוונים שונים, וגם מעניק יכולת שליטה טובה יותר במפרקים נוספים.

הכותב הוא פיזיולוג ופיזיותרפיסט, מכון פיזיולייף לפיזיותרפיה וכושר אישי