הם נראים מאושרים מבחוץ, אבל בפנים מתחוללת סערה. בדרך כלל אנו תופסים אנשים בדיכאון כמרותקים למיטה וחסרי יכולת לתפקד, אבל לא כולם חווים דיכאון באותה צורה. זה אולי נראה בלתי אפשרי שמישהו יכול להיות חייכן, מתפקד ובו בזמן מדוכא, אך מדובר בתופעה קיימת, הידועה בשם "דיכאון מחייך".
קראו עוד:
אדם הסובל מדיכאון מחייך, נראה שמח לסובבים אותו. הוא הולך לעבודה, מנהל חיי משפחה, עוסק בספורט, מקיים חיי חברה פעילים. מבחוץ, הכול נראה נהדר, אידיאלי, אבל למעשה, האדם נאבק עם סבל פנימי ותסמיני דיכאון. דיכאון מחייך לא מתגלה לעיתים קרובות, מכיוון שהוא מתעתע, לא רק בסביבה, אלא באדם המדוכא. הסובלים ממנו מדחיקים לעיתים קרובות, מתנערים מרגשותיהם. ייתכן שהם אפילו לא מודעים לדיכאון שלהם או נמנעים מלהכיר בסימפטומים שהם חווים בשל הפחד להיראות "חלשים".
1 צפייה בגלריה
מתפקדים ובו בזמן עצובים
מתפקדים ובו בזמן עצובים
מתפקדים ובו בזמן עצובים
(צילום: Shutterstock)
בדומה לדיכאון "קלאסי", סימן ההיכר של הדיכאון המחייך הוא עצב. מבעד לעצב ניצבים החיוך והחזות החיצונית כמנגנון הגנה, באמצעותו מנסה האדם המדוכא להסתיר את רגשותיו האמיתיים. העצב יכול להגיע בעקבות פרידה כואבת, כישלון או תחושת חוסר תכלית בחייו. העצב יכול לבוא לידי ביטוי גם כתחושה כללית תמידית שמשהו פשוט לא כשורה.
בנוסף לעצב, גם פחד, כעס, עייפות, עצבנות, חוסר תקווה וייאוש הם תסמינים נפוצים נוספים של דיכאון מחייך. הדיכאון הזה, כמו הקלאסי, גם עלול לגרום לסובלים ממנו בעיות שינה, חוסר הנאה מפעילויות שהסבו להם הנאה בעבר, ואובדן חשק מיני.
בניגוד לאנשים הסובלים מדיכאון רגיל, לאנשים הסובלים מדיכאון מחייך יש אנרגיה ויכולת תפקוד כדי להוציא לפועל את המחשבות על פגיעה עצמית. משום כך, דיכאון מחייך עשוי להיות מסוכן יותר מדיכאון חמור קלאסי.
ניתן לטפל בדיכאון מחייך באמצעות טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפיה. מלבד זאת, גם שיח פתוח עם אדם קרוב יכול לסייע. בחירת בן משפחה קרוב או חבר והפיכתם ל"אנשי סוד" שאותם אפשר לשתף ברגשות, יכולה לעזור להקל על הסימפטומים.
ההכחשה וההדחקה הן החסמים המשמעותיים ביותר לפתרון הבעיה. כשמחשבות ורגשות דיכאוניים אינם מטופלים, הם בדרך כלל מצטברים ככדור שלג. לכן, אם אתם מזהים אדם הסובל מדיכאון מחייך, חשוב שתושיטו לו יד. אם אתם חווים דיכאון כזה בעצמכם, חשוב שתשתפו.
הכותבת היא אחות בריאות הנפש ומטפלת התנהגותית קוגניטיבית (CBT)