אף אחד מבתי החולים בישראל לא עומד בסטנדרטים של בטיחות תרופתית בהליך ההרדמה לקראת ניתוחים – ובהתאוששות אין מספיק צוות סיעודי. כך עולה מנתוני דוח חדש של משרד הבריאות שעוסק בבקרה ואיכות הליכי הרדמה בבתי החולים.
מהסקר עולה תמונה מדאיגה שמצביעה על שורה של כשלים בכל הנוגע להכנות לניתוחים. כך למשל, בלמעלה מרבע מבתי החולים (27 אחוזים) אין בכלל רוקח קליני יועץ לתהליכי ההרדמה. בעוד שבמרכז 81 אחוזים מבתי החולים הגדירו רוקח קליני יועץ – בפריפריה רק 55 אחוזים מבתי החולים עשו זאת.
3 צפייה בגלריה
הרדמה ניתוח
הרדמה ניתוח
לא עומדים בסטנדרטים הבטיחותיים הנדרשים. הרדמה לפני ניתוח
(צילום: shuttetstock)
הדוח מתבסס על מחקר שבוצע ב-32 בתי חולים בשיטה של בקרת עמיתים לפיה בעלי התפקידים השונים משיבים על שאלונים בנושא, ובהם מנהלי בתי החולים, מנהלי מערך ההרדמה, רופאים ורופאות, אנשי הצוות הסיעודי ובעלי תפקידים אחרים. יש לציין כי מאחר שהשיטה מתבססת על דיווחים עצמיים – תיתכן הטיה משמעותית במסקנות כך שבפועל המציאות עשויה להיות קשה יותר.
בשמונה אחוזים מבתי החולים לא מנהלים מעקב מסודר אחר תחזוקת הציוד בחדרי הניתוח על פי הסטנדרט שנקבע. בנוסף, רק שישה בתי חולים דיווחו על הימצאות תרופות מוכנות מראש על ידי בית המרקחת. בחלק גדול מבתי החולים אין מידע מוקדם, למשל, על "נתיב אוויר בעייתי" שעשוי לסכן את המנותח.
בנוסף, רק ב-22 אחוזים מבתי החולים, המזרקים עם תכשירי ההרדמה מוכנים מראש על ידי בית המרקחת, רק ב-66 אחוזים מבתי החולים קיים מכשיר ממוחשב לניפוק נרקוטיקה לרופאים המרדימים, רק ב-77 אחוזים מבתי החולים על גבי המזרק מצוין שם התרופה, הריכוז וחתימה וב-17 אחוזים מבתי החולים המרדים מכין ונותן תרופות בהזרקה תוך ורידית שלא על פי כללי הזרקה בטוחה.
3 צפייה בגלריה
הרדמה ניתוח
הרדמה ניתוח
רק ב-77 אחוזים מבתי החולים על גבי המזרק מצוין שם התרופה
(צילום: shuttetstock)

אין מספיק כוח אדם בחדרי ההתאוששות

נתון מטריד נוסף מצביע על התנהלות בתי החולים בכל הנוגע ליישום נהלי משרד הבריאות בנושא כוח האדם במערך ההתאוששות לאחר הניתוח. על פי הנוהל "ביחידות ליד חדר ניתוח בהם מתבצעים ניתוחים גדולים חייבות להיות לפחות שתי אחיות נוכחות בעת שמאושפזים ביחידה יותר מחולה אחד". בפועל, כאמור, בתי החולים לא פועלים על פי הנוהל. על פי הדוח, "מדיווחי בתי החולים עולה, כי הימצאות שתי אחיות במשמרת בכל בתי החולים קיים רק במשמרת בוקר בימי שלישי וחמישי, ביתר הימים והמשמרות לא מתמלאת דרישת מינהל הרפואה".
"תת הפרק תרופות הרדמה בלט בהיעדר הלימה לסטנדרטים שנקבעו וקיבל ציון ממוצע נמוך ביותר -65", צוין בדוח. "הפער העיקרי שזוהה בתחום הטיפול התרופתי נוגע להכנת התרופות, ובייחוד היעדר שימוש בהכנת תרופות מראש על ידי בית המרקחת".
תחום ההרדמה סובל מזה שנים ממחסור ברופאים שהוביל בעבר לתמרוץ ייעודי להם. על פי מחקר של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות שממצאיו פורסמו ב-ynet, גם הליך קיצור התורנויות שהחל באופן חלקי בחודש ספטמבר האחרון ובשל המלחמה הוקפא בבתי החולים בהם החל – עשוי לתרום בטווח הארוך למחסור ברופאים מרדימים.
כפי שעולה מהמחקר, אם קיצור התורנויות אכן ייצא לפועל באופן מלא בכל בתי החולים ויכלול גם את מקצוע ההרדמה, ייווצק מחסור משמעותי באופן מיידי של 155 מרדימים שלא יהיו זמינים לניתוחים אלקטיביים. על פי הדוח של משרד הבריאות, פערים משמעותיים נרשמו בכמות הרופאים המרדימים בין המרכז לפריפריה: בעוד שבפריפריה 1.96 רופאים מרדימים לעמדה, במרכז ישנם 2.1 כאלו. פערים משמעותיים נמצאו גם בין בתי החולים הפרטיים לאלו הממשלתיים: 2.88 לעומת 1.77 בהתאמה.
מאיגוד הרופאים המרדימים נמסר: "הדוח המתואר בכתבה מסכם מבדק איכות שביצע משרד הבריאות בסוף שנת 2021 ב-32 מחלקות הרדמה בישראל. הציון הממוצע הכולל הארצי במבדק עמד על שיעור ראשון מסוגו של 92% עמידה ביעדים שהוגדרו למבדק. הציון הממוצע הארצי הנמוך ביותר שקיבל פרק כלשהו מבין 5 הפרקים שבמבדק עמד על 90%, והציון הגבוה ביותר שקיבל פרק כלשהו היה 96%. שוב – ציונים שאין להם אח ורע והם מקור גאווה למקצוע ההרדמה גם בהסתכלות בינלאומית.
"ישנם שני פערים עיקריים שעולים מתוך הדוח. האחד הוא נושא הבטיחות התרופתית, נושא שמוכר ונדון בכל העולם כעקב אכילס משמעותי בתהליך ההרדמה. אכן, בכל מחלקות ההרדמה בארץ (כמו גם באירופה) הרופא המרדים מכין את תרופות ההרדמה ומזריק אותן בעצמו. בחלק מהמרכזים הרפואיים הגדולים בארה"ב קיימת הכנה רוקחית מרכזית של תרופות הרדמה וקיימת טענה שיתכן והדבר משפר את הבטיחות ואולי אף מפחית את הסיכון לזיהומים. מדובר בהוצאה כספית גדולה שאיגוד הרופאים המרדימים יברך עליה אולם מעולם לא נמצא לה מקור מימון בתוך תקציב הבריאות הלאומי הדל.
"הנושא השני שבו בחרה הכתבה להתמקד הוא המחסור בכוח אדם. אכן מערכת הבריאות ככלל ומקצוע ההרדמה בפרט סובלים ממחסור קשה בתקנים לרופאים, אחיות, טכנולוגים רפואיים ומנהלי יחידות, מחסור עליו אנו מלינים מזה שנים רבות וראוי שיימצא לו פתרון לאומי.
"דווקא תחת תנאים ומגבלות קשים אלו, איגוד הרופאים המרדימים מבקש להביע את הערכתו הרבה למחלקות ההרדמה ברחבי הארץ אשר הפגינו רמת מקצוענות כה גבוהה ועמדו במבדק מעל ומעבר למצופה. בימים אלו נבקש גם להוקיר תודה לרופאים.ות המרדימים.ות, מתמחים ומומחים כאחד, אשר נושאים בנטל המילואים ומצילים חיים מדי יום בשדה הקרב ובבתי החולים בטיפול בפצועי המלחמה".