המהומות שפרצו אתמול (שבת) בדרום תל אביב בעקבות ההפגנה של מתנגדי המשטר באריתריאה, העמידו את שירותי הבריאות בפני מצב חריג: בזה אחר זה הגיעו פצועים לבתי חולים - והתברר שאין מספיק מנות דם עבורם. "אין מספיק דם כבר כמה שבועות", אומרת ל-ynet Live פרופ' אילת שנער, סמנכ"לית שירותי הדם במד"א. "בשבועות האחרונים הייתה ירידה בכמות התרומות, כי אנשים רבים היו בחופשה. פתאום אנחנו קמים בבוקר לאירוע עם כ-150 פצועים, מהם 19 פצועים קשה, וצריך לספק מנות דם במהירות לכל בתי החולים שקולטים אותם".
קראו עוד:
מה עשיתם? "קודם כל, סיפקנו מנות לבתי החולים שקיבלו פצועים במצב בינוני עד קשה. אלה הפצועים שאמורים לקבל דם. מיד אחר כך יצאנו בקריאה לציבור וביקשנו שכל מי שיכול, שיבוא לתרום דם. היו שתי התרמות דם מאוד מוצלחות - האחת בבית החולים וולפסון, והאחרת באיכילוב. ההנהלות פינו לנו מקום ואפשרו לנו לבצע את ההתרמות שם. במהלך הלילה הותרמו כ-188 מנות. זה לא הרבה, אבל זה חשוב. אנחנו ממשיכים את המבצע בכל תחנות ההתרמה של מד"א בשבוע הקרוב".
2 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
המהומות בתל אביב, אתמול. "אי אפשר היה לדעת איך זה יתפתח"
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
פרופ' אמל חורי, מנהל החטיבה האורתופדית בבית החולים איכילוב בתל אביב, מוסיף: "זה היה אירוע רב נפגעים בקנה מידה מאוד גדול. קרוב ל-100 פצועים נכנסו ברצף לחדר המיון. בניגוד לפיגועים, שבהם אפשר להעריך את כמות הפצועים הצפויה לפי המצב בזירה, האירוע של אתמול היה דומה למיני-מלחמה: אין צפי, ואי אפשר לדעת איך זה יתפתח.
"בהתחלה הכריז בית החולים על אירוע קטן, אבל לאחר מכן התברר שהוא גדול יותר. בבית החולים התכנסו מאות אנשי צוות, והצלחנו לתת מענה מהיר לכל הפצועים. הפצועים קשה נכנסו מיד לחדר הניתוח. השאר קיבלו טיפול ראשוני בחדר המיון, ובימים הקרובים הטיפול בהם יימשך".
2 צפייה בגלריה
פצועי הפגנת המחאה של מבקשי מקלט אריתראים מפונים לאיכילוב
פצועי הפגנת המחאה של מבקשי מקלט אריתראים מפונים לאיכילוב
בזה אחר זה הובהלו פצועי המהומות לטיפול בבתי החולים
(צילום: דנה קופל )
אם אנשים רוצים לתרום דם, לאן הם הולכים? פרופ' שנער: "אנחנו מבקשים מאנשים להיכנס לאתר של מד"א או להתקשר ל-03-5300400, ושם אפשר לקבל פרטים על התרמות הדם במהלך השבוע. אנחנו זקוקים בעיקר לדם מסוג O+, שזה הסוג שניתן לתת לכל נפגע כבר בחדר המיון, ומסוג RH-, שמתאים רק ל-15-10% מהאוכלוסייה. בתוך חצי שעה אפשר להציל שלושה אנשים, כי מכל מנה יוצרים מרכיבים לשלושה חולים שונים.
"אנחנו מודים מראש לכל מי שיבוא לתרום דם. עדיין יש נפגעים ופצועים שזקוקים לטיפול, ויש גם חולים רגילים, כך שאנחנו צריכים למלא את המלאי".