על פי תורת הרפלקסולוגיה, כפות הרגליים שלנו מהוות ראי לבריאות הגוף והנפש של האדם, ומבט בהן על ידי איש מקצוע מיומן, יכול לאבחן מגוון בעיות בריאותיות. מכאן גם נגזר המונח "רפלקסולוגיה", מתוך המושג To Reflect – לשקף את המצב הרפואי של האדם, ואף לטפל בו.
"כפות הרגליים מהוות מפה של כל אזורי הגוף", מסבירה שרה פרנק, מטפלת ממאוחדת רפואה משלימה. "כשהגוף באיזון הכל בסדר, אך כשמשהו יוצא מאיזון הדבר מביא לחסימות, שבאות לידי ביטוי בכפות הרגליים".

כיצד זה בא לידי ביטוי? "אלה יכולים להיות סימנים כלשהם על הרגל - חום, מתח בשרירים או אפילו שינויים בצבע העור. המאפיינים האלה נותנים תמונה פיזיולוגית וגם רגשית על מצבו של האדם, ולפי זה מתכננים את הטיפול. בכל טיפול מטפלים במה שרלוונטי לאותו היום – הן מבחינת מה שאני רואה באבחון, והן מבחינת תלונותיו של המטופל".
לדברי פרנק, טיפול רפלקסולוגיה מהווה כלי יעיל בהתמודדות עם תחושות המתח, הסטרס והחרדה. "הטיפול מקל על תסמינים פיזיים ונפשיים שרבים חווים, כמו למשל, כאבי ראש, כאבי בטן, בעיות עיכול ובעיות שינה, ומביא לשיפור באיכות החיים של אנשים הנמצאים במצבי לחץ. בנוסף, הוא גם מביא לשיפור בזרימת הדם, מסייע בניקוי רעלים מהגוף, וכן מביא להפחתת רמות הקורטיזול - הורמון הלחץ, הגורם לשורה של תסמינים פיזיים כמו עייפות, בעיות עיכול ועוד".
2 צפייה בגלריה
טיפול רפלקסולוגיה בקופת חולים מאוחדתת
טיפול רפלקסולוגיה בקופת חולים מאוחדתת
הרגל שלנו יכולה לספר המון. טיפול רפלקסולוגיה בקופת חולים מאוחדת
הטיפול עובד בשלושה מנגנונים שונים:
  • הראשון - הרגעה פיזית, שמתבצעת על ידי מגע בכפות הרגליים, מה שמוביל להרפיה של השרירים.
  • השני - הרגעה נפשית באמצעות גירוי של נקודות בכפות הרגליים הקשורות למערכת העצבים, ההורמונים והרגשות.
  • השלישי - שיפור האיזון הגופני.
"כולנו חווים סטרס וחרדה ברמה כזאת או אחרת כתוצאה מהמצב, והליווי שלנו עוזר משמעותית במניעת התפתחות של תסמינים פיזיים ונפשיים. בנוסף, הטיפול מספק לאנשים מעין הפוגה מהמצב הלחוץ והמתוח, ומעניק להם הזדמנות להירגע ולמצוא מעט שלווה פנימית גם בזמנים קשים".
אינפו מחיר טיפולי רפלקסולוגיה בקופות החולים
איך מתבצע הטיפול בפועל? "במהלך הטיפול אני לוחצת על נקודות בכף הרגל שמשקפות את המערכות בגוף. הלחיצות האלה הן כמו גירוי - שולחות מסר לאותן נקודות, ומאפשרות זרימה של דם לאותו אזור והחלמה. לפי הרפואה הסינית לא מגיעים כשיש בעיה, באים כדי שלא יהיו בעיות, כדי למנוע. אחרי זה ניתן לעשות טיפולי תחזוקה כדי לשמור על המצב הקיים".

להתייחס לכף הרגל כמו אל מפה

אני חולץ את הנעליים, מוריד את הגרביים ונשכב על מיטת הטיפולים להתחלת הטיפול. על אף שלא הזדמן לי לדבר על התחושות הקשות שמלוות אותי בשבועות האחרונים, פרנק מזהה אותן ללא בעיה.
"אתה סובל מסטרס מוגבר?", היא שואלת אותי.אני עונה בחיוב. "לא מפתיע, אלמנט המים משתולל אצלך", היא עונה. כשאני מנסה להבין איך כף הרגל התמימה שלי הסגירה את כל זה, היא מסבירה כי תורת הרפלקסולוגיה מאמינה בקשר חזק בין גוף-נפש. לפי התפיסה כף הרגל מתחלקת לארבעה יסודות: אדמה, מים, אש ואוויר. יסוד המים, למשל, משויך לתחום הנפש והרגש. ואז מגיעה עוד שאלה: "יש לך כאבי גב תחתון, קרוב לעצם הזנב?". שוב אני עונה בחיוב.
ואכן, רפלקסולוגיה נמצאה יעילה לטיפול במגוון מצבים בריאותיים ובראשם טיפול בסטרס וחרדה - אך לא רק. ניתן למצוא מענה גם לאי-סדירות במערכת העיכול, למשל, ואפילו כטיפול הכנה ללידה.
"לא מדובר בזירוז", מסבירה פרנק, "אלא השראת לידה. אנחנו לא יכולים להחליט מתי התינוק ייצא, אך כן לעורר את התהליך הטבעי הזה". ומה לגבי כאבי גב? "אני אמנם לא יכולה לשחרר חוליות דרך כפות הרגליים", היא אומרת, "אך עיקר הטיפול עובד על תהליכי ריפוי, על הזרמת הדם ומערכת הלימפה. התנועה הזו זה מה שמביא באופן עקיף לשיפור בכאבים".
"בגלל שההתייחסות לכף הרגל היא כמו למפה, ניתן לתת מענה למגוון רחב של בעיות: מבעיות אורתופדיות, עד לבעיות פנימיות כמו במערכת העיכול, העצבים או השתן, או אפילו בעיות קרדיולוגיות"
גם ד"ר ענת לוסקי חמיצר, מנהלת רפואית ראשית במאוחדת משלימה, מסכימה עם הדברים. "בגלל שההתייחסות לכף הרגל היא כמו למפה, ניתן לתת מענה למגוון רחב של בעיות: מבעיות אורתופדיות, עד לבעיות פנימיות כמו במערכת העיכול, העצבים או השתן, או אפילו בעיות קרדיולוגיות. ממש כמו דיקור, ניתן לקבל מענה כמעט לכל דבר. בסופו של דבר חשוב גם להקשיב למטופל, הרי יש מטופלים שלא אוהבים שנוגעים להם ברגליים ומהצד השני יש מטופלים שפוחדים מדקירות, שדיקור פחות מתאים להם".
ד"ר ענת לוסקי חמיצר ראש רפואה משלימה מאוחדתד"ר ענת לוסקי-חמיצר
הטיפול עובר עליי בנעימים בזמן שמוזיקה שקטה ומרגיעה מתנגנת ברקע. אין ספק שאני יותר רגוע. רגוע - אך לא עייף, דווקא מרגיש אנרגטי למדי, וזאת בשונה מטיפולים אחרים של רפואה משלימה שדווקא גרמו לי לתחושת נמנום. בין לבין אני מתעניין מתי ניתן להרגיש הטבה ראשונית.
"זה מאוד תלוי", אומרת פרנק, "קודם כל יכולה מאוד להיות תגובה של אחרי טיפול המתבטאת באי-נוחות מסוימת וחשוב להגיד את זה. הטבה ניתן להרגיש אחרי הטיפול השלישי. לפעמים זה יכול לקחת מעט יותר זמן, תלוי במה מטפלים. בטיפול ראשון אתה לא יודע למה לצפות, את הטיפול השני אתה משווה לטיפול הקודם, ובשלישי אתה נכנס רגוע, בלי לחשוב".

מה שטוב למצרים הקדמונים, טוב גם לנו

שורשיה של הרפלקסולוגיה קדומים, אפילו קדומים מאוד. הירוגליפים שנמצאו במצרים המציגים טיפולים לכף הרגל וממצאים היסטוריים אחרים מעידים כי פרקטיקות מסוג זה התבצעו בעולם עוד מימי קדם. בתחילת המאה ה-20 פותחה הטכניקה המקובלת כיום בעולם ובישראל על ידי ד"ר ויליאם פיצג'רלד, אשר שם לב שעיסוי כפות רגליהם של מטופליו הביא למגוון תחושות בשאר אזורי הגוף.
מפת הרגליים לפי הרפלקסולוגיה
עם השנים, בזכות ציור מפות הרפלקסולוגיה (הנמצאות בשימוש עד היום) ויצירתן של טכניקות מגע שונות, הפכה תורה זו לאחד מהטיפולים המשלימים הפופולריים בעולם. גם תמיכה מחקרית יש לא מעט.
מחקר שנערך לפני שנתיים על ידי המכון הלאומי למלחמה בסרטן בארה"ב, בדק את ההשפעה של טיפול רפלקסולוגיה על 240 נשים החולות בסרטן שד מתקדם. כל הנשים עברו טיפולים מקובלים לסרטן כמו כימותרפיה. המחקר מצא כי טיפול הרפלקסולוגיה עזר בצמצום חלק מהסימפטומים של הטיפול הכימותרפי כמו קוצר נשימה, עייפות ועוד. המטופלות אף דיווחו על שיפור באיכות החיים, אך לא בשיפור ברמת הכאבים.
חוקרים אחרים ביקשו לבדוק את השפעות הרפלקסולוגיה על תסמיני גיל המעבר. במהלך המחקר בוצעו טיפולי רפלקסולוגיה במשך חודשיים על 35 נשים הסובלות מתסמונת גיל המעבר. הנבדקות דיווחו על הפחתה בסימפטומים לעומת נשים שלא עברו טיפולי רפלקסולוגיה. עם זאת המחקר האחרון אינו עדכני ודרושים עוד מחקרים ארוכי טווח כדי לאשש טענה זו.
גם בטיפול בחרדה התגלו ממצאים מחקריים. במהלך מחקר קטן שנערך בשנת 2000, בדקו חוקרים את האפקט של טיפול רפלקסולוגיה הנמשך 30 דקות על אנשים הסובלים מסרטן שד וריאות. אלא שביצעו את הטיפול דיווחו על רמות חרדה נמוכות בהשוואה לקבוצת הביקורת.
2 צפייה בגלריה
טיפול רפלקסולוגיה בכפות הרגליים
טיפול רפלקסולוגיה בכפות הרגליים
הרבה יותר מעיסוי לרגליים
(shutterstock)
במסגרת מחקר גדול יותר שנערך בשנת 2014 על אנשים לפני ניתוח לב, עברו הנבדקים טיפול רפלקסולוגיה של 20 דקות פעם ביום במשך ארבעה ימים. נמצא כי אלה שקיבלו את טיפול הרפלקסולוגיה דווחו על רמות חרדה נמוכות יותר באופן משמעותי, בהשוואה לקבוצת הביקורת.
"ישנו מאגר גדול של מחקרים התומכים בהשפעות של רפלקסולוגיה כגישה טיפולית", מסכימה ד"ר לוסקי-חמיצר. "עם זאת, הדרך של מנגנון ההשפעה על הגוף טרם ברור. אני חושבת שבסופו של דבר כל המקצועות האלה פותחו על בסיס אמפירי – על מה שעובד ומה שלא", היא אומרת.
"יש תוצאות קליניות בשטח שמראות שהטיפול עובד, אך לא תמיד ברור למה. זה ברור שיש זרימה מוגברת של דם – זה כן, אך למה דווקא הנקודה הזו משפיעה על הכתף, לתת לזה ממש הסבר – אנחנו עוד טרם יכולים. גם ברפואה קונבנציונלית לא תמיד ניתן להסביר איך עובד טיפול כזה או אחר. במקרה הזה ההיסטוריה מלמדת אותנו הכי טוב. אם כבר אלפי שנים זה עובד – אז כנראה שיש דברים בגו".