בשורה לחולי הלב הזקוקים להשתלה: במרכז ההשתלות של בית החולים בילינסון נעשה לראשונה שימוש במכשיר מיוחד להעברת איברים שמאפשר את העברתם ממרחק רב יותר ובמשך זמן רב יותר ובכך לאפשר את ההשתלה במקרים רבים יותר.
מדובר במכשיר בשם SherpaPak שיכול להכיל בתוכו את הלב ללא מגע עם דפנות המכשיר ובניטור טמפרטורה רציף. השינוי המרכזי במכשיר הוא שהוא מאפשר להאריך את זמן שהיית הלב מחוץ לגוף בשעתיים נוספות: מארבע שעות באמצעים הנוכחיים לכשש שעות. במכשיר נעשה שימוש בארה"ב ובאירופה בשנים האחרונות. יש לציין כי בשבועות האחרונים נעשה שימוש במכשיר גם במרכז הרפואי שיבא על ידי פרופ' ג'ף מורגן.
1 צפייה בגלריה
השתלת לב SherpaPak
השתלת לב SherpaPak
מובילים את הלב במכשיר ה-SherpaPak

"פותחים לעצמנו עולם חדש של מרחקים ללא פגיעה לבבית"

לדבריו של פרופ' ירון ברק, מנהל השתלות בית החזה בבית החולים בילינסון, "אנחנו מדברים על עידן שחולף מהעולם". הוא מוסיף כי "במשך 50 שנה הובלנו לבבות בקרח. לפני כשמונה שנים החלו לצוץ טכנולוגיות חדשות. הטכנולוגיה הזו מאפשרת להוביל את הלב למרחקים ארוכים יותר, מכיוון ששימור הלב מתקיים בצורה אחידה יותר. המחקרים שבוצעו גם באירופה וגם בארה"ב מראים שאפשר להוביל את הלב הזה בשש שעות בלי לגרום נזק ולכן אנחנו פותחים לעצמנו עולם חדש של מרחקים והשימור מונע פגיעה לבבית שהקרח היה יכול להביא לו.
"יש למכשיר אישור של משרד הבריאות, כמו גם אישור בארה"ב ואירופה. המטרה בסוף היא לייצר ארסנל של כלים לכל סוגי השימור. בסופו של דבר, השאיפה היא לתת מענה לכל המצבים בהשתלות הלב. אני מקווה שאנחנו נוכל בישראל בין 10 ל-30 אחוזים". בשנת 2022 בוצעו 32 השתלות לב לחולים בישראל, בהשוואה ל-24 בשנת 2021.
ד"ר בן בן אברהם: "ההשתלה שביצענו תוך שימוש במכשיר ה-SherpaPak, לצד הנתונים ממרכזי הרפואה המובילים שכבר אימצו את הטכנולוגיה החדשנית, מוכיחים שיש שיפור ניכר בתפקוד הלב אחרי ההשתלה ובכך אנחנו מעניקים טיפול אופטימלי לחולים שלנו"
בשימוש הראשון במכשיר הונצל לב שהגיע לבילינסון מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה, מרחק כ-120 קילומטרים משם. בבית החולים מספרים כי עקב המרחק הגדול והחשש מאזעקות שיובילו לעיכובים נוספים, הוחלט לראשונה להכניס את המכשיר לשימוש מוקדם מהמתוכנן. בסופו של דבר הלב הגיע במצב מצוין והושתל בהצלחה בגבר בן 59 עם לב מלאכותי שהמתין להשתלה מזה למעלה משלוש שנים. ההשתלה בוצעה על ידי פרופ' דן ערבות, מנהל המערך לניתוחי לב וחזה בבילינסון וד"ר ויקטור רובצ'בסקי.
המכשיר נכנס כבר לשימוש קבוע במרכזים הרפואיים המובילים בארה"ב ובאירופה והוכח, כאמור, כי ניתן במקרים חריגים ובעת הצורך להאריך את זמן שהיית הלב מחוץ לגוף בשעתיים (מארבע שעות לשש שעות בסך הכל), ללא השלכות על תפקוד הלב לאחר ההשתלה. ה- Sherpapak, שעלות השימוש בו בכל השתלה היא כעשרת אלפים דולרים, מצטרף למכשיר הטרנסמדיקס שכבר נמצא בשימוש בבילינסון לצורך שינוע לב להשתלה. מכשיר הטרנסמדיקס מאפשר ללב התורם להמשיך לפעום כל הדרך להשתלה ובכך מאפשר להביא את הלב מטווחים רחוקים מאוד, כולל מאירופה ובנוסף מאפשר שימוש בלבבות מבוגרים יותר ולמרות זאת לקבל תוצאה מצוינת במושתל.
ד"ר בן בן אברהם, מנהל השירות לאי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי: "כקרדיולוג, אחד הדברים שהכי חשובים לי, זה שהלב שמושתל אצל המטופלים שלי ומציל את חייהם, יהיה במצב מצוין. ההשתלה שביצענו תוך שימוש במכשיר ה-SherpaPak, לצד הנתונים ממרכזי הרפואה המובילים שכבר אימצו את הטכנולוגיה החדשנית, מוכיחים שיש שיפור ניכר בתפקוד הלב אחרי ההשתלה ובכך אנחנו מעניקים טיפול אופטימלי לחולים שלנו".