בין אם אתם ספורטאים מקצוענים או חובבים, כל מי שמבצע פעילות גופנית מאומצת מכיר את ההרגשה שמגיעה לאחר האימונים: תחושה של עייפות, "כבדות", כאבי שרירים בזמן תנועה וחוסר גמישות. ברגעים אלה חושבים רבים שעל מנת להרגיע את הגוף, יש צורך בעיסוי, מסאז', שיעלים את הכאב, ישפר את טווח התנועה ואף יזרז את תהליכי ההתאוששות, כך שבאימון הבא הגוף יוכל לתפקד טוב יותר.
קראו עוד:
בשל כל אלה, אחד הטיפולים המקובלים ביותר בקרב מתאמנים הוא עיסוי. ופעמים רבות הוא מתבצע לא רק כאשר הגוף "מאותת" שהוא זקוק לו. חלק גדול מהמתאמנים משלב עיסויים כחלק מהשגרה. כיום כבר לא מדובר רק בעיסויים שמתבצעים על ידי מטפלים. בשנים האחרונות התחום גדל, ועכשיו נמכרים מכשירים שונים שמיועדים לעיסוי עצמי, כגון "אקדחי" עיסוי וכריות עיסוי, שרוולים מתנפחים ועוד. על פי הערכה, רק בבריטניה העלות של טיפולי העיסוי למיניהם בקרב מתאמנים מגיעה למאות מיליוני ליש"ט בשנה.
מצד אחד, עיסוי בצורותיו השונות הוא אחד הטיפולים הקדומים ברפואה. מקורו בתרבויות קדומות, ונעשה בו שימוש בסין ובמצרים העתיקות. הוא אומץ על ידי ספורטאים ככלי לשיפור הביצועים כבר במשחקים האולימפיים ביוון הקדומה, וכיום מהווה חלק מהשגרה של הספורטאים המקצוענים. בנוסף, לאורך השנים הוכח כי טיפולי המגע גורמים לשיפור במספר רחב של מדדים פיזיולוגיים בקרב אוכלוסיות מגוונות: החל ממאושפזים בטיפול נמרץ ועד למי שסובלים ממחלות שונות.
2 צפייה בגלריה
עיסוי מסז' מסאז'
עיסוי מסז' מסאז'
הוכח כי טיפולי המגע גורמים לשיפור במספר רחב של מדדים פיזיולוגיים בקרב אוכלוסיות מגוונות
(צילום: shutterstock)

הוצאה כבדה

מצד שני, מדובר בטיפולים רציפים שמצטברים להוצאה כספית לא מבוטלת, וגם דורשים הרבה זמן. טיפול אורך בין חצי שעה לשעה, ולפעמים הוא כרוך גם בנסיעות. כל זה מעלה את השאלה האם התוצאה מצדיקה את ההוצאה. או באופן יותר קונקרטי: האם הגוף באמת זקוק לטיפולי עיסוי, או שמדובר רק בפינוק?
שאלה זו עמדה במרכזו של מאמר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת הבריטי לרפואת הספורט, שבדק את כל המאמרים בנושא שהתפרסמו במהלך השנים. המאמר קובע כי אין ויכוח שמבחינה פיזיולוגית טיפולי העיסוי גורמים לשיפור מקומי בזרימת הדם לשרירים, משפרים את תנועת הנוזלים בסביבת השריר, מובילים לפיזור טוב יותר של תוצרי המאמץ, תורמים לירידה בהפרשת הורמוני הסטרס, עוזרים לפעילות מאוזנת יותר של מערכת העצבים ועוד. השפעות מיטיבות אלה, כך חושבים מתאמנים רבים, צריכות לגרום לכך שלאחר האימון הגוף יתאושש מהר יותר והביצועים הגופניים יהיו טובים יותר.
רוב המחקרים מראים כי עיסוי לא משפיע על הביצועים הספורטיביים, וחלק מהמחקרים אף גורסים שעיסוי המתבצע לפני מאמצים ספורטיביים עלול דווקא לפגוע בכוח השרירים
אך האם ההשפעות הפיזיולוגיות האלה אכן מובילות לשיפור הביצועים הספורטיביים, שזה המדד שחשוב לכל סוגי המתאמנים? התשובה העגומה היא שרוב המחקרים מראים כי העיסוי לא משפיע על הביצועים הספורטיביים, וחלק מהמחקרים אף גורסים שעיסוי המתבצע לפני מאמצים ספורטיביים עלול דווקא לפגוע בכוח השרירים ולהאט את הפעולה של מערכת העצבים.
כך, לדוגמה, במחקר שבדק עיסויים שבוצעו בין האימונים במטרה להאיץ את ההתאוששות, למשל יום לאחר אימון מאומץ, התגלה כי הם לא הובילו לשיפור בביצועים כגון יכולת הניתור, ריצה למרחקים קצרים או מאמצי סיבולת. גם מחקרים שנערכו לאורך מספר שבועות, שבהם העיסויים בוצעו פעם בשבוע כחלק מתוכנית אימוני ריצה, הראו שלא חל שיפור בזמני הריצה בקרב מי שקיבלו עיסויים לעומת אלה שהסתפקו במנוחה. מתי העיסויים כן הועילו? כאשר הם בוצעו במהירות בהפסקה קצרה שבין מאמצים גופניים כמעט רצופים, או בין מאמצים ארוכים שבוצעו כמה שעות אחד מהשני – דפוסי מאמץ שאופייניים לספורטאים מקצוענים בזמן תחרויות. לדוגמה: ביצוע עיסוי בזמן הפסקה של משחק כדורגל.
2 צפייה בגלריה
בשנים האחרונות התחום גדל, ועכשיו נמכרים מכשירים שונים שמיועדים לעיסוי עצמי, כגון "אקדחי" עיסוי וכריות עיסוי, שרוולים מתנפחים ועוד
בשנים האחרונות התחום גדל, ועכשיו נמכרים מכשירים שונים שמיועדים לעיסוי עצמי, כגון "אקדחי" עיסוי וכריות עיסוי, שרוולים מתנפחים ועוד
בשנים האחרונות התחום גדל, ועכשיו נמכרים מכשירים שונים שמיועדים לעיסוי עצמי, כגון "אקדחי" עיסוי וכריות עיסוי, שרוולים מתנפחים ועוד
(צילום: shutterstock)

עוזר לכאב

אם העיסוי אינו משפיע משמעותית על ההתאוששות מאימון וגם לא משפר את הביצועים הספורטיביים, מה הופך אותו לכל כך פופולרי? התשובה כנראה קשורה לכך שמגע חיצוני אשר מופעל על ידי מטפל או מכשיר, גורם בהדרגה לעלייה בסף הרגישות של מערכת העצבים לכאב. זו הסיבה שטיפול בעיסוי יעיל בעיקר בהפחתת כאבי השרירים שמופיעים לאחר מאמץ, כאבים שמכונים בשפה המקצועית DOMS. מחקרים מצאו שעיסוי ממושך, שנמשך מעל 20 דקות, גורם להקלה של כ־15% בעוצמת הכאבים. ההשפעה של העיסוי תלויה גם בדרגת העצימות של האימון: יעילות גבוהה של הפחתת הכאב נמצאה בקרב מתאמנים שביצעו אימונים ארוכים כגון ריצת מרתון, ופחות בקרב אלה שביצעו אימונים קלים יותר.
השפעה נוספת של עיסוי היא על גמישות השרירים. רוב המתאמנים, בעיקר בגיל מבוגר, מרגישים לפני או לאחר אימונים שטווח התנועה של המפרקים קטן, מה שמכונה "שרירים קצרים". מחקרים מראים שעיסוי ממושך, שאורך לפחות 30 דקות, גורם לשיפור זמני בגמישות השרירים ולעלייה בטווח התנועה, בעיקר לפני אימון אך גם אחריו.
לסיכום, ניתן לומר שמבחינה אובייקטיבית טיפולי עיסוי כחלק מתחזוקת הגוף בשגרת אימונים – גם לספורטאים מקצוענים וגם לחובבים – אינם מצדיקים את ההשקעה מבחינת זמן וכסף. הסייג, כאמור, הוא עיסויים שניתנים לספורטאים מקצוענים בזמן תחרויות, כאשר זמני המרווח בין המאמצים קצרים מאוד. אז אם אתם לא נהנים מכל רגע של עיסוי, בהחלט ניתן לוותר על טיפולים אלה, או לחלופין להשקיע בהם רק לאחר אימונים ארוכים מאוד או עצימים מאוד. ואז כבר שווה להשקיע בטיפולים ארוכים, של מעל 20 דקות, ולא להסתפק ב"אקדחי העיסוי". מצד שני, אם אתם מרגישים לאחר עיסוי "רעננים יותר", גמישים יותר ומאוששים, ויש לכם את הזמן ואת הכסף, אין ספק שמדובר בפינוק מהנה שמתאים לכם.
הכותב הוא פיזיולוג ופיזיותרפיסט במכון פיזיוליף בהרצליה לפיזיותרפיה, שיקום וכושר אישי