שנת הלימודים בפתח ולא כולם שמחים לקראתה: ד"ר שני עידן ראובן, רופאה בת 37 ואמא לשלושה ילדים, כתבה אתמול (א') פוסט בפייסבוק, בו היא קוראת לנבחרי הציבור לשנות את החלטתם ולא לפתוח את שנת הלימודים באחד בספטמבר במתווה שנקבע. "עכשיו כבר מאוחר מדי לגבש מתווה חדש, אבל עדיין לא מאוחר להציל נפשות", היא אומרת בריאיון לאולפן ynet.
עוד כתבות:
"אני חושבת שהיה מספיק זמן לאנשים שהיו צריכים לגבש מתווה שבאמת יהיה מתווה מסודר, מתווה עם שכבות נכונות, מתווה שבאמת אפשר לאכוף ולעקוב אחריו כדי שלא יגרור הדבקות", אומרת עידן ראובן, שהיא גם חברת עמותת מדעת, ומוסיפה, "אני חושבת שעד כה, כל מה שניסו לעשות היה בו איזושהי התחכמות. כעת אנחנו עומדים יומיים לפני פתיחת הלימודים כשעוד אין מתווה שיכול למנוע את ההדבקות ההמוניות האלה. חודש ספטמבר מתחיל עם 11 ימי לימודים במהלך החודש, בכל יום שהילדים מגיעים לביה"ס הם יכולים להידבק מילדים אחרים שלא עשו את הבדיקה, שלא עשו את הבדיקה מספיק טוב. למה לא לדחות את פתיחת השנה", היא מסבירה.
לקריאת הפוסט המלא:
לדברייך, "תמונת הניצחון", שבה הילדים הולכים לביה"ס ולגנים כרגיל באחד בספטמבר, עלולה לעלות לנו מחיר כבד? "אני חושבת שכרגע זה נכון מאוד. כי אנחנו אמנם יש שיפור עם החיסון השלישי ואנחנו רואים את ההתייצבות, אבל אין לנו הגבלות שימנעו את ההדבקה של ילדים. והם עלולים להדביק ילדים אחרים, בני משפחה וחברים. אין פה שכבות הגנה".
ומה בנוגע לבדיקות, נראה שזה לא ריאלי שהורים יעשו אותן כמו שצריך ולמעשה אין להן תוקף. "יש להן תוקף, אבל כשהוא נעשה עם ילדים תסמיניים, אבל לא מספיק אפשר לסמוך עליהם, בעיקר כהן מבוצעות על ידי הורים לא מיומנים בשעות לפני בית הספר. אפשר ללמוד ממדינות אחרות שעושות דברים אחרים".
תני דוגמה למדינה אחרת שפותחת את שנת הלימודים אבל עם מתווה יותר הגיוני. "אוסטריה למשל. כל תלמיד שם עושה בדיקת PCR, שזו בדיקה יותר אמינה. הבדיקה מצולמת בזמן שהילד עושה את זה, בדרך כלל בערב לפני יום הלימודים, ולמחרת הולכים לבית הספר, בידיעה ברורה שהילד שלילי. כלומר יש פתרונות אם רק רוצים".
את תשלחי את הילדים שלך למערכת החינוך? "אני לא יודעת. אני אומרת בכנות, אין לי תשובה חד משמעית שהיא "לא", זאת אחת הסיבות שאני לוחצת על נבחרי הציבור לקבל את ההחלטה הקשה. הנטייה שלי היא לא לשלוח אבל מאוד מאוד קשה לי עם ההשפעות החברתיות על הילדים".