סרטן השד הוא השכיח ביותר בעולם, ולמרות שהמחלה עלולה להתפתח גם בקרב גברים, היארעות המחלה בנשים גבוהה פי מאה. על פי נתונים, למעלה מ-5,000 מקרים חדשים מדי שנה מאובחנים רק בישראל.
עם האבחנה בסרטן שד, חלק מהנשים (כתלות בסוג הגידול, גודלו ומיקומו) נאלצות לעבור כריתת שד. כמו כן, ישנה אוכלוסייה ההולכת וגדלה של נשים נשאיות לגן BRCA הנחשב גורם סיכון משמעותי לסרטן השד, שבוחרות לעבור כריתת שדיים על מנת לצמצם את סיכוייהן לחלות. לאחר החלטה על ניתוח לכריתת השדיים האישה ניצבת בפני אתגר נוסף והוא ההחלטה על שחזור השדיים.
כבר בתחילת שנות ה-80 החלו להתפרסם מאמרים המתארים את הקשר בין ניתוח לשחזור השד לבין אספקטים פסיכולוגיים אצל נשים. חלק חשוב בהגדרה העצמית הנשית הוא השד והוא משפיע רבות על הביטחון העצמי בקרב לא מעט מהן. מדד ה-BREAST-Q שבו משתמשים כיום במרבית המחקרים בנושא, מבוסס על שאלונים שחילקו לנשים לאחר שחזור שד, המתייחסים לשביעות הרצון של האישה מהתוצאה האסתטית של ניתוח השחזור, להשפעה על איכות חייה של האישה מבחינה פסיכולוגית, חברתית ומינית.
2 צפייה בגלריה
ניתוח שדיים שחזור
ניתוח שדיים שחזור
שחזור שד. השפעה על הביטחון העצמי ואיכות החיים
(צילום: ahutterstock)

ההכרה במשמעות השחזור עבור האישה הובילה לשינוי

היום זה אולי נראה לנו ברור מאליו, אבל חשוב להבין שההכרה במשמעות שחזור השד עבור האישה שינתה את הפרדיגמה הן בקרב המטופלות והן בקרב המנתחים. בעבר, המטרה היחידה הייתה להיפטר מהגידול הסרטני, ואכן הניתוחים לכריתת השד היו רדיקליים הרבה יותר וללא כל התחשבות בתוצאה האסתטית שאיתה האישה תצטרך להתמודד.
היום, עם התקדמות הטכנולוגית והקידמה ברפואה יש בידינו את האמצעים לטפל בסרטן ולבחור את שחזור השד על פי רצונה של המטופלת ומאפייני השד שלה (צורה וגודל). למעשה, היום אנחנו לא מטפלים רק בסרטן, אנחנו מטפלים באישה, תוך מחשבה על הבריאות שלה, העתיד שלה, דימוי הגוף שלה והנפש שלה.

שחזור עם שתל סינתטי או שחזור עם רקמה עצמית?

שחזורי שד נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: שחזור עם שתל סינתטי (אלופלסטי), או שחזור תוך שימוש ברקמה עצמית(אוטולוגי) ולעיתים גם שילוב של השניים.
שחזור שד עם שתל הוא הסוג הנפוץ יותר בישראל בפרט ובעולם. השתל יכול להיות שתל סיליקון או מותחן רקמה שינופח בהדרגה ובהמשך יוחלף לשתל סיליקון. הסיבה לשימוש במותחן רקמה על פני שתל קבוע היא הצורך להבטיח כי העור המכסה את השתל לאחר הכריתה של רקמת השד יישאר חיוני.
שתל גדול יוצר מתח ולחץ על העור מה שעלול לפגוע באספקת הדם למעטפת השד ולסכן את השחזור. מותחן הרקמה מוחדר תחת מעטפת עור השד בעודו כמעט מרוקן, ממש כמו שקית אטומה וריקה שאינה מותחת את העור כלל. המותחן ינופח בהדרגה בצורה מבוקרת וסטרילית במהלך ביקורים במרפאה וכך העור יכול להחלים ולהתגמש בהדרגה על מנת שיוכל להכיל שתל בגודל הרצוי.
למעשה, מדובר בניתוח בשני שלבים: הוצאת המותחן והכנסת השתל הקבוע. החלק השני מתבצע בניתוח קצר יחסית לאחריו המטופלת נשארת באשפוז להשגחה, ליום או יומיים בלבד.
2 צפייה בגלריה
ניתוח שדיים שחזור
ניתוח שדיים שחזור
שחזור שד עם שתל. ניתוח בשני חלקים
(צילום: ahutterstock)
בשחזור שד מרקמה עצמית אנחנו יכולים לנצל עודפי עור ושומן מאזורים שונים בגוף (בטן, עכוז, ירך פנימית) על מנת לשחזר את השד. בניגוד לשחזור עם שתל, כאן מדובר בניתוח ארוך ומורכב הרבה יותר, הדורש צוות מנתחים מומחה בניתוחים מיקרוכירורגיים- ניתוחים הנעשים תחת מיקרוסקופ וכוללים עבודה טכנית עדינה מאוד.
הסיבה לכך היא שכאשר מעבירים רקמה ממקום למקום עלינו לדאוג לאספקת דם לאותה הרקמה, ולכן מועברים איתה גם כלי הדם העיקריים המחוברים לבסוף לכלי דם באזור החזה תחת המיקרוסקופ. במקרים מסוימים נמליץ על שילוב בין סוגי הניתוחים.
לשחזור מרקמה עצמית יש גם יתרונות - השד נוצר למעשה מגופה של האשה, ללא גוף זר סינתטי ובעבור חלק מהנשים מדובר באלמנט משמעותי. יתרון נוסף הוא שכאשר אנחנו לא משתמשים בשתל אנחנו מפחיתים סיכונים לסיבוכים שונים (דוגמת זיהום, התכווצות קופסית - רקמת הצלקת סביב השתל) המופיעים בשכיחות גבוהה יותר בעולם כולו בשחזור עם שתל סינתטי, במיוחד אם המטופלת מיועדת לעבור הקרנות כטיפול משלים.
מאידך, מדובר בניתוח ארוך משמעותית הדורש השגחה ארוכה יותר באשפוז וצלקות באזור התורם (האזור שממנו לוקחים את הרקמה שיוצרת את השד). אגב, נתון החוזר על עצמו במחקרים הוא שלפי מדד BREAST-Q שהזכרנו, שביעות הרצון של המטופלות גבוהה יותר כאשר מדובר בשחזור מרקמה עצמית, לעומת שחזור עם שתל.

איך נעשית התאמת הניתוח?

הדבר החשוב ביותר שאנחנו חייבים לוודא עם המטופלת בתחילת התהליך, הוא האם היא באמת מעוניינת בשחזור השד, שלעיתים דורש יותר משלב אחד, ובכל אופן דורש מעקב מרפאתי הדוק בחודשים או אפילו השנים הראשונות לאחר הניתוח. חשוב לנו לדעת שהמטופלת בוחרת בשחזור מתוך רצון אמיתי שלה ושלה בלבד, שאינו מושפע מלחצים חיצוניים מסביבתה ומתוך הבנה שמדובר במסע משותף שלה איתנו.
השלב הבא הוא להבין יחד עם המטופלת מהו סוג השחזור המתאים ביותר עבורה. שחזור עם שתל סיליקון קבוע יתאים למטופלות עם איכות עור טובה, עובי עור מספק שנותר לאחר כריתת רקמת השד ומבנה פיזי מתאים. אם העור דק, נשתמש לרוב במותחן רקמה על מנת לאפשר לעור להתאושש טרם ההחלפה לשתל סיליקון קבוע.
שחזור מרקמה עצמית יתאים למטופלות עם עודפי שומן ועור באזורים היכולים לשמש כאזורים תורמים, אם על פי הדמיה הם מכילים כלי דם גדולים מספיק. דבר חשוב נוסף שיש לוודא הוא היכולת של המטופלת לעמוד בהרדמה ארוכה בצורה בטוחה מבחינה רפואית.
זה המקום להזכיר כי לאחרונה פרסם ארגון ה-FDA המלצה להמשך מעקב של פעם בשנה בקרב כל הנשים שעברו ניתוחים אסתטיים או משחזרים על ידי שתלי סיליקון עם חספוס גבוה. חשוב להבין שפרסום זה הגיע על מנת לחדד נקודה המוכרת לכירורגים הפלסטיים שטוענת כי אין התוויה דחופה להוצאת שתלים אלו, אלא נדרש רק מעקב לוודא שלא מתפתחת תופעה המכונה ALCL, לימפומה במעטפת של הקופסית (הרקמה סביב השתל).
ד"ר נועם קסטלד"ר נועם קסטל
לסיכום, ההחלטה על שחזור השד היא החלטה מורכבת, כניסה למסע הטומן בחובו עליות ומורדות, התמודדות עם אובדן של איבר חשוב, נשי ואינטימי ותהליך קבלה מחדש של הגוף.
הודות ליכולת לשחזר את השד ניתנה לנו הזכות היום לאפשר את התחלת תהליך ההחלמה מיד לאחר הכריתה. מטופלת הנכנסת לניתוח הכריתה יודעת שהיא יוצאת עם שד. אמנם לעיתים הוא עדיין לא מושלם ויש דרך לעבוד עד לתוצאה הרצויה, אבל יש למטופלת שד. התהליך החל ואנחנו שם, מלווים אותה לאורך כל הדרך.
ד"ר אריאל ניימןד"ר אריאל ניימן

לכו להיבדק

בדיקות סקר לאבחון מוקדם והנחיות לבדיקות זמינות לפי גיל האישה, מפחיתות משמעותית את הסיכון למחלה קשה ותמותה. הבדיקות זמינות לנשים החל מגיל 50, והחל מגיל 40 לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון. בדיקות הסקר כוללות אולטרסאונד שד, ממוגרפיה ו-MRI, וכמובן בדיקת כירורג/ית שד הזמינה לכל אישה בישראל דרך קופות החולים.
ד"ר אריאל ניימן, מומחה בכירורגיה פלסטית ומנהל תחום שחזורי השד, במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית וד"ר נועם קסטל, מתמחה בכירורגיה פלסטית, המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית