בשיתוף ניאופרם ישראל
סרטן השחלה "הסרטן החמקן" , קשה לאבחון ולכן מתגלה בד"כ בשלבים מאוחרים ואז הוא אגרסיבי וקשה לטיפול וריפוי. לאחר עשרות שנים של מספר טיפולים מוגבל, חלו בתחום פריצות דרך מרשימות, ששינו את חייהן של חלק מהחולות במחלה באופן מהותי. האם יש תקווה מול מה שנקרא 'הסרטן החמקני'?
"סרטן השחלה מקורו בשחלה, בחצוצרה או במעטפות הבטן, שאליה כנראה נפלו תאים בשלב עוברי ומכך מתפתח סרטן זה", אומרת פרופ' ספרא, מנהלת המרכז לסרטן האישה, בבית החולים איכילוב. "מדי שנה מתגלות בישראל כ-350 נשים חולות חדשות. זה לא המון, אבל זה גם לא מעט", היא אומרת. "הבעיה בסרטן השחלות היא, שמרבית הנשים, מעל 75%, מתגלות בשלב 3 ו-4, כאשר בשלבים הראשונים יש סיכוי לריפוי של כ-80% ובשלבים המאוחרים 3 ו-4 של 40% עד 50% סיכויי ריפוי, שזה הבדל מאוד משמעותי. לכן, היינו רוצים לאתר אותו כמה שיותר מוקדם".
תסמינים חמקנים
הגילוי המאוחר אינו מקרי. "התסמינים המוקדמים לא ברורים; כאבי בטן, עליה וירידה במשקל, גזים, אי נוחות בבטן ועוד ", מסבירה פרופ' ספרא. "תופעות אלה מופיעות בשנה וחצי שלפני האיתור ולכן אנחנו מגלים את המחלה מאוחר. קבוצות סיכון לתחלואה יותר גבוהה היא קבוצת נשאיות מוטציות בגן BRCA, עם תפוצה גבוהה בהרבה של סרטן שד ושחלה ונפוצה במיוחד באוכלוסייה היהודית. יש לתת יותר תשומת לב לקבוצה זו ולכוון לגילוי מוקדם כמה שיותר. אצל כל השאר עדיין לא מצאנו בדיקת סקר טובה".
טיפול מסורתי ופריצות דרך חדשניות
פרופ' ספרא מספרת שעד לשנים האחרונות הטיפול הסטנדרטי בסרטן השחלה מתקדם היה ניתוח ואז שישה סבבים של כימותרפיה, ועוד סידרת תרופות למחלה חוזרת. "ב- 20 השנים האחרונות נוספו מספר תרופות חשובות אך עדיין יש צורך בשיפור משמעותי", היא מספרת. "נוספה לרשותנו תרופה ביולוגית שמעלה במקצת את יכולת הריפוי ומרחיקה את הזמן לחזרת המחלה. אליה נוספה קבוצת תרופות שנקראות מעכבי PARP, הטובות בעיקר לנשאיות BRCA אבל גם אצל השאר הן מועילות בהרחקת המחלה ועליה בריפוי. לקבוצת נשאיות ה BRCA, תרופות אלה שינו את מהלך המחלה והיום זו מחלה שמתנהגת אחרת".
איך עובדות התרופות החדשות?
"כאמור, במשך כ- 10, לא הגיעה בשורה חדשה למחלה זו. קבוצת התרופות החדשות מאוד מעניינת, היא משתמשת בקולטן שיושב על רבים מתאי סרטן השחלה. התרופה בנויה מנוגדן המשייט וניצמד לקולטנים על תאי הסרטן. הנוגדן משמש גם כנשא לכימותרפיה יעילה בסרטן שחלה. לוקחים את הנוגדן, "מלבישים" עליו כימותרפיה, גורמים לו ללכת לקולטן ולפזר את הכימותרפיה במקום ספציפי, בעיקר באזור התאים הסרטניים, בכמויות גדולות יותר, אז נגרם נזק בעיקר באזור התאים הסרטניים ופחות בשאר הגוף וזה מאפשר להגביר את אפקטיביות הטיפולים. זו באמת חדשה גדולה מאוד שהגיעה אלינו בשנים האחרונות ואנחנו מקווים שתביא לשיפור משמעותי".
פרופ' ספרא מספרת על מחקר שפורסם לאחרונה, על השפעת התרופה הראשונה מקבוצה זו שיצאה לשוק: "לקחו 450 נשים חולות סרטן שחלה. לחצי מהן נתנו את התרופה החדשה ולחצי את התרופה המקובלת עד עתה וראו הפחתה של 33% בתמותה. זאת אומרת, יש פה שינוי משמעותי ויש פה תרופה בעלת תרומה משמעותית לחייהם של חולות סרטן שחלה."
התרופה אינה מתאימה לכל חולה בסרטן השחלה, אלא רק לאלה עם סמן ביולוגי ספציפי (1FOLR). הרופאים בודקים את יכולת הפעולה של הקולטן המדובר אצל כל אחת מהנשים ומציעים את הטיפול למי שמתאימה לכך. פרופ' ספרא מספרת שתרופות אלו הוגשו לרישום ולסל התרופות אך הן עדיין לא זמינות במערכת הבריאות וזמינות בשלב זה רק ברכישה פרטית או דרך ביטוחים רפואיים פרטיים.
לפרטים נוספים או לשאלות, יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת.
המידע מוגש כשירות לציבור בחסות חברת ניאופרם (ישראל) 1996 בע"מ