אחת הסכנות הכרוכות בפציעה ואיבוד דם היא היפותרמיה – צניחה מהירה של טמפרטורת הגוף. פיתוח ישראלי חדש מיועד להתמודד עם האתגר בעזרת טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת לחמם מחדש את הגוף, למנוע הידרדרות של פצועים ולהציל חיים. הפיתוח נולד ביוזמת הסטארט-אפ Rescue Heat של חגי ויסברוד, מנכ"ל נויעד ביומד ומג"ד מילואים בצנחנים, וד"ר עמית להבי, מנהל היחידה להרדמת ילדים בבית החולים רמב"ם, רופא צבאי והיועץ הרפואי לחברה.
2 צפייה בגלריה
מדבקה תרמית פיתוח של סטארט-אפ ישראלי ובית החולים רמב"ם
מדבקה תרמית פיתוח של סטארט-אפ ישראלי ובית החולים רמב"ם
ניסוי במדבקה התרמית. התוצאות הראשוניות מבטיחות
(צילום: דוברות רמב"ם)
הטכנולוגיה עברה בהצלחה בדיקות היתכנות במעבדה ועל עור אדם בריא. הצורך בפתרון מסוג זה, להעברת חום יעילה, מהירה ובטוחה, הוכח במחקר מקיף בהובלת ד"ר להבי שבו הושוו שיטות מובילות אחרות לשמור טמפרטורת הגוף, שהוכחו כבעלות יעילות נמוכה לעומת המדבקה שפותחה על ידי Rescue Heat, ועם פחות סיכון לכוויות. מדבקות ראשונות נמסרו לבדיקה ביחידות של צה"ל שנלחמות כעת בעזה.
"במצבים של טראומה, כמו פציעה בשדה קרב, הגוף עלול להיכנס להלם ולאבד חום מסיבות שונות, כמו אובדן הדם עצמו, איבוד היכולת לשמור על חום הגוף על ידי כיווץ כלי דם היקפיים וגם לעתים עצם השכיבה על הקרקע הקרה", מסביר ד"ר להבי, שבמסגרת תפקידו השתתף במספר רב של משלחות חילוץ והצלה באזורי אסון.
"ברגע שטמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל 35 מעלות, הגוף נכנס למצב של עקה, ומערכות שונות של הגוף מפסיקות לתפקד כמו שצריך. בהקשר של פציעות ודימום, הסכנה העיקרית במצבים אלה היא שההיפותרמיה פוגעת בקרישת הדם, וכתוצאה מכך הדימומים לא עוצרים וסכנת החיים גוברת".
ד"ר להבי מוסיף כי מחקרים שונים השוו בין סיכויי ההצלחה של ניתוחים בבתי חולים בארה"ב שחיממו את גוף הפצועים שנקלטו אצלם ובין כאלה שלא, והראו שיפור משמעותי בכל המדדים של המטופלים שקיבלו את החימום, כולל החלמה מהירה ושחרור מהיר יותר מבית החולים.

המטרה: לשמור על הפצוע בטמפרטורה של 37 מעלות

עדי שלו, סמנכ"ל תפעול נויעד ביומד ומנהל פרויקט Rescue Heat, מסביר שכדי להתמודד עם האתגר ולאפשר מניעה של היפותרמיה עוד לפני הפינוי לבית החולים פותחה הטכנולוגיה בליבת המוצר, מדבקת חימום חדשנית לחימום יעיל ובטוח של הגוף, שהשימוש בה פשוט ומהיר.
החומר המחמם – פיתוח ייחודי שנרשם כפטנט - מתחיל לפעול בניעור וחשיפה לאוויר. המדבקה כוללת חומר חכם המוצמד לגוף ומתוכנן כך שהוא יתחמם לטמפרטורה של 42 מעלות ולא יותר. "מדובר בטמפרטורה שהיא הגבול הבטיחותי שניתן להצמיד לעור מבלי שיגרמו כוויות. פיתוח זה מאפשר להצמיד את המדבקה ישירות לגוף הפצוע ולהפוך את העברת החום ליעילה בהרבה ביחס לחלופות הקיימות כיום – כאשר המטרה היא לשמור על הפצוע בטווח טמפרטורה תקין של 37 מעלות", אומר עדי שלו.
2 צפייה בגלריה
מדבקה תרמית פיתוח של סטארט-אפ ישראלי ובית החולים רמב"ם
מדבקה תרמית פיתוח של סטארט-אפ ישראלי ובית החולים רמב"ם
מדבקות כאלו הועברו לידי יחידות מובחרות, כדי לבחון את יעילותן בשטח
(צילום: דוברות רמב"ם)
לדבריו, "השקית מתחממת לטמפרטורה של 42 מעלות בתוך 15 דקות מרגע ההפעלה שלה, ושומרת על הטמפרטורה במשך שמונה שעות. ההדבקה הישירה מייעלת את העברת החום פי עשרה ביחס למוצרים המשמשים כיום בשטח". ד"ר להבי מוסיף כי "המדבקה מיועדת לשמש כתוספת לפרוטוקול הטיפול הרגיל בפצועים ואינה דורשת התאמות או שינויים באופן ההתנהלות של החובשים בשטח".
בכל שנה מאושפזים בארה"ב 20 מיליון נפגעי טראומה, שני שלישים מהם מאובחנים גם כנפגעי היפותרמיה. במעבדה של ד"ר להבי נערכה הערכה לרוב מוצרי החימום הקיימים. במחקר שנערך במעבדה והשווה בין חמש טכנולוגיות שונות לחימום אקטיבי וחמש שיטות פאסיביות למניעת איבוד חום, ניכר היה שהמדבקה התרמית בעלת פוטנציאל יעילות גבוה משאר השיטות שנבדקו. המפתחים מקווים להוכיח שניתן יהיה לשמור על הטמפרטורה במשך 480 דקות, בהשוואה ל-90 דקות ועוד פחות מכך בשיטות אחרות. "עד כה, כבר העברנו יחידות של המדבקה התרמית לצה"ל כדי שייבדקו על-ידי יחידות מובחרות בשדה. אנחנו מקווים שהפיתוח יוכל לסייע להציל חיים", מסכם ד"ר להבי.