כשקרוב משפחתו של איש העסקים אלירן מלכי, המנכ"ל והמייסד של בילונג.לייף, חלה בסרטן, הוא ניסה לעזור לו בכל דרך אפשרית, אבל עשה לא מעט טעויות בדרך. תחום הסרטן היה זר לו, ומלכי הרגיש כמו עיוור בעולם זר וחדש שמעולם לא הכיר.
"גם אני וגם המייסדים השותפים באפליקציית בילונג.לייף איבדנו בני משפחה לסרטן", הוא מספר, "כשניפגשנו לבירה באחד הימים, דיברנו על החוויות המשותפות האלה, הבנו שכולנו עשינו כמעט אותן טעויות. כך קרה שהגענו כמעט לכל דבר באיחור, כי בחרנו את הרופא המפורסם ביותר שחברים מסביב המליצו, אלא שהרופא המפורסם לא תמיד היה גם הטוב ביותר. כמו כל חולה ממושמע שמלווה בבני משפחת הקשבנו לכל מה שהרופאים אמרו; לא התווכחנו או בדקנו אם קיימת חלופה טובה יותר. לתובנות האלה הגענו מאוחר מדי.
"דיברנו ואמרנו לעצמנו, שלא יכול להיות שכדי להגיע הביתה או לעבודה, אנחנו מפעילים את אפליקציית "ווייז", כדי לחסוך חמש דקות, אבל כשאנחנו נתקלים בנושא שהוא חיים ומוות, אין לנו "ווייז" שיורה לנו את הדרך הטובה ביותר להילחם בסרטן.
מלכי שולף מקרה אמיתי שאולי ממחיש יותר מכל את נחיצותה של אפליקציה לניהול מחלות: "היתה לנו אישה שאובחנה עם סרטן השד, וכמו תמיד במקרים אלו, המחלה נפלה עליה יום בהיר אחד באמצע החיים, ללא אזהרה וללא כל 'תכנית הפעלה' לצידה. עכשיו, האם עדיף לאותה אישה לעשות קודם כימותרפיה ואז לגשת לניתוח, או ההיפך? ואם מתחילות לה תופעות לוואי כתוצאה מהטיפול - האם להפסיק אותו או להמשיך? כמו במקרים האישים שלנו שאני ושותפיי לחברה חווינו, עולות כאן שאלות שקשה מאוד למצוא להן תשובה, אבל הן קריטיות לטיפול המיטבי שיוביל, כך כולם מקווים, גם להחלמה".
2 צפייה בגלריה
בילונג
בילונג
כלים לניהול המחלה, תיק רפואי דיגיטלי והתייעצות עם מומחים. בילונג
המיזם בילונג נוסד ב-2015 ע"י אלירן מלכי, עירד דויטש ואוהד רובין. במרכז המיזם אפליקציה שמאפשרת מפגשים מקוונים בין חולי סרטן ובני משפחותיהם ובין קהילה מקצועית תומכת, כזו שמאפשרת תקשורת ישירה עם מומחים, וקבלת חוות דעת על תוצאות בדיקות. בנוסף, האפליקציה מקשרת באופן אנונימי בין חולים לקבוצות דיון בסוגיות כמו תופעות לוואי הנגרמות מטיפולים מסוימים או החלפת חוות דעת על מומחים וטיפולים. מרכיב משמעותי באפליקציה מנוהל בעזרת ביג דאטה ובינה מלאכותית.

150 רופאים שעונים על כל שאלה תוך 48 שעות

שנה לאחר ייסודה, השיקה בילונג.לייף את האפליקציה שלה לניהול מחלות סרטן. "הרעיון מאחורי האפליקציה", מסבירה עמליה גלזר, סמנכ"ל שיווק ותקשורת בחברה, הוא לתת שירות כולל, פתרון מלא ומתקדם מבחינה טכנולוגית שניתן בחינם, לכל מי שמתמודד עם סרטן מכל סוג שהוא. יש לנו היום למעלה מ-150 רופאים ומומחים מקצועיים המעניקים תמיכה מקצועית למשתמשי האפליקציה בכל נושא שהוא הקשור למחלתם. בנוסף, קיים גם צוות מקצועי מיומן שמסייע בתחומים נוספים שכל חולה סרטן נתקל בהם - מתמיכה נפשית ועד ייעוץ זוגי בעת המחלה.
"כל איש מקצוע מספק תשובה תוך 48 שעות, ולמעשה נוצר דו-שיח בין המשתמש לבין איש הצוות הרפואי או המקצועי, אשר תוכנו יכול להתאים גם לרבים אחרים, כשנחשף לכולם באופן אנונימי וללא זיהוי פרטי המשתמש. האפליקציה כוללת גם מאות קבוצות תמיכה קהילתיות תומכות בהן ניתן לחלוק ידע, טיפים שימושים וניסיון עם חולים אחרים".

2 צפייה בגלריה
אלירן מלכי, מייסד בילונג
אלירן מלכי, מייסד בילונג
אלירן מלכי, מייסד בילונג
(בילונג)

בנוסף לכל אלו כוללת האפליקציה החינמית סט כלים לניהול הטיפול במחלה - משימות, טיפים, תיק רפואי דיגיטלי שניתן להעלות אליו את כל המסמכים הרפואיים. איזור נוסף מנוהל על-ידי מספר בתי חולים גדולים בישראל ובעולם, שלמעשה מתקשרים עם החולה דרך האפליקציה בפורום הסגור של כל מוסד רפואי כזה. כל מטופל בבית החולים יכול להכנס לאזור זה בעזרת קוד כניסה שניתן לו עם תחילת הטיפול בו, ומאותו רגע - צוות בית החולים יתקשר עם החולה ויעקוב אחר התקדמות הטיפול בו דרך האפליקציה.
אלירן מלכי, מנכ"ל ומייסד בילונג: "דיברנו ואמרנו לעצמנו, שלא יכול להיות שכדי להגיע הביתה או לעבודה, אנחנו מפעילים את אפליקציית "ווייז", כדי לחסוך חמש דקות, אבל כשאנחנו נתקלים בנושא שהוא חיים ומוות, אין לנו "ווייז" שיורה לנו את הדרך הטובה ביותר להילחם בסרטן"
הרעיון של מלכי ושותפיו למיזם הפך כמעט בין לילה להצלחה שגם הם לא תיארו אותה בחלומותיהם הכי ורודים. לאחר תקופת הרצה קצרה בישראל, פרצה בסערה האפליקציה גם לעולם, וכיום, עם למעלה ממיליון משתמשים, לדברי מלכי, מדובר באפליקציה הגדולה בעולם למטופלי סרטן ובני משפחתם. כך גם נוצר ה"ביג-דאטה", אוסף המידע הענק מכל מקרה מחלה, שמאפשר לחברה לייצר מחקרים על בסיס קבוע בנושאים שמעניינים את הרופאים, ובעיקר את החולים עצמם. המידע מכל חולה באפליקציה הוא אנונימי ולעולם לא יזוהה עם שמו של החולה.

המטרה: אפליקציה לכל מחלה

לפני כשנה, פתחה בילונג.לייף את שירותיה גם למתמודדים עם טרשת נפוצה (MS) לבקשתם של חולים ועמותות מהתחום. ההצלחה, כמו עם אפליקציית הסרטן, לא אחרה לבוא - כיום, כ-45% מחולי טרשת נפוצה בישראל וכ- 10% מחולי הטרשת בארה"ב כבר משתמשים באפליקציה. לפני מספר חודשים הושקה אפליקציה למחלות המעי הדלקתיות: קרוהן וקוליטיס ובעתיד הקרוב, היא צפויה לתת מענה לחולים במחלות נוספות.
האפליקציה בישראל היא בעברית ומותאמת לשפה של כל מדינה בה היא מתחילה את פעילותה.
איך השפיעה הקורונה על התנהלות האפליקציות שלכם?
"מגפת הקורונה הקפיצה את השימוש באפליקציה ולמעשה הכפילה את כמות המשתמשים. בדיוק כמו שהזום שינה את ההתנהלות העסקית, בילונג שינתה את ההתנהלות בעולם הבריאות. היום, יותר מתמיד, חולים ובני משפחותיהם מעדיפים לנהל את המחלה באופן דיגיטלי ואון-ליין. מעבר למידע המרוכז ומותאם אישית, והיכולת להתעדכן בכל מקום ובכל זמן, נחסכו הרבה מאוד התרוצצויות פיזיות, שכמובן מאוד מסוכנות בימים אלו, בעיקר לאוכלוסייה בסיכון".
יש לכם תחרות בעולם?
"יש בעולם הרבה מאוד פתרונות, אבל אף אחד מהם אינו נותן פתרון מלא במקום אחד. קיימות אפליקציות של קהילות חברתיות לחולים, אבל הן לא כוללות רופאים או אמצעים טכנולוגיים לניהול המחלה. יש כאלו שנותנות מענה של רופאים אך לא נותנות קהילות תומכות, או אפליקציות מידעניות של בתי החולים, אבל רק בילונג מאגדת את כל הצרכים של החולים במקום אחד".
האם קיימים שירותי פרימיום שעולים כסף?
"השימוש למטופלים ובני משפחתם הוא בחינם. זה החזון של בילונג- לייצר מקום אחד בו ניתן לקבל מידע אמין ומקצועי ממומחים בתחומם מחד וקבוצות קהילתיות היוצרות את היחד, אוזן קשבת, כתף להישען ועזרה הדדית. בעתיד בכוונתנו להוסיף שירותי פרימיום ו-Telehealth.
מה יוצא לרופאים מהשירות שהם נותנים ?
"יש פן כלכלי ויש את השליחות הציבורית של כל רופא. הרופאים נהנים מתרומה, השפעה והדרכה של עשרות ומאות אלפי מטופלים ובני משפחתם, בכל פעולה בילונג. כולם כבר מבינים שמטופל ששותף למהלך המחלה שלו, שמקבל מידע אמין ומדויק, זה מטופל שהסיכוי שלו להצלחת הטיפול גדולה יותר. תחשוב על זה, כשהם מגיעים לרופא, יש להם 20 דקות או חצי שעה. ברגע שאותו חולה מגיע לפגישה מוכן ויודע, הרבה יותר קל לתקשר איתו. וזה גם עניין של תדמית, מכיוון שזו האכסניה הגדולה ביותר של חולים, אז הרופאים פתאום הופכים למוכרים, יודעים מיהם. זוהי קומבינציה נהדרת של שליחות , יח"צ, ומוניטין".
"ההכרה וההוקרה שאותם אנחנו מקבלים ממאות אלפי המשתמשים באפליקציה מדברים בעד עצמן", מוסיף אלירן מלכי. "מרגש אותנו מאוד שלא מעט חולים כותבים לנו שהמערכת הצילה את חייהם, או שיפרה מאוד את איכותם. במחקר שנערך בשיתוף אוניברסיטת מק'גיל, ציינו 80% מהחולים כי השימוש בבילונג עזר להם מאוד בקבלת המידע הנכון בזמן המתאים, ושיפר את איכות חייהם.
"אנחנו רואים שוב ושוב שחולים המשתמשים בבילונג, רגועים הרבה יותר. יש להם מקום שבו הם יכולים לקבל מידע חשוב, ולכן הם מגיעים פחות לבית החולים, ומבזבזים פחות זמן אצל הרופא בשאלות סטנדרטיות. למשל, אם לחולה יש תופעת לוואי כתוצאה מהטיפול ו-150 איש באפליקציה כותבים לו שזה טבעי – הוא כנראה ימשיך את החיים בשלווה במקום לרוץ למיון או לרופא המטפל, או פשוט להפסיק את הטיפול ובכך לפגוע בבריאות שלו".
מה התוכניות לעתיד?
"זה מאוד פשוט. אפליקציה לכל מחלה. אין סיבה שחולה, כל חולה, לא יוכל ליהנות ממה שיש לאפליקציה הזו להציע".