בעקבות דיווחים על מספר אירועים של דלקות בקרום ובשריר הלב שהתגלו בקרב מתחסנים בסמוך לחיסון נגד קורונה, הנחה היום (ה') משרד הבריאות את בתי החולים לדווח על מקרים של תופעות מסוג זה ובהן מיוקרדיטיס ופריקרדיטיס.
יש להדגיש כי הקשר בין הופעת התופעות הללו לחיסון עוד לא ברור, אך הוא נחקר בשלב זה על ידי המשרד.
1 צפייה בגלריה
מתן חיסון קורונה
מתן חיסון קורונה
הקשר בין החיסון לתופעות הלבביות אינו ברור. ההמלצה להמשיך ולהתחסן
(צילום: קובי קואנקס)
אתמול (ד') התקיימה ישיבה בין גורמים בבתי החולים לנציגי משרד הבריאות ובמהלכה דווחו התופעות הללו מצד חלק מבתי החולים. עם זאת, בשלב זה נראה שמדובר בעשרות מקרים – מתוך קרוב לחמישה מיליון בני אדם שהתחסנו במנת חיסון אחת לפחות.
בהנחיה ששיגר המשרד לבתי החולים, הם התבקשו להעביר, כאמור, דיווח על כל אירוע של דלקת בשריר הלב שהתגלתה בקרב המתחסנים ולהעביר את הפנייה למחלקה הקרדיולוגית בבית החולים.
"אנחנו עוקבים אחר כל תופעות הלוואי בעקבות החיסונים השונים", מסביר ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח הציבורי אסותא אשדוד, מרכז הצוות לטיפול במגיפות במשרד הבריאות וחבר בוועדה המתעדפת את החיסונים. "יש תופעות שבאופן יזום עושים עליהן פוקוס יותר גדול או שמדובר על תופעות שבאופן כללי מסתכלים עליהן לאחר חיסונים. לאחר שהצטברו כמה וכמה מקרים של אירועים מהסוג הזה בסמיכות לקבלת החיסון אז הוחלט לשים פוקוס ספציפי על הנושא הזה".

"מספר הדיווחים בכמות הצפויה באוכלוסייה"

לדבריו של ד"ר ברוש, "זו תופעה שיש לה טווח חומרה רחב אבל היא יכולה להיות קשה. היא יכולה להיות קשורה לחיסון ויכולה להיות גם לא קשורה לחיסון. בינתיים נראה שאין הרבה דיווחים. מספר הדיווחים כרגע עומד בכמות שהיא די צפויה שתהיה באוכלוסייה בפרק הזמן הזה ולא נראה שיש עלייה משמעותית באירועים האלה. אנליזה מהסוג הזה היא מורכבת, ולכן ביקשנו מהמשרד לאסוף את כל הנתונים על תחלואה כזאת בארץ, גם במחוסנים וגם בלא מחוסנים, וזאת כדי לעשות השוואה בין שתי הקבוצות".
"דלקת בקרום ובשריר הלב יכולה להיגרם בגלל וירוסים שלא קשורים לחיסון ויכולה להתרחש בגלל סיבה אימונית, כשמערכת החיסון תוקפת את שריר הלב"
ד"ר ברוש מוסיף כי "דלקת בקרום ובשריר הלב יכולה להיגרם בגלל וירוסים שלא קשורים לחיסון ויכולה להתרחש בגלל סיבה אימונית, כשמערכת החיסון תוקפת את שריר הלב. החלק האימוני יכול להיגרם אולי לאחר חיסון, לאו דווקא חיסון נגד קורונה. זו הסיבה למה יש באופן תיאורטי אסוציאציה בין חיסון לבין התופעה הזו. בגלל שדווחו כמה מקרים כאלו, אנחנו רוצים להסתכל על זה יותר לעומק, אך כרגע אין שום מסקנה".
"ראינו כמה מקרים כאלה ואנחנו בהחלט בודקים את העניין הזה ברצינות", אומר פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה ומחלקה פנימית בהדסה עין כרם ויו"ר ועדת תגובות קשות לחיסון. "כרגע ההנחיה היא להתחסן. הקשר בין השניים נראה כרגע נדיר ביותר. אף אחד עוד לא מוגדר כרגע בקבוצת סיכון".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בקרוב יפרסם משרד הבריאות רשימה שתרכז את התופעות בסמוך לחיסון שנמצאת כרגע בעיבוד וטיוב נתונים ובה גם התייחסות לנתונים אלה".