צפו בפודקאסט המצולם



לאחרונה נראו ביחידות לטיפול נמרץ בבתי החולים בארץ מספר יוצא דופן של נשים צעירות, כמעט ללא גורמי סיכון ניכרים, שהתאשפזו עם תסמונת 'הלב השבור'. המשותף לאותן נשים היה שהן אימהות לילדים שמשרתים ביחידות קרביות בתוך עזה. אז מה זו תסמונת 'הלב השבור'? דנה רון ופרופ' איתמר רז מארחים בפודקאסט שלה – "משחקי בריאות" – את פרופסור אריאל רוגין, מנהל המערך הלב במרכז הרפואי הלל יפה, כדי שיסביר על התסמונת שאינה רומנטית כמו שמרמז בטעות שמה.
טלטלה רגשית או פסיכולוגית כמו אבל, משבר רומנטי, פיטורים ומשברים אחרים, עלולים לעורר את תסמונת 'הלב השבור'. "יש קשר ברור בין הנפש שלנו, הרגשות, לפיזיולוגיה של הגוף שלנו", אומר פרופ' רוגין, "בדרך כלל מדובר באירוע פתאומי, לא משהו שנמשך, שבמהלכו המטופל חווה אירוע שהוא זהה לחלוטין להתקף לב".
האזינו לפודקאסט המלא:


למה דווקא נשים?
תסמונת 'הלב השבור' היא תסמונת נדירה. בימי שיגרה, לחדרי המיון מגיעים עם התסמונת אנשים בודדים בחודש, כשמתוך 10 מטופלים בתסמונת, 9 הן נשים. הסיבה לריבוי הנשי בתסמונת עדיין לא ברורה, אומר פרופ' רוגין.
מה מתרחש בגוף בתסמונת?
"התסמונת נובעת משחרור ברמות גבוהות מאוד של הורמונים כמו אדרנלין, שהוא הורמון מצוין, משום ששימש אותנו בתקופת האדם הקדמון", מסביר פרופ' רוגין, "זה היה הורמון שעזר לנו לברוח מחיות טורפות שרדפו אחרינו וכדומה. כיום, בתגובה לסטרס, משתחררת כמות גדולה מאוד של אדרנלין שגורם לסוג של הרעלה של תפקוד הלב".
המטופלת מופיעה בבית החולים עם תסמינים זהים להתקף לב. "היא תגיד שכואב לה בחזה או שחסר לה אוויר. אם יעשו לה תרשים א.ק.ג, הוא יהיה לא תקין ויראה סימנים של התקף לב ולכן בבדיקות הדם תראה עליה של האנזימים שגרמו נזק לשריר הלב", אומר פרופ' רוגין.
ההסבר הוא שזו באמת פגיעה בשריר הלב, בחלק התחתון בעיקר, שכתוצאה ממנה עולים האנזימים ויש פגיעה בשריר הלב. זה נקרא קרדיומיופתיה. למה זה אינו התקף לב? משום שלמרות הפגיעה בשריר הלב, עורקי הלב שמספקים את הדם ללב תקינים לגמרי ושריר הלב מחלים תוך שבועות.
"התמונה היא קלינית כמו התקף לב, עם שינויים בא.ק.ג ולכן עושים צנתור דחוף. בתסמונת 'הלב השבור' רואים עורקים תקינים ורואים הפרעה בהתכווצות של שריר הלב", אומר פרופ' רוגין ומדגיש שמהתסמונת הזו מחלימים לחלוטין.
האם התסמונת מסוכנת?
פרופ' רוגין מספר שהטיפול שמקבלים הלוקים בתסמונת הוא כמו בהתקפי לב ונועדים לשיפור תפקוד הלב. ההבדל בין 'הלב השבור' להתקף לב הוא שהלוקות בתסמונת, מבריאות לחלוטין אחרי שבוע או שבועיים.
מה עושים כשמרגישים רע וחושדים בתסמונת?
כאמור, הלוקות בתסמונת חשות כאילו קיבלו התקף לב: הן מרגישות מחסור באוויר, לחץ בחזה, דופק מהיר ואדרנלין גבוה.
"חשוב מאוד להדגיש לציבור - אם מישהי מרגישה לא טוב היא צריכה להזמין אמבולנס. שם עושים א.ק.ג ויש עליות באנזימים, הסימנים הם של התקף לב", אומר פרופ' רוגין, "היום בישראל, כל האמבולנסים מתקשרים ישירות לטיפולי נמרץ לב ואומרים שיש חולה עם התקף לב ומייד מריצים את המטופלת לחדרי הצנתורים בלי קשר לשום דבר. אם יש חשד כלשהו לאירוע לב אצל נשים, וכאמור התסמינים אצל נשים הם לא טיפוסים כמו אצל גברים, פרופ' רוגין מפציר לא לזלזל בזה ולבוא.
חושדות או חושדים במשהו לא תקין? אל תיקחו סיכון. הזמינו אמבולנס וזכרו, מתסמונת 'הלב השבור' מחלימים לחלוטין אבל אם זה משהו אחר, אתם חייבים לטפל בכך מיידית.