אמש (שבת) הפגינו כ-2,500 רופאים מתמחים וסטודנטים לרפואה נגד החזרת משך התורנויות בבתי החולים ל-26 שעות, כפי שהיה נהוג לפני משבר הקורונה. זאת לאחר שבזמן המשבר, קוצצו המשמרות ל-12 שעות עקב הצורך הפרדת הצוותים הרפואיים מחשש להדבקה בבתי החולים. עם החזרה לשגרה ע לרקע השיפור במצב חולי הקורונה בישראל, עומדים המתמחים - שוב - בפני משמרות ארוכות של למעלה מיממה ומוחים.
ד"ר אורי רוזן, מתמחה ברפואת משפחה בבית החולים וולפסון, משתתף גם הוא במאבק ובריאיון לאולפן ynet הסביר את משמעות השעות הארוכות כאשר חיי אדם מונחים על כף המאזניים. "כשעולים לאוטובוס או לטיסה, הנהג או הטייס ישנו בלילה 6 או 7 שעות לפי חוק. בצבא, אסור לטייסים ולנהגים לעבוד יותר מ-12 שעות לפי חוק. במדינה שוטרים לא עובדים יותר מ-12 או 16 שעות. רופאים בארץ עובדים בתורנות של 26 שעות רצוף, וישראל היא היחידה במדינות המערב שעוד פועלת ככה".
3 צפייה בגלריה
הפגנת מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב
הפגנת מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב
הפגנת המתמחים בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
ד"ר רוזן מתייחס למשמרות הארוכות כסכנת חיים עבור המטופלים, ולא פחות מזה למתמחים עצמם. "בשעה ה-20 לערות שלי אני כבר מתחיל לעשות טעויות. ועם זאת אני אמור לקבל החלטות שקשורות בחיי אדם, לדבר עם אנשים, להיות אמפתי ורגיש, לתת אבחון נכון, טיפול נכון. זה לא הגיוני. מתמחים חשופים הרבה יותר לדיכאון, לעישון, להשמנה. אנחנו עושים פי 5 יותר תאונות דרכים בדרך הביתה מהמשמרות".
הסיבה להפחתה במשך המשמרות בזמן משבר הקורונה, כאמור, היה החשש להדבקה המונית בבתי החולים. כעת, אחרי שזכו לפיילוט ב-12 שעות של משמרת, חזרה לאחור אינה הגיונית. "מגפת הקורונה נתנה לנו במתנה משהו שעשר שנים אנחנו צועקים ומתחננים אליו. היא נתנה לנו את ההזדמנות להוכיח ש-12 שעות של משמרות הן משהו שלא פוגע ברצף הטיפול או ביכולת שלנו ללמוד כמתמחים, בניגוד למה שדור מעלינו חושב", הוא מסביר.
3 צפייה בגלריה
הפגנת מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב
הפגנת מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב
הפגנת המתמחים: "אטימות וחשיבה מיושנת"
(צילום: מוטי קמחי )
את העיקשות שבה דור הרופאים האחראי מגן על הצורך במשמרות בנות 26 שעות, מייחס ד"ר רוזן לאטימות ולחשיבה מיושנת. "בכל העולם 12 שעות משמרת זה משהו שעובד. הטיעונים העיקריים להמשיך ב-26 שעות של משמרות קשורים ברציפות הטיפול ובמידע הלא רציף שמתמחים יעבירו לרופאים שמגיעים למשמרות. ביתר העולם המערבי משמרות של 12 או 16 שעות בקרב רופאים זה משהו שמעוגן בחקיקה. אם כל העולם עושה את זה - איך יכול להיות שאנחנו שונים?".
במקרה הזה, כמו ברבים אחרים, הציבור משלם את המחיר. "האם הייתם מוכנים לעלות על אוטובוס או מטוס כשאתם יודעים שהנהג או הטייס מבצעים את העבודה שלהם כבר 26 שעות ברצף? אם התשובה היא לא - איך יכול להיות שנותנים למישהו לנתח אדם כשהוא לא צלול?".
3 צפייה בגלריה
הפגנה של הרופאים המתמחים בבילינסון
הפגנה של הרופאים המתמחים בבילינסון
הפגנה של הרופאים המתמחים בבילינסון
(צילום: ארגון המתמחים "מרשם")
באולפן נכח גם פרופ׳ נדב דוידוביץ׳, יו"ר פורום בריאות הציבור, שאמר כי תמיכתו במאבק קיימת כבר שנים. "יש פה חוסר גמישות מחשבתית ותפישה מיושנת של ׳מה שהיה הוא שיהיה׳. אפילו בצבא התפישה הזו השתנתה, בצבא מחייבים היום 7 שעות שינה לחיילים, כבר לא 6. יש הרבה מאוד מחקרים שמדברים על חשיבות השינה - ובצדק. מדובר פה על שני צדדים שיש להתחשב בהם בהקדם - גם בטיחות המטופל וגם איכות החיים והבריאות של הרופאים. אין שום סיבה שאחיות יוכלו לעבוד 8 שעות ורופאים 26. הדור שלנו של הרופאים חייב לתמוך במאבק הזה. זה מאוד חשוב".