בשיתוף עמותת חלי"ל האור
מדי שנה עוברים בישראל בין 400 ל-600 חולים השתלות מח עצם מתורם. תהליך זה נעשה בדרך כלל כתהליך מציל חיים בחולים שזהו עבורם האפשרות הטיפולית היחידה להחלמה. אחד מסיבוכי השתלות מח עצם מתורם היא מחלת השתל כנגד המאחסן.
המחלה נגרמת כתוצאה מכך שהשתל תוקף את הגוף שבתוכו הוא מתגורר. תופעה זו מתרחשת בין אם הייתה התאמה מושלמת בין התורם למושתל ובין אם הייתה התאמה חלקית.
פרופ' צילה צוקרמן, מנהלת המכון ההמטולוגי ויחידת ההשתלות בביה"ח רמב"ם, ועירית עומר להב, מנטורית למושתלי מח עצם בעמותת 'חלי"ל האור', מתראיינות ומסבירות איך להתמודד עם המחלה:

פרופ' צוקרמן: "השתלת מח עצם זה הרבה פעמים הסיכוי היחיד להבראה מלאה ומגוון של מחלות המטולוגיות. הבסיס של ההשתלה הוא שמכניסים מערכת חיסון חדשה לגוף. בעצם מטפלים במה שהגוף של החולה נכשל לעשות. כל אחד מאיתנו בכל רגע נתון מתעוררים תאים לא תקינים ומערכת החיסון שלנו אמורה לזהות אותם ולחסל אותם. כאשר המערכת הזאת נכשלת מתפתח גידול ואנחנו צריכים לטפל בגידול.
"חלק מהגידולים האלה מחייב טיפול כמו השתלה שאומר שאנחנו מכניסים מערכת חיסונית חדשה שאמורה לזהות את תאי הגידול ובעצם לתת לנו יש מאין טיפול של חיסון לחיים. אז בכל רגע שיתעורר תא חולה, מערכת החדשה אמורה לזהות אותו ולפעול נגדו. יחד עם זאת במקביל לזה היא עשויה או עלולה לפגוע גם במערכת של המקבל. בתאי הגוף הרגילים שלו לא קשורים למחלה ממנו הוא סובל וזאת מחלה השתל נגד המאכסן".
עירית: "אנחנו היינו אמורים לחגוג יום הולדת 40 במסיבת הפתעה במקום זה חגגנו כשהגענו למחלקה. איתי, אחי, חלה ב-AML שזו לוקמה חריפה. עשו לנו בדיקות לכל המשפחה לצורך התאמה מצאו שאחי הקטן, הקטן, מתאים ב-100%. כיום אני והוא, מנטורים לחולים חדשים שמגיעים למחלקות, ותומכים בהם בתהליך הלא פשוט הזה".
בשיתוף חלי"ל האור
פורסם לראשונה: 11:25, 15.10.20