בצל התפרצות נגיף הקורונה ברחבי העולם, נכון להבוקר (ד') נדבקו 121,140 בני אדם. מאות ישראלים הונחו להישאר בבידוד ביתי עקב חשיפה לנשאי קורונה ישראלים שלא שהו בבידוד בעצמם. מי דרוש בבידוד ואיך תתכוננו ל-14 ימים בבית? התשובות לשאלות הנפוצות:

1. מי צריך להימצא בבידוד?

לבידוד נכנסים כל מי השבים מחו"ל החל בתאריך 3 במרץ 2020, מהשעה 20:00, מכל מקום בעולם. וקודם לכן - מי ששב מסין, דרום קוריאה, איטליה, הונג-קונג, מקאו, סינגפור, יפן, תאילנד, גרמניה, אוסטרליה, ספרד, צרפת, שוויץ. בנוסף כל מי שנחשף לחולה קורונה במגע הדוק של פחות מ-2 מטרים למשך 15 דקות ומעלה, במקומות עליהם הכריז משרד הבריאות. לרשימת המקומות המלאה לחצו כאן.
3 צפייה בגלריה
בידוד בבית החולים שיבא
בידוד בבית החולים שיבא
בידוד בבית החולים שיבא
(צילום: AFP)

2. אם אני בבידוד וצריך רופא, מה עושים?

קופות החולים מעמידות לרשותכם שירותי רופא אונליין. במידת הצורך, ישלח הרופא אחות ממוגנת לבדיקות דם. ניתן גם להזמין בדיקות דם הביתה, באמצעות חברות פרטיות העובדות מול הקופות. אם קיימת מחלה משמעותית, יישלח אמבולנס ממוגן המפנה לאישפוז ביחידת בידוד קורונה בבית חולים.

3. הגעתי ארצה מחו"ל - מאיזה רגע מתחיל הבידוד?

בידוד מתחיל מרגע הנחיתה בנתב"ג פלוס זמן ההגעה הביתה. למשל, אם נחתתם בשעה 00:30 בנתב"ג, ואתם מתגוררים בגבעתיים, הבידוד שלכם מחושב מהשעה 2:00 בלילה בקירוב.

4. ניתן לצאת מהבית ולהסתובב במקומות פתוחים בזמן בידוד?

לא. בידוד הוא בידוד מוחלט בבית, ללא אנשים נוספים בדירה, או בחדר נפרד כשיש אנשים נוספים בדירה.

5. מדוע יש צורך בבידוד ביתי?

נגד וירוס הקורונה אין כל תרופה או חיסון, ועל כן הדרך היחידה להשתלט על הפצתו היא באמצעות בידוד החשודים בהדבקה מהציבור. לפני כניסה לבידוד יש לדווח למשרד הבריאות במוקד *5400, והם יבצעו מעקב בנוגע להופעת תסמינים האופיניים למחלה. חום, שיעול וקושי בנשימה מצריכים הודעה למוקד 101 וביצוע בדיקה לאיתור וירוס הקורונה.

6. כיצד אבצע בידוד ביתי כראוי?

יש לשהות בחדר נפרד מדיירי בית אחרים, מאוורר היטב עם דלת סגורה. יציאה מהחדר תהיה רק לצורך פעולות הכרחיות ולזמן קצר ככל הניתן, תוך כדי כיסוי הפה והאף במסכת אף-פה או בבד. במידה וישנם מספר מבודדים באותו משק בית, הם יכולים לשהות יחד באותו חדר. במידה וכל בני הבית נדרשים לבידוד, אין כל מגבלות מיוחדות בתוך הבית.
יש לשטוף ידיים במים וסבון או לחטאן בחומר חיטוי אלכוהולי לפני ואחרי הכנת אוכל, לפני אכילה ולפני ואחרי שימוש בשירותים. במידה ועל הידיים קיים לכלוך נראה לעין, יש להעדיף שטיפה במים וסבון על פני חומר חיטוי. עדיף להשתמש בניירות חד-פעמיים לייבוש הידיים ולא במגבת. במידת האפשר, יש להשתמש בשירותים נפרדים.
יש להקפיד על כיסוי הפה והאף בעת עיטוש או שיעול, בעדיפות אל תוך מטפחת חד פעמית או מרפק מכופף, זאת על מנת למנוע את פיזור הנגיף. מיד לאחר מכן, יש לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי.
אם הופיעו חום או תסמינים נשימתיים, ובכל בעיה רפואית, יש ליצור קשר עם מוקד 101 של מד"א. במקרה הצורך ניתן לפנות לרופא המטפל בקופת החולים או בחדר המיון, אך יש ליידע מראש טלפונית את המרפאה או חדר המיון על היציאה מבידוד וההגעה. בכל מקרה של הגעה למוקד רפואי יש לכסות את הפה והאף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית.

7. למי אסור לשהות עם אדם בבידוד?

לאנשים בקבוצות סיכון להדבקה אסור להישאר באותו בית עם אדם בבידוד מחשש לקורונה, ובכלל זה חולי אסתמה, אנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, חולי סרטן תחת טיפול כימותרפי, אנשים המקבלים טיפול ביולוגי, חולי לב, נשים בהריון, חולי סוכרת וקשישים.

8. האם צריך לחטא את הבית בזמן הבידוד?

מומלץ לחטא לפחות פעם ביום משטחים הנוטים להזדהם. נגיף הקורונה נוחת על משטחים ו״שורד״ עליהם בחלון זמן של שעות עד ימים, ומסוגל להדביק כך אחרים. בכלל זה, יש לחטא בבית בו נמצא אדם בבידוד קורונה: שלט רחוק, מתגים, ידיות של דלתות וארונות, מעקות, שולחנות, ברזים וידיות ברזים, וכל משטח נוסף שבא במגע-יד.

9. האם מותר לעוזרי ניקיון, סיעוד או צוותי חירום להיכנס לדירה שבה אדם בבידוד?

מומלץ להימנע מכך. אם אין ברירה, יש לוודא שעוזרי הניקיון הם אנשים בריאים ללא מחלות רקע, ולבקש מהם לחבוש מסיכה כירורגית, כפפות ובגדי עבודה בעת ניקוי החדר. על האדם החשוד בהדבקה שלא להימצא בקרבתו של עוזר הניקיון.

9. האם חברים יכולים לבוא ולבקר כשאני בבידוד?

אין להכניס מבקרים הביתה לאורך כל תקופת הבידוד.

10. האם ילדים יכולים להישאר בבית עם האדם המבודד?

אם ניתן, עדיף לשלוח את הילדים בתקופת הבידוד להתגורר עם קרובי משפחה. אם אין ברירה, יש להקפיד שלא להתקרב אליהם ככל האפשר, יחד עם הקפדה על אמצעי מיגון והיגיינה מקסימליים בבית.
3 צפייה בגלריה
מוקד מד"א ועזרה לציבור בנוגע לנגיף הקורונה
מוקד מד"א ועזרה לציבור בנוגע לנגיף הקורונה
במקרה של הופעת תסמינים: יש לפנות למוקד מד"א
(צילום: דוברות מד"א)

11. האם מותר לצאת מדי פעם החוצה להתאוורר?

אין לצאת מהבית כלל במהלך תקופת הבידוד. הפרת בידוד הינה עבירה פלילית.

12. האם צריך לכבס באופן מיוחד את הבגדים בזמן הבידוד?

יש לאחסן את כל הבגדים המשומשים של האדם שבבידוד בשקית ייעודית בחדר הבידוד, עד למועד הכביסה. את הכביסה ניתן לבצע עם סבון כביסה רגיל, ואין צורך להשתמש בחומרי חיטוי.

13. האם האדם בבידוד צריך להשתמש בכלי אוכל נפרדים?

כן. יש להימנע משימוש משותף בכלי אוכל, מגבות ומצעים.

14. מה לעשות אם חליתי בתקופת הבידוד?

יש להתקשר למוקד מד"א 101, או להסתייע בשרותי האונליין של הקופה אליה אתם שייכים.

15. מה כדאי להכין לתקופת הבידוד?

מאחר שהנגיף הולך ומתפשט גם בישראל, אתם עלולים להתבקש להיכנס לבידוד מיידי. לפיכך, מומלץ שבבית יהיו כל התרופות והציוד הרפואי להם אתם זקוקים לתקופה של חודש (אף שהבידוד הוא לרוב לשבועיים). כדאי גם להכין פעילויות פנאי (ספרים, עיתונים, גישה לאינטרנט). כדאי שבבית תהיה גם אספקת מזון למשך שבועיים (שתייה קרה וחמה, קופסאות שימורים, מזון קפוא). אם מביאים לכם משלוחי ארוחות, יש להניחם בפתח הדלת, ואין להכניס את השליח עם המזון הביתה.
פורסם לראשונה: 10:20, 01.03.20