נשיא עמותת "רופאים לזכויות אדם", הפרופ' רפי ולדן, יוצא במסר חריף להקמת ועדת חקירה שתבדוק את מחדלי הטיפול במשבר הקורונה, ערב הסגר השני, אליו צפויה ישראל להיכנס מחר (ו') בבוקר.
"שמעתי שבממשלה אומרים שהקורונה תפסה אותנו בהפתעה והממשלה נאלצה לקבל החלטות אמיצות. אני חולק על כך בתוקף", הוא אומר. "מלחמת יום הכיפורים תפסה אותנו בהפתעה אבל פה היו לנו לפחות חמישה חודשים של התרעה בזמן כדי להיערך למצב הנוכחי. כל המומחים אמרו שעלול להופיע גל שני, ומה נעשה בזמן הזה כדי לנסות ולמנוע את הגזרה?"
1 צפייה בגלריה
משבר הקורונה במערכת הבריאות. הרעבה של שנים
משבר הקורונה במערכת הבריאות. הרעבה של שנים
משבר הקורונה במערכת הבריאות. הרעבה של שנים
(צילום: AFP)
בראיון באולפן ynet הבוקר (ה'), אומר פרופ' ולדן כי הממשלה לא עשתה דבר כדי להיערך למצב. "הממשלה הזאת התקשקשה במלחמות אגו ובהטלת רפש אחד על השני, זה מחדל חמור ביותר. ואני רוצה להסביר למה אני מתכוון כשאני מדבר על ועדת חקירה", אומר פרופ' ולדן, "מה שאנחנו רואים עכשיו זה קצה הקרחון כי עדיין לא הגיעה השפעת של החורף ואני רוצה להזכיר שבשנה שעברה המחלקות הקליניות היו בתפוסות של 150-200 אחוזים, וזה לפני עידן הקורונה, כלומר שהשנה אנחנו נהיה במצב חמור ביותר".
הוא מוסיף כי המצב החמור תופס את מערכת הבריאות הישראלית אחרי עשורים של ייבוש, כאשר לא הוקצו המשאבים הנכונים. "אנחנו נמצאים בין המקומות האחרונים במדינות ה-OECD בכל הפרמטרים, במספר הרופאים לעומת האוכלוסייה, במספר מיטות האשפוז לעומת האוכלוסייה למספר הצוותים הסיעודיים ואחד הדברים הקריטיים שפרופ' ליאוניד אידלמן, היו"ר לשעבר של ההסתדרות הרפואית הציג זה מספר המיטות בטיפול נמרץ.
"לפני עידן הקורונה אנחנו הרופאים, היינו לא פעם בסיטואציה שנאלצנו לקבל החלטות גורליות לגבי מי ייכנס לטיפול נמרץ ומי לא וכשמספר המיטות כל כך מוגבל, וזה עקב אכילס של מערכת הבריאות. ברור לנו שאנשים שלא זוכים להיכנס לטיפול נמרץ הסיכוי שלהם להישאר בחיים הוא הרבה יותר קטן".
הוא מדגיש כי קיים פער אדיר בין המסירות האינסופית של הצוותים הרפואיים לעומת ההתנשאות וההתנתקות של הרשויות במשך שנים ארוכות. "עכשיו אנחנו קוצרים את פירות ההזנחה הזאת. אני חושש מאוד, שכשנצא ממשבר הקורונה, נמצא שוב את מערכת הבריאות רחוקה מאוד מסדרי העדיפויות הלאומיים. מה גם שאם חלילה נהיה שוב במצב משברי כרוני מתמשך או עוד מגפה, נהיה במשבר חמור.
"אנחנו קוראים להקמת ועדת חקירה כדי לבדוק את גורמי השורש למצב שבו הגיעה מערכת הבריאות במשך כל השנים האחרונות שבא לידי ביטוי בצורה קיצונית עכשיו בתקופת משבר הקורונה".
6,826 בני אדם אובחנו אתמול (רביעי) עם קורונה מתוך 54,990 בני אדם שתוצאותיהם נבדקו במעבדות השונות. מדובר ביום השני ברציפות שמספר החיוביים מתקרב ל-7,000 ישראלים וישראליות. המשמעות - 12.4% מכלל הנבדקים קיבלו תשובה חיובית, כלומר אחד מתוך שמונה.
בשבועות האחרונים דאג משרד הבריאות לעדכן את תמונת המצב מדי בוקר, אך בימים שלישי ורביעי נוצר עיכוב בשל תקלה טכנית, לדברי המשרד, והנתונים לא עודכנו במשך כמעט יממה.
מספר החולים שמצבם מוגדר קשה עומד נכון להיום על 667, מהם 164 נזקקים לתמיכה של מכונת הנשמה. מספר הנפטרים מפרוץ המגפה הוא 1,317 וסך מספר הנדבקים בישראל - 203,136 איש.