למרות המצוקה הכלכלית המתפשטת, ועל אף התמחור שקבע משרד הבריאות: בית החולים איכילוב הודיע לנשים המעוניינות בתהליך הקפאת ביציות כי הוא מעלה את מחיר ההליך באופן מיידי ביותר מ-27 אחוזים, מ-11 אלף שקלים לכ-14 אלף שקלים.
טיפולי פוריות לנשים רווקות אינם ניתנים במסגרת סל התרופות (במימון ציבורי), אך משרד הבריאות קבע תמחור קבוע עבור השירות הניתן בבתי החולים הממשלתיים והציבוריים: 7,520 שקלים עבור שאיבה והקפאת ביציות ו-826 שקלים עבור שמירת ביציות מוקפאות למשך חמש שנים. בפועל, בתי חולים גובים מחירים גבוהים יותר, בין היתר בגלל התחרות. לא די בזאת - בבתי החולים הפרטיים, אשר אינם מחויבים לתמחור של המשרד, נגבים מהנשים סכומים גבוהים עוד יותר.
"קיבלתי שיחת טלפון ממרכז הפוריות של איכילוב. המזכירה דאגה לציין שהמחיר של עלות השאיבה עלה ב-3,000 שקלים מהמחיר שנקבו בו בהתחלה, ועומד היום על 14 אלף שקל. כששאלתי איך זה יכול להיות שחברה שלי שילמה סכום נמוך יותר באופן משמעותי, נאמר לי שזו החלטה של ההנהלה"
חלק מהנשים הביעו כעס ותסכול מ"הקפצת" המחיר הפתאומית. "קיבלתי שיחת טלפון ממרכז הפוריות של איכילוב", מספרת צליל (שם בדוי), אישה בשנות השלושים לחייה ממרכז הארץ. "המזכירה דאגה לציין שהמחיר של עלות השאיבה עלה ב-3,000 שקלים מהמחיר שנקבו בו בהתחלה, ועומד היום על 14 אלף שקל. כששאלתי איך זה יכול להיות שחברה שלי שילמה סכום נמוך יותר באופן משמעותי, נאמר לי שזו החלטה של ההנהלה".
1 צפייה בגלריה
טיפולי פוריות
טיפולי פוריות
מייקרים את תהליך הקפאת הביציות
(צילום: shutterstock)
צליל הופתעה כששמעה כי כעת עליה לשלם תוספת של אלפי שקלים עבור הפרוצדורה. "זה מזעזע, ממש ניצול מצב", היא אומרת. "השנה הזו גם כך קשה, ואני חושבת שיש בפרוצדורה הזו נחמה, שאפשר קצת להרגיע את הראש, שיש לך תעודת ביטוח, ושהם זיהו את הסיטואציה ואת הצורך שעולה בקרב נשים לטיפולים הללו. הם מנצלים זאת כדי לעשות כסף על חשבון מצב רגיש של נשים. השוק הזה פרוץ, ובמקרה הזה אנחנו מדברים על בית חולים ציבורי. בגלל שזה הליך שלא מסובסד על ידי המדינה, והוא ממניעים סוציאליים ולא בריאותיים - אז אין על כך שום בקרה".
בדיקת "ידיעות אחרונות" מעלה כי בתי החולים הסמוכים באזור המרכז, ובהם שיבא ובילינסון, לא העלו לפי שעה את המחיר עבור הפרוצדורה. מנגד יש לציין כי המחיר באיכילוב עדיין נמוך יותר לעומת בתי החולים הפרטיים. בבית החולים הפרטי אסותא בתל אביב לא השיבו לפנייה.
"בשנים האחרונות חלה עלייה חדה בביקוש של נשים בכלל, ונשים רווקות בפרט, לטיפולי פוריות", אומר גורם במערכת הבריאות. "מאחר שהטיפולים הללו לא נכללים בסל הבריאות, בפועל כל בית חולים או מוסד קובע לעצמו את המחיר, והתחרות בין בתי החולים היא מטורפת".
מאיכילוב נמסר בתגובה: "המכון לפוריות באיכילוב הוא מהמבוקשים. כתוצאה מעלויות התפעול הרבות של שירות זה בית החולים עידכן את עלות הטיפול, שגם כעת זולה יותר מתעריף משרד הבריאות ובהשוואה לבתי חולים אחרים".