למרות ההסדר המשפטי בעניין חברת התרופות שבבעלות משפחת סאקלר האמריקאית, אשר שיווקה לעשרות מיליוני אמריקאים משככי כאבים מסוכנים וממכרים – אחת הפקולטות המובילות לרפואה בישראל ממשיכה לשאת בגאון את שמה.
בימים האחרונים פורסם כי חברת התרופות "פרדו פרמה" שבבעלות המשפחה, יצרנית התרופה אוקסיקונטין, הגיעה להסדר במסגרתו תשלם 8.3 מיליארד דולרים בתמורה לסגירת תביעה נגדה מצד הממשל האמריקאי, שכוללת שורה של סעיפי אישום ובהם הונאה ושוחד.
2 צפייה בגלריה
סאקלר
סאקלר
בניין סאקלר באוניברסיטת תל אביב
(צילום: יריב כץ)
המשפחה הואשמה בשנים האחרונות באחריות למה שכונה "מגפת האופיואידים" שגרמה להתמכרות ולמאות אלפי מקרי מוות בארצות הברית כתוצאה משימוש בתרופות הנרקוטיות. על פי נתוני מינהל המזון והתרופות האמריקאי, בשנת 2018 מתו כתוצאה משימוש בתרופות מסוג זה 41 בני אדם מדי יום ובסך הכל מתו בשנה זו 15 אלף בני אדם במדינה. עוד עולה מהנתונים כי בין השנים 1999 ל־2018 יותר מ־232 אלף אמריקאים מתו כתוצאה משימוש יתר בתרופות הללו.
2 צפייה בגלריה
(בני הזוג סאקלר)
המאפיינים העיקריים של התרופות הללו הם התמכרות מהירה ופיתוח תלות לצד השלכות קשות ומסכנות חיים עד כדי מוות. על פי משרד הבריאות, "משכך הכאבים מאבד מיכולתו לסייע בהתמודדות עם הכאב, המטופל מפתח סבילות לתרופה, ונאלץ להגדיל את המינון כדי להשיג את תחושת ההקלה שהתרגל אליה. נוצרת תלות פיזיולוגית ורגשית בתרופה, שללא הכוונה רפואית עלולה להיות מהירה ומסוכנת".
כפי שפורסם ב"ידיעות אחרונות" בפברואר 2019, גם לאחר שהתפוצצות הפרשה – המשיכה הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל־אביב להשתמש בשמה של המשפחה וגם כיום שמה הרשמי בכל הפרסומים הוא "הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל־אביב". בתגובה מהאוניברסיטה נמסר בשעתו כי "הנושא עדיין לא התברר בבית המשפט".
יש לציין, כי שורה של מוסדות להם תרמה המשפחה הסירה מאז פרסום הפרשה את שמה של המשפחה מכל הפרסומים. המקרה המפורסם ביותר בהקשר זה הוא מוזיאון הלובר בפריז.
"מאכזב אך לא מפתיע שאוניברסיטת תל־אביב בוחרת שלא להסיר את שמה של משפחת סאקלר", אמרה הדס זיו, מנהלת תחום אתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם.
"משפחות המתים מהמגפה הם עדות מספקת כדי שמוסד האמור לחנך לאתיקה ומקצועיות בכלל וברפואה בפרט, יתנער משמם".
מאוניברסיטת ת"א נמסר: "האוניברסיטה עוקבת אחרי הנושא, ותפעל לפי הכללים המקובלים".