הירידה החדה בתחלואה הביאה איתה הקלות משמעותיות בהגבלות הקורונה, וכעת נערך משרד הבריאות גם לקראת הצעד הבא: סגירת מוקדי הדרייב־אין (היבדק וסע) של פיקוד העורף. למרות מיעוט המאובחנים החדשים בכל יום, בצה"ל הביעו התנגדות לסגירת 18 מתחמי הדיגום ברחבי הארץ.
בישיבה האחרונה בין גורמי המקצוע הרלוונטיים הביע פרופ' נחמן אש תמיכה בקידום הסגירה של מוקדי הבדיקות. "מבקש מהמפקדה להכין תוכנית לשבועות הקרובים לצמצום עד סגירת מתחמי הדרייב־אין", נכתב מטעם פרויקטור הקורונה.
מנגד, תא"ל רלי מרגלית, מפקד מפקדת אלון, התנגד למהלך. "חשוב רק לשנות את ההתוויות אך לא את הזמינות של הבדיקות", אמר בדיון. "סגירת הדרייב־אין היא חיסכון כל כך קטן, שבפועל צפוי לפגוע בגמישות המבצעית. הדרייב־אין נותן מענה של כ-6,000 בדיקות בכל יום. בנוסף, המתמחים הם המענה הנחוץ והיחיד לבדיקות בסופי השבוע - שכן קופות החולים סגורות".
1 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה
מתחם בדיקות קורונה
מתחם בדיקות קורונה. לקראת סגירה
(צילום: יובל חן)
במקביל ממשיך משרד הבריאות לקדם גביית תשלום מהאזרחים עבור בדיקות קורונה שתוגדרנה כלא נחוצות, כך עולה מסיכום דיון שנערך לאחרונה והגיע לידי "ידיעות אחרונות".
כל בדיקה עולה למדינה יותר מ־200 שקלים, והתכנון הוא לדרוש תשלום בסך של עד 140 שקלים מכל אזרח שמעוניין להיבדק למרות שחוסן נגד קורונה או החלים ממנה. “כיום חלק גדול מהבדיקות שמבוצעות הן לא נחוצות ומבוצעות לצורכי פנאי ולא צרכים רפואיים”, אמר בכיר שמכיר את פרטי המהלך המתגבש. “בוודאי אין הצדק למימון של המדינה עבורן. הגיעה העת להפסיק את הבדיקות הללו, לסגור מערכים שאינם נחוצים עוד ולהמשיך את ביצוע הבדיקות הנחוצות רפואית בלבד בקופות החולים בלבד”.
ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי־פרייס דווקא התנגדה למהלך ואמרה כי "כל הבסיס הוא לעשות בדיקות נרחבות לכל מי שרוצה כדי שלא נמצא עצמנו בעוד חודשים עם השתוללות המגפה. אם נסתכל על כסף - לא נשלוט על התחלואה בעתיד".
בתוך כך, אתמול (ד') חתם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, על הארכת התוקף של התו הירוק למחוסנים ולמחלימים עד סוף השנה לאור הצלחת החיסונים. היום יחולו הקלות נוספות: העלאת מגבלת ההתקהלות ל־50 אנשים בשטח סגור ול-500 אנשים בשטח פתוח; הפעלת חדרי כושר ומתקני ספורט, בריכות ואטרקציות במבנה במתכונת תו סגול וביטול ההגבלות על מקומות הפועלים במסגרת התו הירוק. בנוסף אושר גם קיום אירועים כמו הופעות ילדים בהושבה בלבד בשטח פתוח, עד 500 איש וללא צורך בתו ירוק.
מדובר צה"ל נמסר: "לצד המשך הדיגום שמבוצע על ידי פקע”ר בנתב"ג, בבתי הספר וכמענה להתפרצויות, נשקל ע"י משרד הבריאות צמצום בעמדות הניידות. לכשתתקבל ההחלטה, יפורסמו מיקומי העמדות ושעות פעילותן".