בשיתוף פרופ' דוד מרגל ואינפומד

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים בעולם המערבי. אחד מכל שישה גברים בארצות הברית ואחד מכל תשעה גברים בישראל ילקה בו.
קיימת סברה הגורסת כי סרטן הערמונית הוא מעין מחלה רדומה שאינה עלולה להחמיר. מקור הסברה נעוץ בהתפתחות איטית יותר של הגידול הממאיר בערמונית בהשוואה למחלות ממאירות אחרות, והיעדר תסמינים בשלבים הראשונים לאבחון המחלה. הנחה זו גורמת לגברים רבים להימנע מאבחון מקיף והחלטה על טיפול. סיבה נוספת המניעה חולים רבים מטיפול היא העובדה שסרטן הערמונית קשור בתודעה לאבדן הגבריות. הנחה זו קשורה, ככל הנראה, להשלכות האפשריות של כריתה רדיקלית של הערמונית על מנגנון הזקפה.


צפו ברופא מסביר

מדוע בכל זאת אבחון של גידול ממאיר בערמונית חשוב?
למרות שמחלה זו מתפתחת באיטיות, בדומה לכל גידול ממאיר גם גידול המתפתח בבלוטת הערמונית עלול להוביל להרס של רקמות סמוכות הגובלות בו, כמו גם להתפתחות של גרורות באיברים מרוחקים יותר. עם זאת, ישנם מקרים שבהם יתפתחו נגעים בודדים בלבד בבלוטה שלא ישפיעו על איכות החיים ועל תוחלת החיים. לכן, אבחון מדויק של המחלה והשלב בו היא נמצאת חיוני כדי להחליט האם יש צורך בטיפול.
כיום קיימים אמצעים רבים, גנטיים, גנומים והדמיתיים אשר מסייעים לקבוע מהו שלב המחלה, לאפיין את סוג הגידול ובהתאם לכך גם לקבוע את אסטרטגיית הטיפול. באמצעות דרכי האבחנה המשוכללות ניתן להבדיל בין סרטנים רדומים שיצריכו מעקב בלבד, לבין מחלות שבהן יש לטפל באופן אקטיבי. לכן, בכל הנוגע לסרטן הערמונית האמצעי היעיל ביותר ללחימה במחלה הוא אבחון מוקדם. אפיון הגידול ובחירת טיפול מתאים עשויים להציל חיים.

בשיתוף פרופ' דוד מרגל ואינפומד