העישון עלול לגרום לנזקים בריאותיים רבים כגון: סוגי סרטן שונים, מחלות כלי דם וריאות, אין אונות, פגיעה בראייה, דלדול מאגרי ויטמין C בגוף וגם, על מצב הפה והשיניים. השפעותיו של העישון בחלל הפה, בין השאר על העצם ורקמת החניכיים, מבוססות היטב בספרות המדעית. אם כי, המודעות לקשר ההרסני בין עישון לבין מחלות חניכיים נמוכה מאוד.

מהי מחלת חניכיים, וכיצד נדע שהיא קיימת?

מחלת חניכיים הינה מחלה זיהומית, עם מרכיב גנטי, הנגרמת מרובד החיידקים הנקרא גם פלאק (PLAQUE) בנוכחות דלקת חניכיים נגרמת ספיגה של עצם סביב השיניים שיכולה להוביל לניידות של השיניים ואפילו אובדן שיניים.
מחלת חניכיים יכולה להיות מוחמרת על ידי מספר גורמי סיכון, המשמעותיים שבהם הינם עישון, מחלת הסוכרת ושינויים הורמונליים. עישון נמצא כמעלה סיכון למחלות חניכיים פי 2-8, כתלות בכמות הסיגריות. מעשנים כבדים (יותר מקופסה ליום) בעלי סיכון גבוה יותר ממעשנים קלים (פחות מ-9 סיגריות ליום).
קיראו עוד על בריאות השן

איך אדע האם יש לי מחלת חניכיים?

דלקת בחניכיים מאופיינת בנפיחות של החניכיים, דימום בצחצוח וריח רע מהפה. כדי לאבחן מחלת חניכיים יש לעבור בדיקת חניכיים ומדידת גובה העצם סביב שיניים בצילומי רנטגן.


1 צפייה בגלריה
השפעת העישון על מצב החניכיים
השפעת העישון על מצב החניכיים
השפעת העישון על מצב החניכיים
(צילום: shutterstock)
מחלת חניכיים במעשנים
אצל מעשנים ישנו כיווץ כלי דם בהשפעת הניקוטין. כך, שלמרות שיש דלקת בחניכיים יהיה פחות דימום בצחצוח. הסימנים המוקדמים שיכולים להתריע בפני המטופל שיש בעיה, לא יהיו נוכחים! על פי רוב המעשנים לא יהיו מודעים להתקדמות מחלת חניכיים בפיותיהם אלא רק בשלבים מתקדמים של המחלה.
לכן, בעיקר בקרב מעשנים, ישנה חשיבות גדולה לעבור בדיקות מקצועיות על ידי רופאי שיניים ומומחים למחלות חניכיים כל 6-12 חודשים. גילוי מחלת חניכיים מבוצע באמצעות בדיקת כיסים סביב השיניים ומדידת גובה העצם סביב שיניים בצילומי רנטגן.

מה יהיו השפעות העישון במצב של מחלת חניכיים?

  • העישון מחמיר את ההרס הנגרם בעצם הלסת כתוצאה ממחלת חניכיים.
  • העישון משפיע על המערכת החיסונית על ידי הקטנת יצירת הנוגדנים, פגיעה בכדוריות הלבנות ובתפקודן כנגד נוכחות חיידקים.
  • העישון פוגע באספקת הדם לרקמות פריפריות (בכללן גם רקמת החניכיים). קיימת היצרות של כלי הדם בחניכיים בעקבות הצטברות של ניקוטין והקטנת זרימת הדם, דבר המעכב את הגעתם של התאים החיוניים בהתגוננות מול החיידקים.
  • העישון יפגע ביכולת להשיג ייצוב ואיזון של מחלת החניכיים.
  • העישון פוגע במטאבוליזם של הפיברובלאסט, התא שאחראי לריפוי פצעים. הפיברובלאסט שומר על תקינות ושלמות הקשר שבין רקמת החיבור של החניכיים והשן.
  • העישון מביא למיעוט ויטמין C בדם, ויטמין אשר חיוני לריפוי פצעים ומחלות.
  • העישון משנה את אוכלוסיית החיידקים לחידקים ״אלימים״ כך שגם ברקמות מתוחזקות ומטופלות תהיה נוכחות של חיידקים אילו ויהיה קשה יותר לשמור על איזון.
  • תגובת המעשנים לטיפול תהיה פחות טובה גם במקרה של טיפול שמרני (״טיפול אנטי אינפקטיבי״) וגם במקרים של טיפולים כירורגיים.
  • במקרה של צורך בהשלמת שיניים חסרות ע״י שתלים- למעשנים יש סיכוי נמוך יותר לקליטת השתלים אך גם סיכון גבוה יותר לפתח דלקות סביב שתלים.
  • הניקוטין גורם לכתמים צהובים על השיניים- במיוחד אם הניקוי לא יעיל ויש אבנית על השיניים, על האצבעות ועל כל דבר נוסף שהוא בא איתו במגע. ישנה הצטברות ניקוטין וחיידקים על הלשון שיובילו לריח רע. כך שמלבד לנזקים הבריאותיים ישנה גם פגיעה אסתטית משמעותית במעשנים.
  • העישון מגדיל סיכון לסרטן בחלל הפה.
לסיכום, מלבד הנזקים הבריאותיים האחרים שגורם העישון - ישנה גם סכנה לבעיית חניכיים מוחמרת אצל מעשנים. העישון מעלה את כמות החיידקים האלימים בחלל הפה, פוגע ביכולת התמודדות הגוף עם נוכחות החיידקים הללו ופוגע ביכול הריפוי העצמית.
השפעה זו תביא להתפתחות מהירה יותר, של מחלה חמורה יותר וכן תפגע בתגובה וביכולת הריפוי בעקבות טיפול שמרני וכירורגי. עם זאת, הפסקת עישון או הפחתה משמעותית לפני תחילת טיפולים עשויה לשפר מאוד את התגובה לטיפולים והצלחתם.
הכותבת היא מומחית למחלות חניכיים, בעלת מרפאה פרטית בתל אביב