ההקפדה על הגיינה והריחוק החברתי - הפחיתו מחלות זיהומיות בישראל במבוגרים ובילדים: כך עולה מדבריהם של פרופ' איתן כרם, מנהל האגף לרפואת ילדים בבית החולים הדסה וד"ר אהוד הוכמן, מנהל המרכז הרפואי בני ציון, שהתראיינו היום (ד') באולפן ynet.
"קרוב לוודאי שהריחק החברתי גורם לכך שאנחנו לא רואים התפרצויות של שפעת", מספר פרופ' כרם. "היום בבתי החולים בארץ מחלקות הילדים חצי ריקות. אנחנו לא רואים את ההדבקות שהיינו רואים בעבר". לדבריו של פרופ' כרם, ניתן לראות השפעה דומה במדינות חצי הכדור הדרומי, בהן אוסטרליה וניו-זילנד.
ואכן, מנתונים המגיעים מהמדינות הללו המצויות כעת בעיצומו של החורף, קיימת רמת הדבקה נמוכה מאוד בשפעת בהשוואה לשנים קודמות. באוסטרליה למשל דווח על 36 מקרי תמותה משפעת לעומת 430 בתקופה המקבילה אשתקד. גם הנתונים על הפניות לרפואה בשל חום ושיעול, ותצאות בדיקות השפעת, מראים כי התחלואה בארבעת זני השפעת האופייניים נמוכה ביותר.
לדברי המומחים הסיבה לכך היא כאמור מדיניות ההתמגנות נגד נגיף הקורונה: עטיית מסכות, סגרים וריחוק חברתי. לדבריו של פרופ' כרם הילדים שחוזרים כעת לשנת הלימודים יכולים לשמש כסוכנים משמעותיים לשינוי התנהגותי שיכול להוביל לצמצום התחלואה גם בבתי-הספר. "צריך להתחיל לדבר עם הילדים ולא אל הילדים. אפשר לדבר עם הילדים במיוחד בכיתות הגבוהות ולהגיד להם: 'אתם צריכים לשים לב ולהעיר למי שלא נוהג לפי הכללים שצריכים לנהוג בהם'".
1 צפייה בגלריה
ילדים עם מסכות
ילדים עם מסכות
להשתמש בילדים כסוכנים להיגיינה
(צילום: shutterstock)
גם במרכז הרפואי בני ציון קיימת תחלואה נמוכה יחסית במחלות זיהומיות, מספר ד"ר הוכמן. "אנחנו רואים פחות ילדים בבתי החולים וגם פחות מחלות זיהומיות בקרב מבוגרים. הריחוק הפיזי עוזר מאוד בעניין הזה". הוא מוסיף: "בקרב מרבית הילדים שמתאשפזים במחלקות, זה קורה בגלל מחלות זיהומיות. כך, בגלל הריחוק, ובגלל שהדבר הזה נשמר, פחות צריכים להגיע לבתי החולים".
פרופ' כרם מסכם ואומר כי היגיינה חשובה במניעת מחלות בכלל וכי ייתכן ותקופות הקורונה היא קריאת ההתעוררות לכך. "הקפדה על הגיינה וריחוק חברתי חשובה במניעת מחלות ככלל. אנחנו רואים את זה גם עם נתוני התחלואה בערים ירוקות".