הבדיקות המהירות לקורונה נמשכות: משרד הבריאות החל בשלב שני של המחקר במכשיר הבדיקות המהירות לאיתור נגיף הקורונה שמנפק תשובות בתוך רבע שעה. עד כה נמצא שרמת הדיוק של המכשיר בנבדקים סימפטומטיים מגיע ל-80%. כעת הורה המשרד כי נבדקים שיימצאו חיוביים בבדיקה המהירה יוכרזו כחולים מאומתים ויכנסו לבידוד.
בחודשיים האחרונים השתתפה המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות בפיילוט לבחינת יעילות מכשיר ה-Sofia של חברת Quidel שמזהה את נגיף הקורונה, למול הבדיקה המולקולרית PCR המקובלת והרגישה ביותר היום לזיהוי נגיף הקורונה.
בפיילוט הראשון נבדקו לפי הוראות היצרן של המכשיר החדש רק חולים שהם בעלי סימפטומים למחלת הקורונה, והראו התאמה של 80% בזיהוי הדגימות החיוביות, בהשוואה לשיטה הקלאסית. מכיוון שרבים מהנשאים הם אסימפטומטיים, הוחלט להרחיב את הפיילוט ולהוסיף נבדקים אסימפטומטיים כדי לבחון את יעילות הבדיקה בנשאים אלו.
בפיילוט השני, שיתבצע בימים הקרובים במתחמי הדרייב אין, ישתתפו 1,200 נבדקים: 500 אנשים סימפטומטיים, ו-700 נבדקים אסימפטומטיים. מכל נבדק יילקחו שתי דגימות: דגימה למכשיר החדש באמצעות מטוש מהגרון ומנחיר ימין, ובדיקה רגילה למכשיר ה-PCR, מהגרון ומנחיר שמאל. הדגימות במכשיר החדש מתבצעות במתחם עצמו, והתשובות כאמור מתקבלות בתוך רבע שעה.
בתום כל יום דיגום, הדגימות המיועדות לבדיקה המולקולרית מועברות למעבדה המרכזית לנגיפים יחד עם תוצאת מכשיר ה-Sofia לכל חולה, כולל טופס חתום של הנבדק, שהסכים שתתבצע גם בדיקה מהירה, שכן היא עדיין מוגדרת בישראל כמותרת לשימוש מחקרי.
ועל אף שמדובר עדיין בפיילוט, משרד הבריאות הורה שבמידה שהנבדק ייצא חיובי במכשיר המהיר, הוא יקבל תשובה חיובית ויונחה להיכנס לבידוד, אם טרם נכנס, ויעבור חקירה אפידמיולוגית בדומה לכל חולה מאומת.
אם הנבדק ייצא שלילי במערכת ה-Sofia, הוא לא יקבל תשובה מהבדיקה המהירה, ועליו יהיה להמתין לתוצאת הבדיקה המולקולרית שיקבל במתכונת הרגילה דרך משרד הבריאות. אם בדיקת ה-PCR תצא שלילית, אך הבדיקה המהירה יצאה חיובית או שלא התקבלה תשובה כלל מבדיקת ה-PCR (בשל טעות, אובדן דגימה או תקלה טכנית במעבדה), עדיין יוגדר הנבדק כחולה קורונה. משרד הבריאות ינתח את הנתונים, ויחליט האם לאשר את השימוש במכשיר בישראל.

1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה מהירה sofia
בדיקת קורונה מהירה sofia
מכשיר הבדיקה שנותן תוצאות תוך רבע שעה

הבדיקה שתאפשר פתיחת הסגר

חברת Quidell יצרנית מכשיר ה-sofia היא אחת הגדולות בעולם בייצור מכשירי בדיקות מהירות. המכשיר מבוסס על טכנולוגיה מתקדמת המאתרת חלבונים נגיפיים ומנפקת תשובות בתוך 15 דקות. בעבר החברה כבר פיתחה בדיקה מהירה גם לאבחון "בן הדוד" של הקורונה, נגיף ה-SARS.
חברות רבות בעולם עושות מאמצים גדולים לפיתוח מכשירי בדיקת קורונה מהירים שיאפשרו את פתיחת הסגרים והשמיים, איתור מהיר של חולים פוטנציאליים, ומאידך שחרור חולים תסמיניים שכלל אינם סובלים מקורונה אך הוכנסו לבידוד. הבדיקות המהירות חשובות במיוחד לקראת עונת החורף, כאשר שיעור הסובלים מתסמינים הדומים לקורונה צפוי לעלות, ורבים מהחולים צפויים להיכנס לבידוד אף שלא נדבקו בקורונה.
הבדיקות המהירות כבר הופעלו במדינות רבות ובהן ארצות הברית, ואיפשרו עריכה של מאות אלפי בדיקות. בארצות הברית בלבד אושרו כבר כמה בדיקות מהירות, חלקן כבר מתבצעות באופן שוטף, בין היתר בכניסה לבית הלבן.