מוגש בשיתוף גיליאד כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים
סרטן השד הופך לגרורתי כאשר תאי הסרטן יוצאים מעבר לאזור של השד ובלוטות הלימפה הסמוכות לו ומתיישבים באזורים מרוחקים יותר בגוף. "אחת מהסיבות העיקריות שאנחנו כה אגרסיביים בטיפול בסרטן שד בשלבים המוקדמים הוא שכיום אנחנו לא יודעים לרפא סרטן שד גרורתי - אפילו שהסיכוי שהוא יהפוך לגרורתי הוא לעתים נמוך יחסית", מסביר ד"ר טל סלע, רופא בכיר במכון לגידולי שד במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "בגלל שהסרטן כבר התפשט, בטיפול בסרטן השד הגרורתי יש יחסית מעט מקום לטיפול ממוקד כמו ניתוח אלא בעיקר טיפולים סיסטמיים – מערכתיים – שמגיעים לכל הגוף. כיום, הטיפולים הללו עדיין לא מספיק אפקטיביים כדי לחסל את כל תאי הגידול, ולכן צריך לתת אותם בצורה ממושכת על מנת לשמר את השליטה במחלה לאורך זמן".
בשנים האחרונות, ההתמודדות עם הסוגים השונים של סרטן שד גרורתי התקדמה בקצב מהיר, עם טיפולים ממוקדים ומדויקים יותר שמצליחים להאריך באופן משמעותי את תוחלת החיים של המטופלות עם תופעות מתונות בהשוואה לעבר. "המהפכה החדשה ביותר היא של טיפולים שנקראים 'נוגדן מוצמד לתרופה'", מספר ד"ר סלע. בטיפולים אלה, משתמשים בנוגדן שיודע להתביית, כמו טיל מונחה מטרה, ישירות לתאי הגידול, וכך להביא את התרופה – כימותרפיה בדרך כלל – ישירות אל סביבתם של תאי הסרטן.
2 צפייה בגלריה
נשים שחיות לצד סרטן
נשים שחיות לצד סרטן
נשים שחיות לצד סרטן
(shutterstock)
יעילות טיפול משופרת עם פחות תופעות לוואי
"הטיפולים הללו מאפשרים לנו לטפל בסרטן בעזרת כימותרפיה, אבל בצורה מכוונת. בעזרתם אנחנו יכולים להביא ריכוז גבוה של החומר שהורג את התאים אל סביבת הגידול וכך להשיג יעילות משופרת אך עם פחות תופעות לוואי". בשנים האחרונות, מספר טיפולים כאלה נכנסו לשימוש במטופלות עם סרטן שד גרורתי בעל מאפיינים שונים, אחרי שטיפולים קודמים איבדו מיעילותם. "אנחנו צופים שבעתיד יהיו לנו עוד נוגדנים כאלה, שהשימוש בהם יינתן בשלב יותר מוקדם של ההתמודדות עם המחלה, ואפשר גם להניח שהם יחליפו בהרבה מצבים את השימוש בכימותרפיה הרגילה שמתפזרת בכל רקמות הגוף ללא הבדל ביניהן", מעריך ד"ר סלע.
הבשורה של טיפולים אלה היא בכך שהם מציעים שיפור משמעותי גם בהתמודדות עם סוג סרטן השד שנחשב עד היום לקשה ביותר לטיפול – שנקרא טריפל נגטיב. "הדרך להגדיר את סוג הסרטן הוא לפי מאפיינים שונים המבוטאים על ידי התאים הסרטניים. שלושת המאפיינים העיקריים הם קולטנים לאסטרוגן ולפרוגסטרון - שני הורמוני המין - וקולטן נוסף שנקרא HER2", מסביר ד"ר סלע. כ-70-80% מהחולות שמאובחנות עם סרטן שד בשלב המוקדם יש סרטן שד הורמונלי – שבו התאים מבטאים לפחות אחד משני הורמוני המין. 15% מאובחנות עם סרטן שד עם HER2 גבוה וכ-10% עם סרטן שד "טריפל נגטיב" כי הוא שלילי לשלושת המאפיינים.
"הטיפול החדש הביא להארכה משמעותית בתוחלת החיים"
עיקר הטיפול בסרטן שד טריפל נגטיב בעבר וגם כיום מתבסס על כימותרפיה. "פריצת דרך אחת בשנים האחרונות היא שטיפול אימונותרפי יכול להועיל לחלק מהנשים עם סרטן שד טריפל נגטיב. טיפולים שלמעשה מנסים להפעיל מחדש את מערכת החיסון כדי שתילחם בסרטן", מוסיף ד"ר סלע. "טיפולים אלה ניתנים בשילוב עם כימותרפיה והצליחו להאריך באופן מובהק את ההישרדות של מטופלות המתאימות לטיפול. אפשרות נוספת היא טיפולים ביולוגיים ממוקדים שניתנים לנשים שזוהה כי הן נושאות מוטציה בגן שנקרא BRCA, שמגבירה באופן ניכר את הסיכון להתפתחות סרטן".
המהפכה האחרונה, מסביר ד"ר סלע, היתה בפיתוח של נוגדנים מוצמדים לתרופה שמיועדים לחולות טריפל נגטיב, כשהראשון בהם התביית על מטרה חדשה בתאי הסרטן, חלבון הנקרא TROP2, וכך מאפשר להביא את הכימותרפיה ביעילות לסביבת הגידול. המטרה החדשה, TROP2, נפוצה מאוד, ונמצאת ברמה מסוימת כמעט בכל סרטני הטריפל נגטיב. "בהשוואה לכימותרפיה רגילה, יותר מטופלות הגיבו לטיפול החדש וזה אף הביא להארכה משמעותית בתוחלת החיים שלהן" הוא אומר.
2 צפייה בגלריה
נשים שחיות לצד סרטן
נשים שחיות לצד סרטן
נשים שחיות לצד סרטן
(shutterstock)

אופציה טיפולית חדשה גם למתמודדות עם סרטן מהסוג האגרסיבי
״טיפולים המבוססים על תרופה מונחית נוגדן פותחו גם בסרטן שד עם HER2 חיובי״, מוסיף ד"ר סלע. "בדרך כלל בקו הראשון של הטיפול בסוג זה של סרטן אנחנו מטפלים בנוגדנים שמוכוונים לקולטן (HER2) יחד עם כימותרפיה. כאשר מושגת שליטה על הסרטן, מפסיקים את הכימותרפיה וממשיכים בטיפול שמוכוון ל-HER2 בלבד. בעבר הכימותרפיה ניתנה בנפרד מהנוגדן, אבל כיום, אנחנו משתמשים בטיפול של נוגדן מוצמד לתרופה, בדרך כלל בקו שני של הטיפול. במידה ומתרחשת החמרה, יש בידינו טיפולים נוספים שמוכוונים לקולטן, כמו נוגדנים נוספים או תרופות ביולוגיות אחרות שניתנות בכדור ויודעות לעכב את הפעילות של הקולטן".
בהמשך, התברר עוד כי הנוגדנים המוצמדים לתרופה ומכוונים לHER2 יכולים להיות יעילים לטיפול גם בחולות שהתאים הסרטניים שלהם מבטאים HER2 ברמה נמוכה ושאינה גבוהה מספיק כדי להתאים להגדרה הקלאסית של "סרטן שד חיובי ל-HER2". "גילוי זה מאפשר להציע אופציה טיפולית נוספת גם לנשים עם סרטן שד הורמונלי שלילי לHER2 או טריפל נגטיב", הוא מספר. "הטיפולים החדשים הללו מאפשרים לנו לשמור על המחלה בשליטה זמן ארוך יותר, ולאפשר הארכה משמעותית של החיים, תוך כדי התמודדות עם תופעות לוואי ניתנות לניהול, עד שייכנסו שייפתחו מחקרים חדשים וייכנסו לשימוש טיפולים חדשים, וכך להמשיך את 'מרוץ השליחים' הרפואי הזה, עד שנצליח להגיע לריפוי של המחלה".
מוגש בשיתוף גיליאד כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים