מחיר אחת משתי התרופות המרכזיות לילדות ולילדים המתמודדים עם בעיות קשב וריכוז (ADHD) - קונצרטה, יוזל באופן משמעותי, כך נודע ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. יחד עם ריטלין, קונצרטה מהווה את הטיפול המשמעותי והשכיח ביותר בילדים המתמודדים עם אותן הפרעות, המשפיעות באופן חד על הישגיהם בלימודים ומקלה, בין היתר, על ההתמודדות גם עם היפראקטיביות.
בישראל נוטלים עשרות אלפי ילדים את התרופה, המשמשת גם לטיפול בנרקולפסיה, הפרעה נוירולוגית נדירה שמתבטאת בהתקפי שינה בלתי נשלטים גם במהלך היום.
1 צפייה בגלריה
הוזלה בתרופה קונצרטה לקשב וריכוז
הוזלה בתרופה קונצרטה לקשב וריכוז
הוזלה בתרופה קונצרטה לקשב וריכוז
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
על פי הכוונה המעודכנת של משרד הבריאות, שיעור ההשתתפות העצמית של המבוטחים שעליהם ליטול את התרופה יפחת מ-50 אחוז ל-25 בלבד, זאת ללא קשר לסוג הביטוח בקופת החולים. המשמעות: חיסכון של 30 שקל בחודש ו-260 שקל בשנה, עבור כל משפחה שבה ילד אחד לפחות שעושה שימוש בתרופה. בנוסף, בוחן המשרד גם הפחתה משמעותית של מחיר התרופה ריטלין, שהשימוש בה שכיח באופן משמעותי מקונצרטה. הקופות יחלו בהדרגה להפחית את מחיר התרופה אך כולן תחויבנה להשלים את המהלך עד תחילת 2024 לכל המאוחר.

מה ההבדל בין ריטלין וקונצרטה?

שתי התרופות מבוססות על אותו חומר פעיל, "מתילפנידאט", כההבדל בין התרופות הוא במשך הזמן בו התרופה משפיעה. קונצרטה עשויה מגלולה קשיחה, שמה שמוביל לכך שהעיכול שלה איטי וזמן ההשפעה שלה ארוך יחסית, כ-12 שעות. יחד עם זאת, מינון החומר הפעיל בקונצרטה גבוה יחסית – והיא ניתנת במינונים של 18-54 מיליגרם. ריטלין רגיל לעומת זאת, פועל כארבע שעות, ריטלין לשחרור מושהה ( SR slow release) כשש עד שמונה שעות, וריטלין לשחרור ארוך טווח ( LA long acting) פעיל כשמונה שעות. בכל מקרה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל, לגבי ההחלטה איזה סוג של תרופה ומינון לקחת.
"בכל שנה יש עלייה במספר הילדים שלוקחים תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז", אומר ליאור ברק, סמנכ"ל פיקוח קופות החולים במשרד הבריאות. "אנחנו רואים חשיבות גדולה בהפחתת ההשתתפויות העצמיות ובייחוד של מטופלים הנוטלים תרופות באופן כרוני במהלך כל השנה. ההוזלה המשמעותית הזו תוביל לחיסכון גדול אצל משפחות שיש בהן ילדים שאובחנו עם הפרעות קשב וריכוז ונוטלים את התרופה באופן קבוע. אנו רואים גם את חשיבות להנגשת התרופה לכל המבוטחים בסל הבריאות הממלכתי. אנחנו רואים חשיבות גדולה בהפחתת ההשתתפויות העצמיות ובייחוד של מטופלים הנוטלים תרופות באופן כרוני במהלך כל השנה. ההוזלה המשמעותית הזו תוביל לחיסכון גדול אצל משפחות שיש בהן ילדים שאובחנו עם הפרעות קשב וריכוז ונוטלים את התרופה באופן קבוע".