במחלקה לטיפול נמרץ של מרכז שניידר לרפואת ילדים, סמראוויט טספייה לא זזה ממיטתה של בתה, תהילה, בת השמונה חודשים שנולדה עם מחלת כבד נדירה. טספייה כבר התכוננה לתרום את אונת הכבד שלה לבתה בעקבות המחלה, אך בימים האחרונים התבשרה כי נמצאה לה אונת כבד, זו של סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל, שנפצע קשה במהלך קרב במרכז רצועת עזה ובהמשך נפטר.
משפחתו החליטה לתרום את איבריו וכך מי שהגן על חיים של אחרים עוד בחייו, הציל במותו לא פחות משישה בני אדם. סמו ז"ל חתם על כרטיס אדי, ולאחר מותו, כאמור, לבו, ריאותיו כלייתו, אונת הכבד והכבד נתרמו לחולים שנזקקו לכך. היום (א') סיפרה משפחתו כי במהלך השבעה חתמו עוד רבים על כרטיס אדי. צפו באם וברופאה מספרות:
לאחר מותו של סמ"ר חמו ז"ל עודכנה משפחת טספייה כי נמצאה אונת כבד לתהילה הקטנה. "הרופאה התקשרה אלינו בשישי בערב ועדכנה אותנו שנמצאה תרומה. התרגשתי נורא ובכיתי מהתרגשות", מספרת האם שעלתה עם בעלה לארץ לפני כשנה בלבד מאתיופיה ובתה כבר נולדה בישראל.
"הכרנו את תהילה באזור גיל חודשיים כשהיא הגיעה אלינו עם צהבת", מספרת ד"ר אורית ויסבורד-צינמן. "אבחנו אצלה אטרזיה ביליארית, מחלה של צינורות המרה חסומים לגמרי. זו מחלה שמחייבת פעילות התערבותית וניתוח של הוצאת דרכי המרה. מדובר במחלה קשה שבמסגרתה רוב הילדים שילקו בה יזדקקו להשתלת כבד.
"לאחר הניתוח אנחנו עוקבים אחר התינוקות ובודקים מה קורה לצהבת. לאורך הזמן הזה ראינו שהניתוח לא צלח ותהילה הייתה צהובה והחלה לסבול מסיבוכים של מחלת כבד מתקדמת ושחמת הכבד כמו זיהומים חוזרים, תת תזונה, חסר של ויטמינים מייצרי שומן והגענו להבנה שתהילה זקוקה להשתלת כבד".
3 צפייה בגלריה
התינוקת תהילה טספייה שקיבלה את אבריו של יהונתן יצחק סמו
התינוקת תהילה טספייה שקיבלה את אבריו של יהונתן יצחק סמו
תהילה הקטנה עם אמה
(צילום: שאול גולן)
אחת האופציות, שכמעט ויצאה לפועל, היא תרומת חלק מן הכבד של אמה לבתה. האם נמצאה מתאימה וכבר החלה בתהליך לקראת השתלה של אונת הכבד שלה לבתה – אך מספר ימים לפני הניתוח התבשרה כי נמצאה תרומה של אונת כבד, כאמור של סמ"ר סמו ז"ל. "התחלתי את הבדיקות לתרומה ולאחר מספר שבועות קיבלתי את הבשורה שנמצאה תרומה", מספרת האם. פחדתי אבל עם כל החשש שלי רציתי שתהילה תצא מזה ותחלים. לא חשבתי שזה יקרה. אני חשבתי שאני היחידה שיכולה לתרום. לא ראיתי אור וברגע שקיבלתי את הבשורה חשבתי שאני בחלום".
"זה רגע של שמחה מאוד גדולה, אבל המשפחה גם מבינה שמשפחה אחרת הסכימה בשעה הקשה הזו לחשוב על אחרים ולהציל חיים של אחרים, זו התרגשות מאוד גדולה"
"המצב של תהילה היה נורא קשה והיא לא יכלה לצאת מבית החולים", מוסיפה ד"ר ויסבורד. "השתלה זו תמיד בשורה עצובה עם עצב גדול על אובדן של חיים של מישהו, יחד עם שמחה ותקווה להציל חיים אחרים. קיבלנו את הבשורה שיש תרומת כבד ושהכבד של התורם יכול להציל שני אנשים. תהילה זכתה בהשתלה של אונת כבד וכך אמא שלה לא תצטרך לעבור את הניתוח".
היא מוסיפה: "זה רגע של שמחה מאוד גדולה, אבל המשפחה גם מבינה שמשפחה אחרת הסכימה בשעה הקשה הזו לחשוב על אחרים ולהציל חיים של אחרים, זו התרגשות מאוד גדולה".
3 צפייה בגלריה
סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל
סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל
סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל
האם מתרגשת ולא מפסיקה להודות לכולם. "אנחנו ממש מודים למשפחה על התרומה", היא אומרת. "אנחנו ממש מעריכים אותם ומכירים תודה. אני יודעת שהשמחה שלנו היא בשורה לא טובה למשפחה אחרת. לכן אני נורא מעריכה את זה ומכירה תודה".
3 צפייה בגלריה
דוקטור אורית ויסבורד צינמן
דוקטור אורית ויסבורד צינמן
תהילה, אמה עם ד"ר אורית וייסבורד צינמן. "התרגשות מאוד גדולה"
(צילום: שאול גולן)
ההשתלה, כאמור, חלפה בשלום. "תהילה התאוששה יפה מניתוח ההשתלה", מוסיפה ד"ר ויסבורד-צינמן. "היא עדיין מתאוששת אך מדובר בתהליך ארוך. הכבד נקלט טוב ואנחנו עדיין מתאימים את התרופות נוגדות הדחייה כדי שהכבד שלה יהיה במצב טוב בגוף. היא עדיין בטיפול נמרץ וצפויים לה עוד מספר שבועות של אשפוז ואחריו אנחנו מקווים שהיא תוכל להשתחרר מביתה".