מחלת המלריה חזרה לאחרונה לכותרות כאשר שני ישראלים ששבו מצפון תאילנד אובחנו כחיוביים לזן נדיר של המחלה שטרם התגלה בישראל בקרב מטיילים שחזרו מחו"ל. כדי להידבק בזן הזה, צריכה יתושה לעקוץ קופים נגועים לפני שהיא עוקצת בני אדם.
2 צפייה בגלריה
עקיצת יתושת אנופלס שגורמת למלריה
עקיצת יתושת אנופלס שגורמת למלריה
עקיצת יתושת אנופלס שגורמת למלריה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
לאחרונה פורסם בכתב העת Science מחקר חדש שהציג תגלית משמעותית במניעת העברת מלריה על-ידי יתושי אנופלס, והתוצאות מעוררות אופטימיות באשר ליכולת השליטה במלריה בשנים הקרובות.
מהו טפיל המלריה, ועד כמה הוא מסוכן? המלריה היא טפיל הגורם למחלת חום שמועברת באמצעות עקיצת יתוש מסוג אנופלס. בעשורים האחרונים יש עלייה במספר המקרים בעולם: לפי דוח של ארגון הבריאות העולמי ל-2021, המספר העולמי של מקרי מלריה הגיע ל-247 מיליון הידבקויות, וההערכה היא שהמחלה גרמה ל-619 אלף מקרי מוות ברחבי העולם.
מה אפשר לעשות כדי למנוע את המחלה? השיטות התמקדו עד כה בהרג יתושים באמצעות ריסוס של מאגרי מים שבהם הם מתפתחים, ריסוס בתים, שימוש בחומרים דוחי יתושים, שינה תחת כילה וביגוד ארוך. מניעת התחלואה הקשה נעשתה באמצעות אבחון וטיפול מהיר בחולים. למטיילים שנוסעים למדינות שבהן יש סיכון גבוה להידבקות, ניתן טיפול תרופתי לקראת הנסיעה.
2 צפייה בגלריה
אנופלס מלריה יתוש יתושים
אנופלס מלריה יתוש יתושים
יתוש מסוג אנופלס, שמעביר את המחלה. לפני כל נסיעה למדינה טרופית יש להתייעץ עם רופא ולקבל הנחיות וכדורים למניעת מלריה
(צילום: shutterstock)
מה גילה המחקר החדש? המחקר, שנערך על ידי חברת GSK בשיתוף המכון לחקר המלריה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס שבמרילנד, גילה חיידק טבעי בשם דלפיטיה שמפריש חומר הגורם לחסימת התפתחות של טפילי מלריה ביתושים. במחקר נמצאו מושבות מעבדה של יתושי אנופלס שבהן לא התפתחו טפילי מלריה. התברר שהיתושים במושבות אלה אכסנו תאי חיידק המייצר אלקלואיד רעיל בשם הרמן, וניסויים הראו שהחומר המופרש מהם הורג טפילי מלריה שמתפתחים. בהמשך המחקר בוצעו ניסויים שהראו כי לחיידק יש פוטנציאל פריסה באתרים שבהם יתושים מתרבים.
המלריה נפוצה באפריקה, באזורי ג'ונגל בדרום אמריקה ובארצות מסוימות באסיה, ולמטיילים שם כדאי לקחת כדורים למניעת המלריה בעת הטיול. אדם ששב מאזורים טרופיים ומפתח מחלת חום, חייב להיבדק מיד בחדר מיון על מנת לשלול מלריה
החוקרים סבורים שעל ידי הדבקת כמויות גדולות של יתושים באזור מסוים בחיידק הדלפיטיה, ניתן יהיה למנוע התפתחות מלריה, וכמות המקרים תפחת משמעותית.
פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל המכון לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות במרכז הרפואי שיבא תל השומר, מסביר כיצד יכול הגילוי החדש להשפיע על המלחמה במלריה: "הגילוי פותח אפשרויות חדשות ומבטיחות: אם נצליח להדביק את מושבות היתושים בחיידק הדלפיטיה, טפילי המלריה לא יוכלו להתרבות ביתושים שנושאים אותו. נקיטת צעד זה בשילוב השיטות הקיימות יכולה להוביל לשליטה במחלה ולשפר משמעותית את בריאות הציבור במדינות רבות".
פרופ' אייל לשםפרופ' אייל לשםצילום: אלבום פרטי
באילו אזורים בעולם המחלה נפוצה? פרופ' לשם: "הידבקות שני הישראלים בתאילנד היא מקרה נדיר: מאות אלפי ישראלים מטיילים במדינה זו מדי שנה, ובשנים האחרונות לא דווח על מקרי הידבקות במלריה שם. ובכל זאת, למטיילים בתאילנד כדאי להשתמש בתכשירים דוחי יתושים, ללבוש בגדים עם שרוולים ארוכים ולישון בחדרים ממוזגים או עם כילות יתושים. המלריה נפוצה יותר באפריקה, באזורי ג'ונגל בדרום אמריקה ובארצות מסוימות באסיה, ולמטיילים שם כדאי לקחת כדורים למניעת מלריה במהלך הטיול. אדם ששב מאזורים טרופיים ומפתח מחלת חום, חייב להיבדק מיד בחדר מיון על מנת לשלול מלריה. כל דחייה בבדיקה עלולה להביא להחמרת המחלה ואף למוות".
האם יש סכנה להידבקות במלריה גם בישראל? פרופ' לשם: "יתושי האנופלס, שמעבירים את המחלה, כמעט לא נפוצים במאגרי מים טבעיים בישראל, כך שהסיכון להידבק במלריה כאן הוא אפסי. בישראל מאובחנים עשרות מקרים של מלריה מדי שנה, בעיקר בקרב נוסעים ששבו מאפריקה ולא לקחו כדורים למניעת המחלה, ואחת לכמה שנים יש דיווח על מטייל ישראלי שמת ממלריה קשה. לכן, לפני כל נסיעה למדינה טרופית יש להתייעץ עם רופא ולקבל הנחיות וכדורים למניעת מלריה".