הרבה יותר מלכלוך: הבריאות שלנו יכולה להיות מושפעת ממה שאנחנו אוכלים, מאורח החיים שלנו ומאיכות השינה. מחקרים רבים מצביעים על גורם נוסף - העובש בבתי המגורים או במקומות העבודה, שיש לו השפעה קריטית על חיינו.
קראו עוד:
אנחנו מבלים 80-90% בממוצע מהזמן שלנו בפנים ולא בחוץ, ולכן חשוב שהחללים שבהם אנחנו שוהים יהיו בטוחים ולא יסכנו את בריאותנו. לרוע המזל, בניינים רבים סובלים מעובש. מחקר שנעשה בארצות הברית העלה שלפחות 22% מהבתים שנבדקו היו נגועים בעובש ברמות שונות, וסביר להניח שבישראל המצב לא יותר טוב.
2 צפייה בגלריה
עובש קירות קיר בית לכלוך
עובש קירות קיר בית לכלוך
זיהוי נכון של העובש, טיפול במקורו בצורה מקצועית וטיפול רפואי מתאים יוכלו לשפר את מצבכם הבריאותי
(צילום: shutterstock)

הנזקים הפוטנציאליים של העובש

עובש הוא סוג של פטריה, שגדלה על משטחים רטובים שיש בהם נקבוביות, כמו עץ וקירות גבס. במקרה של נזילת מים מצינור או מחלון שאינו אטום היטב, יכול להתפתח עובש על המשטחים הללו. ברגע שהעובש מתפתח, הוא יכול להפריש לסביבה מיקוטוקסינים - חומרים רעילים שיכולים להיספג דרך העור, דרכי הנשימה ומערכת העיכול ולפגוע בבריאות.
אנשים רבים הסובלים מבעיות בריאותיות לא מעלים על דעתם שייתכן שהגורם לכך הוא החשיפה לעובש, אבל בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים רבים שהציגו את הנזקים הבריאותיים שיכולים להתפתח בנסיבות אלו. הקשר בין עובש לבעיות בדרכי הנשימה ידוע כבר שנים, אבל מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על פגיעות בריאותיות נרחבות יותר:
1. הפרעות קוגניטיביות. מאמר שפורסם ב-2018 בדק 16 מחקרים על חשיפה לעובש והעלה כי בקרב מטופלים שנחשפו לעובש נמצאו הפרעות קוגניטיביות במגוון תחומים, בהם הפרעות בלמידה מילולית, הפרעות בלמידה ראייתית מרחבית, הפרעות בזיכרון והפרעות בתפקוד הרגשי. בדיקות הדמיה הראו ירידה בפעילות המוח הקדמי, ובדיקות נוירו-פסיכיאטריות הראו פגיעה מוחית שדומה לזו המתרחשת בעקבות חבלה למוח.
2. ירידה באינטליגנציה. מחקר פולני שעקב במשך שש שנים אחר תינוקות שנחשפו לעובש בבית, העלה שהחשיפה שלהם לעובש קשורה לירידה באינטליגנציה. מחקר מספרד שבדק כ-500 ילדים העלה גם הוא שחשיפה ממושכת לרטיבות מוגברת בחדר השינה של הילדים קשורה בירידה משמעותית באינטליגנציה יחסית לקבוצת ביקורת שנבדקה.
3. אוטיזם. מחקרי תצפית שפורסמו לאחרונה דיווחו על קשר משמעותי בין חשיפה למיקוטוקסינים לבין אוטיזם, שכיום פוגע באחד מכל 59 ילדים. מספר מחקרים הראו שבדם ובשתן של הילדים האוטיסטים היו רמות גבוהות יותר של מיקוטוקסינים בהשוואה לקבוצת הביקורת.
4. תסמונת העייפות הכרונית. תסמונת זו יכולה להתבטא בעייפות שרירים, בכאבים כרוניים, בהפרעות קוגניטיביות, בהפרעות במערכת החיסון ובהפרעות במערכת העצבים האוטונומית. היא נמצאה בשכיחות יתר בקרב ילדים וצעירים שנחשפו ללחות ולעובש בבתי הספר ובבתי המגורים שלהם.
5. תסמונת POTS. מדובר בהפרעה מגבילה ביותר, שבה יש נפילה מוגזמת של לחץ הדם ועלייה מוגזמת בדופק בעת עמידה. גם תסמונת זו נמצאה בשכיחות יתר בקרב ילדים ובצעירים שנחשפו ללחות ולעובש בבתי הספר ובבתי המגורים.
6. פגיעות נוירולוגיות. מחקר שפורסם ב-2020 בדק 90 אחיות ומיילדות שעבדו בבית חולים ליולדות בהלסינקי שסבל מנזקי מים, והתברר שהן סבלו משכיחות יתר של תופעות נוירולוגיות כמו הפרעות בתחושה בגפיים ובפנים וחולשת שרירים.
7. תסמונת הרגישות לחומרים כימיים מרובים. בתסמונת זו האדם מפתח סימפטומים שונים בכל פעם שהוא נחשף לכמות קטנה של חומרים כימיים שאינם גורמים לתופעות אצל מרבית האנשים. אלה יכולים להיות בשמים, חומרי ניקוי, עשן, תבלינים ומזונות שונים. לפי מאמר מ-2017, אחד מכל שני אנשים שייחשפו לעובש במשך זמן ממושך יפתח את התופעה הזו. התופעה יכולה להתפתח גם לאי-סבילות לשדות אלקטרומגנטיים ואפילו לאי-סבילות לאור היום.

המנגנונים שבהם העובש פוגע בבריאות

מאמר מ-2020 מסכם את המנגנונים השונים שבהם העובש יכול לפגוע בבריאות.
1. העובש גורם לפגיעה במערכת החיסון, כך שמצד אחד מתפתחת רגישות יתר ומצד שני מתפתחת פגיעה במערכת שמובילה לנטייה מוגברת לזיהומים.
2. העובש גורם לדלקת רב-מערכתית בדרגה נמוכה.
3. המיקוטוקסינים פועלים כרעלים.
4. יש עדויות שהעובש יכול להוביל למחלות אוטואימוניות. ואכן, במחלות הקשורות לעובש נמצאו נוגדנים עצמיים שונים כמו נגד תאי העצב, נגד שריר חלק ונגד גרעין התא.
5. העובש יכול לפגוע במיטוכונדריה (שמייצרת אנרגיה בתאי הגוף).
6. העובש יכול לפגוע באיברים אנדוקריניים (איברים שמפרישים הורמונים, כמו בלוטת התריס והלבלב).
2 צפייה בגלריה
עובש בתקרה
עובש בתקרה
שימו לב: העובש הזה עלול לפגוע במערכת החיסונית שלכם
(מורן רגב | המקצוענים)

איך מתמודדים עם הבעיה

אם אתם חושדים שהבעיות הבריאותיות שלכם נובעות מעובש, נסו לבדוק מתי התחילו הסימפטומים שלכם: האם הם התחילו לאחר שהבניין שבו שהיתם סבל מנזילת מים? האם יש סימנים של עובש בבניין שבו אתם גרים או עובדים? האם עוד אנשים בבניין סובלים מסימפטומים? אם התשובות חיוביות, סביר להניח שהעובש אכן מזיק לבריאותכם.
בכל מקרה, אל תנסו לסלק את העובש בעצמכם. התייעצו עם אנשי מקצוע המתמחים באיטום ובעובש.
חשוב גם שתפנו לרופא המעודכן בספרות המקצועית בנושא. זיהוי נכון של העובש, טיפול במקורו בצורה מקצועית וטיפול רפואי מתאים יוכלו לשפר את מצבכם הבריאותי.
ד״ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית, טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות