בשיתוף אלטמן
למי זה לא קורה לפחות פעם אחת ביום, אתם נכנסים למטבח, אולי פותחים את המקרר אבל לא מצליחים להיזכר מה אתם בדיוק רוצים או שאתם נוסעים במכונית מתחיל להתנגן איזשהו שיר מה זה מוכר ברדיו אבל אתם לא מצליחים להיזכר איזה שיר עומד להתחיל.
החדשות הטובות הן שאתם לגמרי לא לבד ומדובר בתופעה מאוד נפוצה. כדי להרגיע ולהסביר על התופעה, מתארח באולפן הרוקח ברי גולדברג.
אז למה הדברים האלה קורים לנו? "מדובר על משהו שהוא בעצם חלק טבעי או חלק אינטגרלי מההזדקנות שלנו, ככל שאנחנו מתבגרים, המערכות בגוף שלנו כולן בעצם מתחילות לתפקד פחות טוב. קודם כל באופן טבעי יש ירידה בתפקוד יחד עם זה יש נזקים מצטברים".
מתי אנחנו מתחילים לשים לב לתהליך הזה? "מדברים על כך שהשיא שלנו הוא בגילאי 25-30 ומשם מתחילה ירידה. זה תהליך טבעי שקורה וגם אורח החיים שלנו שמאוד מקל עלינו לא לזכור ולא לאמץ את המוח. אנחנו לא נדרשים לזכור, אנחנו לא נדרשים לקרוא, לא נדרשים להרבה פעולות שבאופן טבעי משמרות לנו את היכולות הקוגניטיביות ולכן גם אורח החיים המודרני תורם לזה".
ומה לגבי תזונה ופעילות גופנית? "זה בעצם אחד כרוך בשני. ארגון הבריאות העולמי ב 2020 עשה עבודה גדולה בתחום והוציא המלצות. אז ההמלצות שהם מדברים עליהם זה קודם כל כל הנושא של האימון המוחי, לתרגל, זה כמו שריר, אתה צריך לתרגל את השריר, הזה, סודוקו תשבצים, לקרוא, ללמוד דבר חדש, לנגן, כל הדברים האלה, משמרים. אימון מוחי זה לגמרי היום קטגוריה שצומחת ומכירים בחשיבות של זה וזה חשוב.
"אגב אימון, גם אימון גופני, פעילות סדורה שאנחנו נקיים במהלך חיינו יש לזה השפעה מאוד משמעותית על השימור של היכולות הקוגניטיביות שלנו לאורך השנים".
"גם תזונה שזה משהו שקצת לא נתנו על זה את הדעת. אנחנו היום רואים שיש הרבה מזונות שהם מיטיבים עם הפעילות המוחית שלנו".
כמו מה למשל? "זה נקרא בריין פודס. קודם כל יש לנו יתרון מאוד גדול, התזונה הים תיכונית בגדול היא מאוד בריאה בהרבה תחומים. יש בתוך המזון תרכובת כימית שנקראת פוליפנולים שזו קבוצה גדולה של חומרים. למשל בפירות ויש פוליפנולים ספציפיים.
"עשו עליהם מחקר תצפיתי גדול מאוד במשך 10 שנים וגילו שבתום התקופה באמת היה הבדל משמעותי בין היכולות הקונגטיביות של האנשים שצרכו תזונה כזו. אגב, המקור הכי עשיר לפוליפנולים האלה שמטיבים עימנו זה בענבים ואוכמניות כחולות. זה נמצא גם בדברים אחרים כמו כורכומין, כמו תה ירוק, קקאו".
וממש כשאנחנו מדברים על שיפור, איזה שיפור? אנחנו מדברים על עיכוב של הירידה בזיכרון או ריוורס זאת אומרת ממש יוטרן וחיזוק הזיכרון? "אנחנו תמיד רוצים לשמר ברפואה, כי השימור הוא טוב יותר מהתיקון, הוא תמיד גם יעיל יותר. כדי לענות על השאלה הספציפית הזאת, נדרש מחקר אחר, אז פה מה עשו? לקחו את הרכיבים האלה ופיתחו רכיב רכיב חדשני שבאמת מהזנים המאוד ספציפיים, עשו תמציות של ענבים ואוכמניות כחולות, יצרו רכיב פטנטי, הרכיב עצמו נקרא ממופנול ועליו עשו מחקר וגילו ממש שיפור עצום בקרב האנשים שצרכו את הרכיב הזה".
בשיתוף אלטמן