שינוי באבחון חבלות ראש: מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, אישר בדיקת דם חדשה לאבחון זעזוע מוח. הבדיקה מודדת סמנים במוח המשתחררים לדם בעת חבלת ראש, והיא תפתור במקרים רבים מהצורך בביצוע בדיקת CT ראש הכרוכה בקרינה רבה, ובנוסף, עלות גבוהה למערכות הבריאות.
במהלך השנים בוצעו מספר ניסיונות לפיתוח בדיקות דם דומות המבוססות על אותם מרכיבים חלבוניים המשוחררים לדם בעת נזק מוחי, אולם הם לא נכנסו באופן שגרתי לפעילות בחדרי המיון. כיום, עדיין משמש ה-CT ככלי אבחנתי בזעזוע מוח, לצד בדיקת החולה.
הבדיקה החדשה בשם Alinity היא בדיקת הדם הראשונה שמיועדת לבני 18 ומעלה ושמאבחנת במעבדה מצב של זעזוע מוח, או בשמו הרפואי TBI. התוצאה מתקבלת תוך 18 דקות. היא מודדת שני סמנים ביולוגיים בשם UCHL1 ו-GFAP שבריכוזים גבוהים נמצאים בקורלציה הדוקה לפציעה מוחית כמו זעזוע מוח. רגישות הבדיקה באיתור זעזוע מוח מגיעה ל-96.7%.
1 צפייה בגלריה
הבדיקה תאבחן זעזוע מוח תוך 18 דקות
הבדיקה תאבחן זעזוע מוח תוך 18 דקות
הבדיקה תאבחן זעזוע מוח תוך 18 דקות
(צילום: shutterstock)
במשך עשרות שנים אבחון זעזוע מוח נותר ללא שינוי, וכולל הערכת רופאים, וסריקות CT כדי לזהות נזק אפשרי לרקמת המוח. על פי ההערכות, אלפי ישראלים מגיעים לחדרי המיון מדי שנה כתוצאה מזעזוע מוח הנגרם מחבלת ראש בעוצמה קלה עד בינונית.
במהלך זעזוע המוח החבלה גורמת לרקמת המוח לנוע בתוך הגולגולת בעוצמה רבה, מה שמביא לפגיעה בסיבי העצבים שברקמת המוח ובתפקוד של המוח. התסמינים מופיעים תוך שבוע מרגע החבלה, וחולפים לרוב בהדרגה תוך חודש. בשלב הראשון ישנו אובדן הכרה של כמה שניות עד כמה דקות, בהמשך אובדן זיכרון של האירוע עצמו, לפניו או אירועים אחרי החבלה, כאבי ראש, סחרחורות, בחילות, והקאות.
זעזוע מוח עלול לגרום גם לסיבוכים משמעותיים יותר ובהם הפרעות פסיכיאטריות, שיתוק בשרירי גלגלי העין, ופרכוסים המופיעים לרוב בשבוע הראשון שלאחר החבלה. הטיפול הוא לרוב השגחה בבית החולים. במקרים קשים כאשר מופיעים סיבוכים, מתבצעת הדמיה מוחית והחלטה על הצורך בניתוח נוירוכירורגי.

זעזוע מוח

"התקדמות משמעותית מאוד באבחון"

על פי חברת אבוט המפתחת, בדיקת שני הסמנים הביולוגיים הללו בסמוך למועד הפגיעה המוחית, יכולה לסייע לרופאים להחליט על הצעדים הבאים המתאימים, תחסוך בדיקות CT לא הכרחיות שעלותן יקרה והן כאמור כרוכות בקרינת רנטגן רבה, ותפנה את מכשירי ה-CT לחולים דחופים אחרים. הבדיקה זמינה כבר במספר מדינות באירופה וכעת גם בארה"ב. עדיין לא ידוע מתי תאושר בבתי החולים בישראל.
"הסמנים שמשתחררים לדם בעת פגיעת ראש מוכרים כבר שנים", אומר ל-ynet ד"ר ליאור אונגר, מומחה בנוירוכירורגיה ורפואת כאב מהמרכז הרפואי שיבא, "החידוש כעת הוא שפותחה בדיקת דם שמאתרת את רמתם בסמיכות לחבלת הראש. בדיקה כזו במקרים של חבלות ראש קלות שמאפשרת לשלול פגיעה ברקמת המוח לא רק שתסייע לנו לפתור מהצורך בבדיקת CT, אלא גם תסייע לנו בהחלטה האם אפשר לשחרר את המטופל לביתו במקום לאשפז אותו להשגחה מיותרת. אין ספק שזו התקדמות משמעותית מאוד, במקרים של זעזוע מוח, שנקרא כיום חבלת ראש בדרגה נמוכה, שאנו רואים בשכיחות גבוהה בחדרי המיון בישראל".