"התרחיש האופטימי התממש", אומר הבוקר (א') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, לנוכח העובדה שבימים האחרונים לא נרשמו מקרי מוות מקורונה בישראל. "היה גם תרחיש אחר, לפיו ברגע שעושים פתיחה כל כך רחבה של המשק, ובני ה-16 ומטה, שמהווים קרוב ל-30% מהאוכלוסייה, לא מחוסנים, ויש גם מבוגרים שבחרו לא להתחסן - נראה עלייה בתחלואה בקרב הצעירים. שיערנו שגם אם נראה כזו תחלואה, היא כנראה לא תגרום לתחלואה קשה ולתמותה, כי קבוצת הסיכון מוגנת. כרגע אנחנו רואים ירידה הולכת ומתמשכת בתחלואה, למרות הפתיחה הרחבה של המשק".
קראו עוד:
לשאלה אם מדובר בחסינות עדר, השיב: "נעשה שימוש רב מדי בביטוי הזה. מה שאנחנו רואים בפועל זה חסינות מאוד גדולה. אנחנו רואים שהמשק פתוח כמעט לחלוטין. מדינת ישראל הגיעה לשיעור חיסון והחלמה של 60%, וזה מוביל להתכווצות של התחלואה, וכרגע נראה שהמגמה הזו צפויה להימשך".
אשר לנסיעות לחו"ל אמר פרופ' סגל: "הישראלים שכבר מחוסנים, מוגנים, ולכן אני חושב שזה בטוח בשבילם לנסוע, במיוחד למדינות שבהן גלי התחלואה אינם מאוד גבוהים או למדינות שמגבירות את החסינות שלהן. לגבי תיירות נכנסת - אפשר לשקול הכנסת תיירים עם דרכון ירוק, תיירים שקיבלו חיסונים שאנחנו מכירים את היעילות שלהם. לדעתי, זה הצעד הבא. אבל בגלל הסיכון של וריאנטים חדשים צריך לייצר מתווה ולתגבר אותו עם בדיקות בארץ המוצא ועם ההגעה לישראל".
"אם חיסוני הילדים יאושרו ויימצאו כבטוחים - נכון יהיה לתת אותם. זה רק יגדיל כאן את החסינות ויגן עלינו מפני דברים לא צפויים שעשויים להגיע בהמשך, כמו וריאנטים. למרות העובדה שהסיכוי של הילדים לחלות בקורונה בצורה קשה הוא נמוך - חלקם יכולים לחוות את המחלה עם תסמינים לא נעימים"
פרופ' סגל נשאל אם עדיין כדאי לחסן את הילדים ואת בני הנוער, כשנתוני התחלואה כל כך נמוכים. על כך אמר: "אני לא מומחה בצד הרפואי של החיסונים, אבל אם חיסוני הילדים יאושרו ויימצאו כבטוחים - הדבר הנכון יהיה לתת אותם. זה רק יגדיל כאן את החסינות ויגן עלינו מפני דברים לא צפויים שעשויים להגיע בהמשך, כמו וריאנטים. למרות העובדה שהסיכוי של הילדים לחלות בקורונה בצורה קשה הוא נמוך - חלקם יכולים לחוות את המחלה עם תסמינים לא נעימים. יש גם תופעות לוואי ארוכות טווח שאנחנו לא מודעים להן".
1 צפייה בגלריה
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
"הישראלים שכבר מחוסנים, מוגנים, ולכן אני חושב שזה בטוח בשבילם לנסוע לחו"ל", אומר פרופ' סגל
(צילום: AFP)
פרופ' סגל נשאל מה לומדים בחו"ל מהנתונים החיוביים שמגיעים מישראל, והשיב: "ישראל מהווה היום מקור מאוד גדול לאופטימיות בהרבה מאוד מדינות. הן רואות שברגע שמציבים יעד - שיעור התחסנות של כ-60% מהאוכלוסייה - אפשר לסיים עם אירוע הקורונה ובעצם להגיע לפתיחה מלאה של המשק. מדינות כמו ארצות הברית ובריטניה, שמתקדמות בקצב הכי מהיר אחרי ישראל, יכולות להגיע לנקודה שבה אנחנו נמצאים עכשיו, לא בעוד הרבה זמן".
לשאלה, מה אנחנו צריכים ללמוד ממה שקורה בעולם ומההתפרצות המסוכנת בהודו, השיב: "יש מספר מדינות, בהן הודו, שנמצאות בשלבים דומים לאלה שבהם אנחנו היינו בגל השלישי, עם וריאנטים שמתפשטים בקצב מהיר, כשרק חלק קטן מהאוכלוסייה החלימה או התחסנה. אנחנו זוכרים שהיה מצב מאוד קשה. המדינות שנמצאות במצב הזה עכשיו, יכולות לראות מדינות אחרות כמו ישראל ולדעת שיש אור בקצה המנהרה: בעזרת חיסון של אחוז מסוים מהאוכלוסייה הם יוכלו להתגבר על גלי התחלואה ולהגיע לפתיחה רחבה של המשק".