כיצד האוכל שאנחנו אוכלים בלילה משפיע על השינה שלנו ועל הסיוטים שלנו? האם יש מזון שישפיע על שינה טובה ונטולת סיוטים והאם בכלל בריא לאכול בלילה ואיך כל זה קשור למשקל שלנו?
רבים מאיתנו מתנחמים בלילה בנשנושים טעימים, אך כדי מאוד לדעת מה קורה לגוף שלנו בזמן השינה, אם אכלנו בסמוך אליה.
האמא של 'אמא בג'ינס'
רונה אבן היא דיאטנית קלינית בהכשרתה וגם מנהלת של קהילת 'אימא חוזרת לג'ינס'. לדבריה, "כשאנחנו אוכלים לפני השינה אלה בעיקר סוכרים ושומנים. אנחנו בעצם גורמים לאיזשהו פיק של סוכר בדם שלנו שמאריך לנו את הזמן עד שאנחנו הולכות לישון".
"בגלל שהסוכר שלנו גבוה בדם, אז אנחנו פתאום נהיות ערניות קצת ואז אנחנו מתעכבות ללכת לישון, גם אם אנחנו מאוד מאוד עייפות, ואז אנחנו נרדמות תוך כדי", מסבירה אבן.
"במהלך הלילה, אחרי שכבר נרדמנו, יש ירידה של הסוכר ובין השעה שלוש לשש בבוקר, יש לנו באופן טבעי, לאדם הבריא, את התנודות בסוכר, הסוכר שלנו מתחיל לרדת".
מה קורה עם מי שאינו אוכל עד שעה מאוחרת ביום ואז אוכל בלילה?
פרופ' רז: "יש דברים שהצלחנו להוכיח מדעית שהם יותר טובים. למשל, טוב יותר לאכול מעט מאוד מלח, או להמעיט בשומן. וכן, יותר טוב לא לאכול בלילה, חד משמעית".
צום לסירוגין – כן או לא?
"שעות רעב ממושכות, זה הדבר הבריא ביותר לחולדות וגם לאדם. כשאתה רעב ממושכות, אתה מפריש הרבה הורמונים שמאריכים חיים", מסביר פרופ' רז.
לדבריו, "דיאטת צום שבה אוכלים רק בפרק זמן של 6 שעות וצמים בשאר 18 השעות, היא הדיאטה הבריאה ביותר. זה מוריד סיכון של אירועים לבביים ומפחית את רמת הסוכר. אבל גם מי שלא מסוגל לעמוד בכך, יכול להסתפק בצום של 16 שעות מדי יום".
פרופ' רז מציין שכדאי מאוד להימנע מאוכל לפני השינה, כי ממילא בזמן השינה לא אוכלים וזה הזמן שבו קל יותר להאריך את משך תקופת הצום".
רונה אבן מוסיפה שבזמן הצום, "הגוף לומד לפרק נכון יותר את השומן, להשתמש במאגרי הפחמימות שלו טוב יותר, במאגרי האנרגיה שלו. למה הרי האנרגיה הזו קיימת? שומן הוא לא סתם פה כדי שנהיה יפים יותר. שומן כאן כי הוא מאגר אנרגיה. ברגע שאנחנו נלמד את הגוף שלנו, שזה מאגר אנרגיה שיש להשתמש בו במצבים של רעב, אז אנחנו ככה נהיה יעילים יותר".
האזינו לפודקאסט:
מה יעזור לגרש את סיוטי הלילה?
רונה אבן ופרופ' רז הרחיבו על כמה בחירות תזונתיות שיסייעו לנו להרחיק את הסיוטים ולהרוויח שנת לילה איכותית יותר.
אלכוהול זה טוב אבל לא לפני השינה: לדברי רונה אבן "רבים מעידים ששתיית לילה מזרזת אליהם את השינה אך פוגעת באיכותה לאורך כל הלילה. זמן ההירדמות מתקצר, אבל אנחנו רואים שאיכות השינה נפגעת. אנחנו מתעוררים הרבה וזה הופך לנו את הבטן ומעלה את הטמפרטורה של הגוף, אנשים מרגישים דפיקות לב, זה פשוט פוגע לנו באיכות השינה".
כוס אחת של יין ולא מעבר: "שתיית יין אדום לפני השינה טובה לשינה בתנאי שהיא נצרכת במתינות, כוס אחת ולא בקבוק", אומרת אבן.
פרופ' רז מוסיף: "הוא מרדים יותר מכל אלכוהול אחר וגם מוריד את הסוכר בבוקר", הוא מסביר על המסקנה כתוצאה ממחקר שערך בנושא יחד עם פרופ' איריס שי.
פחות אוכל שומני ואוכל חריף לפני השינה: "מזון שומני גורם להחלשת סוגר בין הקיבה בין הוושט לקיבה", מסבירה אבן, "בנוסף, שומן מתפרק לאט יותר, המעיים והקיבה מתפנים לאט יותר, וזה יכול לגרום לנו לסוג של כבדות". לדבריה, אסור לאכול בלילה חריף, מסיבות דומות.
לא לאכול במיטה: "מי שמתרגל לאכול במיטה המוח שלו עושה מזה הרגל שינה וזה בהחלט לא מומלץ", אומרת אבן.
לבסוף, נשאלה אבן מה ההמלצות שלה לשינה טובה ללא סיוטים. "פשוט תלכו לישון ליד האנשים שאתם אוהבים", היא ממליצה וכנראה צודקת.
פורסם לראשונה: 12:05, 15.02.24