בשיתוף אלטמן
קולגן הוא חלבון נפוץ בגוף שלנו, ומהווה כ-20-30% מסך החלבונים בגוף. הוא נמצא ברקמות כמו העור, הגידים, המפרקים והעצמות, וחשוב למבנה של אותן רקמות. ברקמת העור, הקולגן מהווה רכיב עיקרי: 75% ממשקל העור (ללא נוזלים) הוא קולגן. למה הוא שם? לקולגן יש תפקיד מבני: הוא חשוב לחוזק, לגמישות וללחות של העור. ביחד עם רכיבים נוספים שהגוף מייצר, ביניהם חומצה היאלורונית וסיבי חלבון נוספים, הקולגן מייצר רשת תמיכה לתאים השונים הקיימים בעור.
מה הקשר של קולגן להזדקנות העור? מסתבר שעם הגיל יש ירידה בכמות הקולגן בעור. בערך מגיל 30, אנו מאבדים כ-1-1.5% קולגן בשנה. כתוצאה מכך, רשת התמיכה שהקולגן מייצר נפגמת, והתוצאה נראית לעין: העור פחות מתוח, הוא מאבד מגמישותו ומתחילים להופיע קמטים.
כאן נכנסים לתמונה תוספי הקולגן: תוספים אלו מכילים מקטעים (פפטידים) של חלבון הקולגן, ומטרתם להגביר את ייצור הקולגן בעור ובכך להביא למראה עור צעיר וקורן.
1 צפייה בגלריה
תוספי קולגן לעור צעיר
תוספי קולגן לעור צעיר
תוספי קולגן לעור צעיר
(צילום: shutterstock)

ממצאים מחקריים

מחקר סקירה שהתפרסם במרץ 2021 במגזין המדעי של החברה הבינלאומית לדרמטולוגיה אסף נתונים מ-19 מחקרים קליניים, שכללו יחד מעל 1,000 משתתפים. המחקרים כללו בעיקר נשים, בטווח גילאים רחב של 20-70 (הגיל הממוצע בכל המחקרים יחד היה 50). המשתתפים קיבלו תוסף קולגן/פלסבו (במינון של לפחות 2.5 גרם, ברוב המחקרים). נבדקו מדדים שונים של העור, ביניהם הידרציה (לחות), גמישות וקמטים. בניתוח משותף של תוצאות המחקרים, עולה כי תוספי קולגן יכולים לעכב ולשפר את סימני הזדקנות העור, להפחית קמטים בפנים ולשפר את הלחות והגמישות של העור.
ברוב המחקרים, הזמן הנדרש כדי לראות תוצאות היה 90 ימים, והתוצאות נשמרו בבדיקה שנערכה 4 שבועות מסיום נטילת התוסף. כמו כן, באף אחד מהמחקרים לא דווחו תופעות לוואי. מכאן מסקנת החוקרים היא שהתוסף יעיל ובטוח לשימוש.
המחקרים השונים שנכללו בניתוח כללו סוגים שונים של תוספי קולגן. החוקרים מציינים כי יש חשיבות להרכב הפפטידים בתוסף ולמינון. כמו כן, רכיבים נוספים בתוסף עשויים להשלים את פעולת הקולגן ולשפר את התוצאה. למשל ויטמין C וחומצה היאלורונית המשתתפים בתהליך ייצור הקולגן.
בשוק ניתן למצוא סוגים שונים של תוספי קולגן. עיקר ההבדלים בין התוספים נובע מהמינונים השונים ומכך גם ההוכחה הקלינית ליעילותו. כדאי לצרוך קולגן בצורת פפטידים ביואקטיביים כדי לראות השפעה. חשוב לצרוך 2.5 גרם כפי שנצפה במחקרים והראה שיפור במדד נראות העור במחקרים קליניים.
בנושא הבטיחות, חשוב לציין כי קבוצות צרכנים ורופאי עור הביעו חשש מכך ששימוש בחלקי בקר מסוימים עלול להביא להעברת מחלות. לאור כך, ב-2016 מינהל התרופות והמזון האמריקאי (ה-FDA) אסר על שימוש בחלקים מסוימים בבקר שעלולים להוות סיכון, והתיר לשימוש ג'לטין (מקור לקולגן), כל עוד מיוצר תחת נהלים מתאימים.
בשיתוף אלטמן


פורסם לראשונה: 12:07, 24.05.21