תופעת הקוליק (Infantile Colic) המכונה לעיתים תכופות "גזים", היא הפרעה פונקציונאלית שכיחה האופיינית לתינוקות החל מגיל שבועיים ועד גיל 4-5 חודשים, ומתאפיינת בהתקפי בכי ממושכים המתחילים בדרך כלל בשעות הערב. אבחנה של קוליק מתבצעת כאשר התקפי הבכי ואי השקט נמשכים כ־3 שעות ביום, במשך לפחות 3 ימים ובמהלך שבוע לפחות וברוב המקרים יותר. התינוק עצבני ושרוי באי שקט שקשה להרגיעו, בוכה ללא סיבה הנראית לעין (החיתול לא מלא או רטוב, הוא לא אמור לישון או לאכול) ויחד עם זאת הוא גדל ומתפתח כמצופה, ללא חום או מחלה.
הסיבה לתופעת הקוליק אינה ידועה ויש לה מספר השערות, העיקרית שבהן היא חוסר בשלות של מערכת העיכול של התינוק . השערה נוספת לסיבה לקוליק היא הרכב המיקרוביוטה במעי (אוכלוסיית חיידקי המעיים) של תינוקות הסובלים מקוליק. הספרות המדעית מדווחת על כ־20% מהתינוקות אשר סובלים מקוליק אולם אם תשאלו את ההורים כי אז כ־70% מהאימהות לתינוקות עד גיל חצי שנה מדווחות שתינוקן סבל או סובל מגזים בתדירות כזו או אחרת.
למרות שמדובר בתופעה פיסיולוגית חולפת, היא גורמת קושי רב לתינוק ולמשפחתו. ההתמודדות עם בכי וסבל של תינוק אינה פשוטה לנו כהורים שמחפשים ומוכנים לעשות הכל כדי להקל. הורים רבים בוחרים להתמודד עם קוליק על ידי עיסויים, אמבטיות ותנוחות מקלות, ו/או באמצעות תוספים כגון פרוביוטיקה שנועדו להקלה.

תפקידה של הפרוביוטיקה להקלה על כאבי בטן וגזים בתינוקות

פרוביוטיקה היא שם כולל לחיידקים ידידותיים המיטיבים עם גופנו במצבי בריאות שונים. ישנם סוגים רבים של פרוביוטיקה ויעילותה משתנה בהתאם למידת ההתאמה לצורך הספציפי. בשנים האחרונות, קיים עיסוק רב בהוכחת היעילות המחקרית המתייחסת לזנים ספציפיים ובהתאמתם לתופעת הגזים בקרב תינוקות. הזן הפרוביוטי הייחודי ל.ראוטרי (L.reuteri DSM 17938) הינו פטנט רשום והנחקר ביותר בהקשר של קוליק בתינוקות ונמצא כיעיל בהקלה על העיכול.
בסקירת מחקרים מקיפה (מטה אנליזה) שהתפרסמה בעיתון המדעי המוביל ברפואת ילדים Pediatrics, נסקרו מספר מחקרים קליניים הכוללים מאות של תינוקות ובדקו את יעילות הטיפול בפרוביוטיקה ייחודית זו. החוקרים הסיקו כי בקבוצת הטיפול בזן הפרוביוטי ל.ראוטרי משך זמן הבכי ואי השקט הממוצע היה קצר משמעותית, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

תזונת התינוק וקוליק

אין ספק שחלב אם הוא התזונה הטובה ביותר לתינוקות, היא מספקת לו את כל צרכיו התזונתיים ומעבר לכך היא בעלת יתרונות בריאותיים. לכן במידה והתינוק יונק וסובל מקוליק מומלץ על המשך הנקה. כדאי לדעת שחלב אם מכיל מגוון של חיידקים פרוביוטיים אשר עוברים למערכת העיכול של התינוק שם נוצרת המיקרוביוטה - אוכלוסיית חיידקי המעי אשר תורמת לעיכול ולחיסוניות, כמו כן חלב האם מכיל רכיבים מסוג HMO (ראשי תיבות Human Milk Oligosaccharides) התורמים במידה רבה לשגשוג אותם חיידקים פרוביוטיים. בתינוקות הניזונים מתמ"ל רצוי לעבור לתמ"ל מסוג מטרנה קומפורט אשר פותח במיוחד לתינוקות עם קוליק ומכיל פרוביוטיקת פטנט ייחודית מסוג לקטובצילוס ראוטרי - L.reuteri ובתוספת HMO זן הפרוביוטיקה הייחודי נמצא כבר בפנים במינון המתאים לצרכיו של התינוק ואין צורך לקנות ולהוסיף אותו כתוסף תזונה נפרד.

הקשר בין קוליק והרגלי האכלה

בכי הוא הדרך של תינוקות לתקשר, חשוב להבין שלא כל בכי מעיד בהכרח על רעב – לעתים מתוך חוסר אונים, אנו טועים לפרש כל בכי כסימן לרעב ולהאכיל את התינוק, גם אם אנחנו יודעים שזו אינה שעת ההאכלה הרגילה או שלא עבר פרק זמן סביר מהארוחה הקודמת ובכך עלולים להכביד על מערכת העיכול של התינוק ולהחמיר את התופעה. נסו לזהות את סוגי הבכי השונים של התינוק ולהאכיל על פי איתותי הרעב האופייניים (תזוזות ותנועות של חוסר נוחות, פתיחת הפה, הזזת ראש מצד לצד, חיפוש פטמה והכנסת ידיים לפה).
חלב אם הינו המזון הטוב ביותר לתינוק ומכיל רכיבים המקלים על העיכול. במידה והתינוק יונק חשוב להמשיך בהנקה ככל שניתן. כדי להקל אפשר לשקול הימנעות למשך מספר ימים של מוצרי מזון ה"חשודים" בהחמרת גזים כגון מוצרי חלב, קטניות וכרוב ולראות אם חלה הטבה. במידה ואכן מורגשת הטבה ניתן להמשיך בכך לתקופה תוך התייעצות עם דיאטנית לגבי העשרת התפריט במקורות נוספים לסידן.
כשהתינוק מוזן מבקבוק חשוב לשים לב לקצב האכילה שלא יהיה מהיר מדי, לשם כך בחרו בפטמה עם חור קטן על מנת למנוע זרימה מהירה מדי שעלולה להיות מלווה בהכנסת אוויר אפשרו לתינוק לעשות הפסקות להוצאת אויר (גרפס) במהלך הארוחה ועם סיומה.
במידה והתינוק ניזון מתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) כדאי כאמור להזין במטרנה קומפורט .

טיפים נוספים להקלה

הדבר הכי טוב שאפשר לעשות הוא להיות שם עם חיבוק, מגע, חום ואהבה. אל תחששו מ"פינוק יתר" או ש 'יתרגל להיות על הידיים'. זכרו שנדרשת תקופת הסתגלות לחיים החדשים מחוץ לרחם.
בקשו עזרה- בכי של תינוקות קשה להכלה, כל דקה מרגישה לפעמים כמו נצח. אל תתביישו לבקש עזרה, לדאוג לזמן מנוחה לעצמכם, לחלוק את השעות הקשות ככל שניתן, לשתות ולאכול כדי לא להחמיר את המצוקה שלכם ההורים והכי חשוב לזכור שקוליק חולף בסופו של דבר עם הזמן ומפנה מקום לאתגר ההורות הבא 😊



פורסם לראשונה: 14:40, 18.07.21