לחיוך אסתטי יש משמעות גדולה על איכות חיינו הרבה מעבר לעניין הנראות. חיוך עם שיניים מסודרות מוסיף רבות לביטחון העצמי ולהרגשה הכללית, כאשר אנו לא אוהבים את השיניים שלנו, אנו נוטים לחייך באופן שונה, להסתיר אותן עם היד ולהרגיש פחות בטוחים בסביבה החברתית המקיפה אותנו, גם בתקופת הקורונה בה אנחנו נאלצים לעטות על פנינו מסכות.
מרבית האנשים פונים לאורתודנטיה בצעירותם, אך קיימים לא מעט בוגרים שמעוניינים ליישר את השיניים מסיבות שונות. עם זאת, פחות בוגרים פונים לטיפול זה בעיקר בגלל התהליך הכרוך בזה. ככל שאנו גדולים יותר, כך אנו פחות מעוניינים להיכנס לתהליך זה מחשש מהנראות הזמנית, אי-הנוחות והזמן הנדרש.
2 צפייה בגלריה
יישור שיניים גשר
יישור שיניים גשר
פחות בוגרים פונים ליישור שיניים מבני נוער
(ShutterStock)
לפני שאתם מחליטים לכאן או לאן, חשוב לציין כי הטכנולוגיה והציוד השתפרו פלאים ומאפשרים לטיפולים אורטותנטיים להיות מהירים יותר, אסתטיים יותר ואף נראים פחות לעין. אלו הדברים שחשוב שתדעו:

1. מאיזה גיל ועד איזה גיל ניתן לבצע יישור שיניים?

אם בגיל 4 הילד עדיין מוצץ אצבע, מומלץ להגיע לייעוץ אורתודנטי, או כאשר השיניים בולטות מאוד ויש סיכוי גבוה לטראומה. ככלל, ניתן להגדיר כי יש להגיע לבדיקה אחרי גיל 9, כאשר בפה קיים שילוב של שיניים קבועות ונשירות, ולא רק אחרי שכל השיניים הנשירות נופלות. כמובן שאם אתם רואים כי הילד מתבייש לצחוק בחופשיות ומנסה להסתיר את שיניו, מדובר בסממן שמצביע כי צריך להגיע לייעוץ.
ניתן לבצע יישור שיניים גם בגילאים מתקדמים, אך הטיפול יהיה מורכב יותר ונדרשת התייעצות עם מומחים נוספים בתחום, כגון רופא חניכיים ומומחה לשיקום הפה על מנת להבטיח את התוצאה הטובה ביותר.

2. איך ניתן להצניע את נראות הגשר בפה?

הטיפול הנפוץ הוא "גשר צבעוני" תוך שימוש בקוביות, או בעגה המקצועית, סמכים ממתכת. הקוביות מודבקות על השיניים וחוט מתכת המפעיל כוח על השיניים, עובר ביניהן ומייצר את הלחץ לשם תזוזתן למקום הנכון. החיבור בין החוט לסמכים נעשה על ידי גומיות. בשעה שבני נוער אוהבים לבחור בגומיות צבעוניות ולהחליף מדי פעם את צבע הקוביות בעת הביקור אצל האורתודנט, קיים הדור הבא של הסמכים: סמכים מיוחדים שנועלים את החוט ומבטלים את הצורך בהחלפת גומיות.
למעט סמכי החרסינה שדומים לצבע השיניים, קיימות אופציות נוספות להפחית את נראות הגשר בפה:
יישור באמצעות סדרת קשתיות שקופות במסגרת פרוצדורה זו, משתמשים במעין כיסויי פלסטיק מיוחדים לשיניים. מדובר בקשתיות שקופות בהתאמה אישית למשנן המטופל, כאשר בכל פעם משתמשים בכיסוי אחר בהתאם לתוכנית יישור השיניים שבנה האורדונט. הקשתית יוצרת את הלחץ הרצוי על השיניים, ובכל ביקור מחליף האורתודנט לקשתית שממשיכה את הלחץ מהנקודה בה הקודמת סיימה.
את הקשתיות השקופות יש להרכיב במשך מרבית שעות היום, על פי ההנחיות, בכדי להגיע לתוצאה הרצויה. חשוב לציין כי חשוב מאוד להתאים כלי טיפול שכזה למקרה הנכון על מנת להגיע למצב האידיאלי.
2 צפייה בגלריה
קשתיות שקופות
קשתיות שקופות
קשתיות שקופות
(אילוסטרציה: shutterstock)
הדבקת הסמכים מהצד הפנימי של השיניים שיטה נוספת לביצוע יישור שיניים עם מינימום נראות, היא הדבקת הסמכים (הקוביות) וגשר מהצד הפנימי של השיניים. השיטה קשה לביצוע ומשתמשים בה פחות ופחות, בעיקר בגלל שאופציית הקשתיות השקופות עונה על רוב המקרים.
שיטה זו לא מתאימה לכל מקרי הצורך ביישור שיניים, כרוכה בעלות גבוהה מאוד, ומאופיינת באי-נוחות ובפגיעה באיכות החיים של המטופל. כך, מלבד חיכוך לא נעים של הלשון בהתקנים, יש צורך לשמור על היגיינה אוראלית אף יותר מהרגיל, מה שהופך קשה בגלל המכשור המודבק מהצד הפנימי של השיניים.

3. מהו ציפוי חרסינה והאם הוא יכול להחליף גשר?

ייתכן שאתם בכלל לא זקוקים לגשר. לעתים יש רק שן אחת סוררת שמעט התעקמה או נשברה קלות, זקוקה לטיפול מקומי על מנת להתיישר עם יתר השיניים. במקרים אחרים קיים מרווח בין השיניים הנקרא דיאסטמה שמשפיע על הנראות הכללית של המשנן. במקרים כאלה, ציפוי חרסינה הוא דרך ליישר שיניים לא בעזרת כוח פיזי, אלא באמצעי שיקומי אסתטי.
במסגרת הפרוצדורה, רופא השיניים מדביק על האזור הנדרש ציפוי חרסינה דקיק בהתאם לגודל הטבעי של השן. לעיתים הוא נאלץ להסיר שכבה דקה של אמייל השן ומוסיף את שכבת החרסינה תוך שיפור נראותה, אורכה, זוויתה וצבעה. בסיום הטיפול, השן חוזרת להיות חזקה.
עם זאת, חשוב לציין כי טיפול זה אינו תחליף ליישור שיניים אך מהווה תחליף פשוט יותר למקרים מאוד מסוימים ובייחוד בגיל המבוגר יותר.
ד"ר יואב מזור הוא מומחה לאורתודנטיה, יישור שיניים ולסתות בכללית סמייל