בשיתוף בייג׳ין פרמצוטיקולס ישראל
חשיפה לעשן סיגריות היא גורם ידוע להתפתחות סרטן בכל המקומות אליהם העשן מגיע – מהפה, דרך הקנה והוושט ועד לריאות. אולם ישנן סיבות מוכרות פחות שעלולות להגביר את הסיכון להתפתחות סרטן, כמו שתיית אלכוהול, וגם נזק שנגרם לרקמה. כך, למשל, מי ששתו בטעות בילדותם חומרי ניקוי, נמצאים בסיכון מוגבר בהרבה להתפתחות סרטן הוושט. באופן דומה, גם אכילה ושתייה של משקאות ומאכלים רותחים מגבירה את הסיכון להתפתחות סוג זה של סרטן.
"סרטן הוושט הוא מחלה נדירה יחסית במערב. אולם במדינות ברית המועצות לשעבר, באיראן ובמזרח אסיה הוא נפוץ בהרבה. ברוסיה הסיבות המובילות הן עישון ושתיית אלכוהול. אולם במקומות כמו איראן, שבהם שתיית אלכוהול אסורה ונפוצה הרבה פחות, ההערכה היא ששתייה של תה רותח הוא אחד מהגורמים המעודדים את התפתחות המחלה", מספר ד"ר עופר פורים, מנהל השירות לגידולי מערכת העיכול במערך האונקולוגי בבית החולים שערי צדק. בישראל, לפי נתוני משרד הבריאות, היו בשנת 2020 כ-150 חולים בסרטן הוושט.
3 צפייה בגלריה
ד"ר עופר פורים, מומחה לגידולי מערכת העיכול
ד"ר עופר פורים, מומחה לגידולי מערכת העיכול
ד"ר עופר פורים, מנהל השירות לגידולי מערכת העיכול במערך האונקולוגי בבית החולים שערי צדק
(צילום: דוברות שערי צדק)
המהפכה בטיפול בסרטן הוושט
אמנם בישראל הסרטן נדיר יחסית, אבל ברוב המכריע של המקרים הוא מאובחן בשלב מאוחר של המחלה, ולכן זהו גידול קטלני במיוחד, שתוחלת החיים של החולים בו מוגבלת ביותר. לכן הפיתוח של טיפולים חדשים שמסוגלים להאריך באופן משמעותי את תוחלת החיים גם של חולים בשלבי מחלה מתקדמים, הוא כה חשוב. אחת הבעיות באבחון של סרטן הוושט, שממלאת תפקיד מפתח בכך שמרבית החולים מאובחנים רק בשלב המתקדם או הגרורתי, התסמינים של המחלה כוללים צרבת, קשיים לבלוע ותחושות של מחנק בעת הבליעה וצרידות. "כשתסמינים אלה מופיעים וגורמים למטופל לפנות לרופא, זו עדות לכך שהמחלה כבר בשלב מתקדם".
בשנים האחרונות, הטיפול בסרטן בכלל ובסרטן הוושט בפרט עובר מהפכה של ממש. מהפכה זו מובלת על ידי הכניסה לשימוש של טיפולים אימונותרפיים – טיפולים שמיועדים להפעיל מחדש את מערכת החיסון שדוכאה על ידי הגידול ולגרום לה לחזור לתקוף ביעילות את תאי הסרטן. ואכן, מחקרים מראים כי הוספה של טיפול אימונותרפי לכימותרפיה המשמשת לטיפול בחולי סרטן הוושט שנמצאים בשלב הגרורתי מאריכה באופן ניכר, של 50% ויותר, את תוחלת החיים של החולים. מחקרים אלה היוו בסיס לאישור הרשויות הרגולטוריות בעולם ובארץ לטיפול בחולי סרטן ושט בשלב הגרורתי בעזרת תוספת של טיפולים אימונותרפיים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהו בעצם סרטן הוושט ואיך מאבחנים אותו?
סרטן הוושט מתחלק לשני סוגים עיקריים, בהתאם למקום בוושט שבו הוא מתפתח ולסוג התאים שהופכים לסרטניים. במזרח, הסרטן הפוץ יותר מופיע בחלק העליון של הוושט ובתאים שנקראים "תאי קשקש". במערב, הסוג הנפוץ יותר הוא בחיבור בין הוושט לקיבה ומתפתח בתאים שנקראים תאים בלוטיים. "סרטן זה נקשר גם לתופעת הריפלוקס - עלייה מחדש של חומצות מהקיבה, שגורמת לדלקת כרונית המעודדת התפתחות סרטן. הריפלוקס נקשר ללחץ קבוע על הסוגר שמפריד בין שני האיברים ולעלייה של חומצה שנגרמת בשל משקל יתר", מסביר ד"ר פורים.
כדי לאבחן סרטן ושט, יש צורך לערוך גסטרוסקופיה – לבחון את וושט בעזרת מצלמה בדיקה הנקראת גסטרוסקופיה, ולערוך ביופסיה לרקמת הגידול, ולבצע בדיקות הדמיה כמו פט סי-טי שמיועדות לקבוע אם הגידול כבר שלח גרורות. במקרים בהם המחלה נותרת ללא גרורות, הטיפול המקובל הוא שילוב של הקרנות וכימותרפיה ואז, במרבית המקרים, ניתוח. "למחקר שנערך הראה שתוספת טיפול אימונותרפי לאחר הניתוח מקטין באופן משמעותי את הסיכון לחזרת מחלה", אומר ד"ר פורים.
3 צפייה בגלריה
כימותרפיה סרטן
כימותרפיה סרטן
כימותרפיה בשילוב אימונותרפיה מאריכות חיים
(צילום: shutterstock)
במקרה של מחלה גרורתית, אם באבחון הראשוני או אם המחלה חזרה לאחר הניתוח, הטיפול המקובל כיום, שניתן במסגרת סל הבריאות, הוא כימותרפיה. "אולם לפי מחקרים כאשר לתאי הגידול יש מאפיין שמעיד על מידת הרגישות של הסרטן לטיפול אימונותרפי, ניתן להאריך באופן משמעותי את חיי החולים בעזרת הוספה של אימונותרפיה לטיפול הכימותרפי המקובל", מסביר ד"ר פורים. באופן כללי הטיפולים הללו הראו שהם מצליחים להאריך בצורה משמעותית את תוחלת החיים של החולים. כך, למשל, מחקר שבחן את השימוש באחד מהטיפולים האימונותרפיים החדשים הראה שיש ירידה של כ- 44% בתמותה בחולים עם סרטן ושט קשקשי אם הם מקבלים את הטיפול בנוסף לכימותרפיה בקו הראשון.
התוספת של אימונותרפיה יכולה להועיל באופן ניכר גם למי שטופלו רק בכימותרפיה בקו ראשון והמחלה מתקדמת תחת טיפול זה. הטיפולים האימונותרפיים מציגים שיפור ניכר בהשוואה לטיפול הכימותרפי שמקובל לתת בשלב זה של המחלה, מחקר שבדק טיפול אימונותרפי חדש מול כימותרפיה בקו הטיפול השני הראה ירידה של 46% בתמותה אצל מי שהבדיקות הראו שהגידול שלהם רגיש לסוג זה של טיפולים. כ-50% מהחולים בישראל עם סרטן ושעונים לקריטריונים של רגישות הגידול לטיפול. "כיום הטיפול האימונותרפי עדיין אינו כלול בסל וניתן לחולי סרטן הוושט רק במסגרת ביטוחי בריאות פרטיים.
לסיכום - סרטן הושט הינה מחלה אשר הטיפולים הקיימים נותנים מענה חסר ואורך החיים של החולים קצר תוספת של טיפול אימונותרפי נותנת תוספת משמעותית להארכת חיי החולים הן בשלב המוקדם והן בשלב הגרורתי. מוגש כשירות לציבור על ידי בייג׳ין פרמצוטיקולס ישראל
בשיתוף בייג׳ין פרמצוטיקולס ישראל
פורסם לראשונה: 07:00, 18.01.24