מקרי חירום בשיניים כמו כאב פתאומי, סתימה שנפלה או דימום מהחניכיים בחג או במהלך חופשה מייצרים תחושה של חוסר אונים מייאש ולחץ רב. אם יודעים מראש איך להגיב נכון, ניתן להוריד את מפלס הכאב והחרדה ולמנוע פגיעה משמעותית עד לקבלת עזרה רפואית.
קראו עוד:
אז מה עושים אם נתקלתם בבעיה רפואית הקשורה בשיניים דווקא במהלך החד או החופשה בארץ או בחו"ל? ביקשנו מד"ר ד"ר אריאל סביון, מסביון מדיקל סנטר בראשון לציון, להכין רשימה של מקרי החירום השונים הקשורים בפה ובשיניים - ומה ניתן לעשות כעזרה ראשונית ביתית עד שמגיעים למרפאה:
2 צפייה בגלריה
כאב שיניים כאבים כאבי שיניים
כאב שיניים כאבים כאבי שיניים
מריחה של משחת אניס ותבלין ציפורן עוזרת להקלה על כאב או דלקת
(צילום: shutterstock)
1. שבר של שן. "זה אופייני מאוד במקרה של נפילה על הפנים או אכילת מזון קשה", אומר ד"ר סביון. "חשוב למצוא את החתיכה שנשברה ולשמור אותה בכוס חלב, בכוס מים סטריליים או בכוס מים מינרליים. חשוב לעצור את הדימום על ידי הנחת שקית קפואה באזור הדימום - פעולה שגם תמזער את הנפיחות".
2. נפילת שן שלמה. במקרה זה, מסביר ד"ר סביון, יש לשטוף את השן במים בלי לשפשף או לנגב ולהניח אותה בכוס חלב או בכוס עם מים סטריליים או מינרליים. אם אין חלב או מים סטריליים, יש להניח בעדינות את השן חזרה במקומה, ואם זה לא אפשרי, אז בצד הלחי. "חשוב לקבל עזרה רפואית בתוך שעה מרגע החבלה, כי לאחר מכן לא ניתן להציל את השן", מדגיש הרופא.
3. נפילת כתר. יש להניח משחת שיניים או מסטיק בחלקו הפנימי של הכתר ולהחזירו למקומו. המסטיק ישמש כדבק שיחזיק את הכתר במקום עד לקבלת עזרה רפואית. "החזרת הכתר למקום תאפשר המשך תפקוד תקין של הפה ותמנע מהשן שתחתיו לבצע תזוזות לא רצויות שלא יאפשרו להחזיר את הכתר למקומו", אומר הרופא.
4. נפילת סתימה. אם זה כואב, יש לקחת משכך כאבים ולהימנע משתייה קרה וממזון קר או עתיר סוכר. חשוב לא ללעוס על השן ולא להפעיל לחץ. אפשר לגרגר עם מים פושרים ולנסות להסיר שאריות מזון התקועות בין השיניים.
2 צפייה בגלריה
כאב שיניים כאבים כאבי שיניים
כאב שיניים כאבים כאבי שיניים
במקרה של כאבים חזקים כתוצאה מבקיעה של שן בינה, יש לקחת משכך כאבים, ובמקרה של נפיחות באזור כדאי לקחת אנטיביוטיקה, שכן מדובר בדלקת
(צילום: shutterstock)
5. כאב שיניים. במקרה כזה יש להניח מסטיק על השן הכואבת ובכך להקטין גירוי הנגרם כנראה ממזון או משתייה קרה או חמה. ניתן להשתמש בנענע על מנת להרגיע את הכאב: להשרות נענע בכוס מים חמים ולשתות, או להספיג תיון נענע במים רותחים, להקפיא וליצור כך קומפרסור קר שאפשר לשים על שן כואבת. "מריחה של משחת אניס ותבלין ציפורן עוזרת גם היא להקלה על כאב או דלקת", אומר הרופא.
6. כאבים כתוצאה מבקיעת שן בינה. "במקרה זה יש לבצע שטיפות עם מי מלח פושרים", אומר ד"ר סביון. "אם הכאבים חזקים, יש לקחת משכך כאבים, ובמקרה של נפיחות באזור כדאי לקחת אנטיביוטיקה, שכן מדובר בדלקת". לדבריו, שימוש בתמצית וניל יכול להביא הקלה. "טבלו ספוגית או צמר גפן בתמצית וניל והצמידו לאזור הכואב", מנחה הרופא. "גם שמן ציפורן יכול לעזור, שכן הוא בעל יכולות אלחוש, חיטוי וזירוז החלמה. אפשר להשתמש גם בשמן מנטה ולמרוח אותו על האזור הכואב. גם משחת אניס עוזרת להקל על כאבי שיניים, וכך גם גרגור עם ערק שיש בתוכו אניס".
7. דימום בחניכיים. במצב הזה יש להניח שקית קפואה או כל דבר קפוא שיש בקרבת מקום, ולהפעיל לחץ על מנת לעצור את הדימום. אפשר להשתמש בשקית תה חמה רטובה (מכיל טאנינים חריפים, שמפחיתים נפיחות ומספקים הקלה זמנית) או בחמצן פעיל כשטיפת פה (נמכר במרפאות). יש להשתמש במשחת שיניים "פרדונטקס" ולהימנע משימוש במברשת שיניים חשמלית או בעלת סיבים קשים. להרגעת המקום ניתן להשתמש בסודה לשתייה. "צקו כפית סודה לשתייה במים רותחים", מסביר הרופא, "ערבבו היטב, המתינו קצת ושטפו את הפה. סודה לשתייה יעילה במלחמה נגד חיידקים ועוזרת לשמירה על בריאות החניכיים והשיניים".
8. נפיחות או הפרשת מוגלה מהחניכיים. התופעה מצביעה על זיהום כתוצאה מהתגברות של חיידקים, ומצריכה שימוש באנטיביוטיקה. להקלה ולשיכוך הכאב מומלץ להשתמש בכורכום: ערבבו מעט כורכום עם מים והשתמשו בתמיסה כמי פה להורדת כאב. "אפשרית גם אכילת בצל", אומר ד"ר סביון. "פרסו חתיכת בצל והניחו על השן הנגועה, הבצל יחטא את האזור מחיידקים ויעזור להפחית מעט את הכאב".