בשיתוף אלי לילי
ברזל הוא מינרל הכרחי לגוף האדם, בשל בהיותו נושא החמצן אל כל האיברים. למרות היותו מינרל חשוב במיוחד לגוף האדם, המחסור בו הוא החסר התזונתי הנפוץ ביותר בעולם.
על פי ההערכות, כמיליארד בני אדם בעולם סובלים ממחסור בברזל. רבים, כלל אינם מודעים לכך שאפילו מאגרי הברזל שלהם מרוקנים.
עייפות, נשירת שיער, היעדר אנרגיה ואנמיה – כל אלו הם רק חלק מהסימנים שיכולים להעיד על חוסר ברזל בגוף.
במסגרת הפודקאסט "משחקי בריאות" אירחו דנה רון ופרופ' איתמר רז, לצורך דיון בנושא, את פרופסור משה מיטלמן, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, מומחה לרפואה פנימית ולמחלות דם, ומי שניהל בעבר את האגף לרפואה פנימית במרכז הרפואי איכילוב.
האזינו לפודקאסט:

תרומת הברזל לגופנו

ברזל הוא מרכיב חיוני בגופינו. "בגוף שלנו יש בין 2.5 גרם ברזל ל-4 גרם", מסביר פרופ' מיטלמן, "אך מה שחשוב יותר זו לא הכמות אלא האיכות. הברזל חיוני להתפתחות שלנו, ולתפקוד תקין של מערכת השרירים, ובהיעדרו הבעיה העיקרית היא מצב האנמיה. זו אולי הבעיה השכיחה ביותר בעולם לא רק עבור נשים בהיריון, אלא גם עבור נשים צעירות, ילדים, תינוקות וגם של אנשים מבוגרים".

מהי אנמיה?

"אנמיה מבטאת חוסר דם, ובעצם, חוסר כדוריות דם אדומות, שהן הדלק, האנרגיה שלנו. בלי כדוריות אדומות איננו יכולים לתפקד", אומר פרופ' מיטלמן.
"גוף האדם, כמו כל מכונה, נדרש לאנרגיה לשם הנעתו. את האנרגיה הזו מקבלים מחמצן, הנע באמצעות כדוריות דם אדומות, הנוצרות במח העצם, וסובבות בדם כ-100 ימים עד התחדשותן. כדוריות אלו מגיעות אל כל איברי הגוף שלנו".
לדבריו, "הכדורית האדומה (שיש מי שקורה לה 'טיפשה'), עושה רק דבר אחד. היא מכילה חומר אחד עיקרי שנקרא המוגלובין ובתוך ההמוגלובין הזה ישנו חמצן", אומר פרופ' מיטלמן.
"בכדורית האדומה הזאת ההמוגלובין קשור לברזל והברזל קשור לחמצן. כשהיא מגיעה לריאות היא קושרת את החמצן מהריאות לברזל. היא סובבת במחזור הדם עד שהיא מגיעה לרקמות השונות: מוח, יד, רגל, מעי וכן הלאה. אז, היא פורקת את הברזל ואת החמצן שם, שמהווים את מקור האנרגיה לכל הרקמות. האנמיה מופיעה רק בשלב מאוחר יותר".

תרופות, סדרת עירויים או עירוי חד-פעמי? תלוי בתקציב של המטופל

כשמחסני הברזל מתרוקנים, צריך למלא אותם מחדש וכדי למלא אותם, יש צורך לתת ברזל בכדורים או באמצעות עירוי.
לדברי פרופ' מיטלמן, הדרך היעילה ביותר, שמשפרת את המצב תוך ימים, היא קבלת עירוי חד- פעמי. החיסרון הוא שעירוי זה אינו חלק מסל התרופות, והוא עולה כמה מאות שקלים למטופל הפרטי. זו עלות שאינה מבוטלת.
לגבי סדרת העירויים, הרי שאלו נעשים בפיקוח רפואי, תחת השגחה צמודה, והם כרוכים בהגעה למרפאה מספר פעמים. להם, יש תופעות לוואי, וגם קופות-החולים לא ממהרות לאשר אותן לכל מטופל.
האמצעי הזמין ביותר, והמסובסד ביותר מבניהם הוא כדורי הברזל. החיסרון של פתרון זה הוא משך הזמן שלוקח לו להיות אפקטיבי – כמה חודשים לפחות.
רבים מתעייפים מקצב השיפור באמצעות הכדורים ומזניחים אותם בדרך. האדם הסובל מחוסר ברזל, לרוב עייף, חלש, מוטרד ולא תמיד מצליח להתמיד בלקיחת הכדורים לאורך זמן.
מבחינת תופעות הלוואי, לתרופות אלה אין כאלה כמעט ובוודאי שאין בהן סיכון. הן ניתנות גם לנשים בהריון וגם לתינוקות.

מהן הסיבות למחסור בברזל?

הסיבה הראשונה והשכיחה ביותר מתרחשת אצל נשים בגיל הפוריות, שמדממות פעם בחודש ומאבדות ברזל, אך יש אנמיה גם בקרב נשים שעברו את גיל הפוריות ובקרב גברים. "אז, לרוב אובדן הברזל מתרחש מדרכי העיכול", אומר פרופ' מיטלמן.
"אובדן מדרכי העיכול יכול לנבוע כל מיני סיבות, ביניהן: דלקת של המעי (דלקת כרונית או דלקת חולפת) וכיב אולקוס (אשר לרוב קורה בגיל מבוגר יותר)".
פרופ' מיטלמן מציין שגם מצבי תת-תזונה במדינות עולם שלישי ואפילו תרופות כמו אספירין למשל, שגורמות לגירוי בקיבה או במעי או אפילו גידול שפיר או ממאיר, עלולים לגרום לאנמיה.
בשיתוף אלי לילי