האם בכל אחד מאיתנו טמון הכוח לרפא את עצמו מכל חולי? את התשובה לשאלה ניסיתי לברר לפני כמה ימים, כשהוזמנתי לבקר בסדנה מיוחדת של ד"ר ליו ג'ונפנג, מורה נודע לאמנות הריפוי הסינית צ'י קונג וגם רופא כירורג, שיצא את גבולות סין לראשונה בחייו, והגיע לישראל על מנת לחלוק את תורתו.
בשעת בוקר מוקדמת של יום שישי, הגעתי לקניון ארנה בהרצליה. שם, בחלל גדול שצמוד לחוף הים, אני כבר מאתר מבקרים אחדים שהשכימו קום והקדימו להגיע. רוב האנשים ביקרו כאן בכל יום בשבוע האחרון, במהלך הסדנה בת תשעה ימים שאותה מעביר ד"ר ליו. מאז תחילתה כבר מאות אנשים הגיעו לטיפול, ואף רופאים ופרופסורים ישראלים שבאו להתרשם ולהעמיק את הידע בתורה הסינית. רגע לפני שג'ונפנג ממריא בחזרה למזרח, זכיתי בהזדמנות להתנסות בה גם בעצמי.
4 צפייה בגלריה
ד"ר ליו ג'ונפנג
ד"ר ליו ג'ונפנג
מורה לצ'י קונג, אך גם רופא מערבי. ד"ר ליו ג'ונפנג
(צילום: באדיבות תעצומות)
האווירה נעימה וידידותית. אנשים סביבי לוגמים תה צמחים וקפה שחור חזק עם הל, מדברים ביניהם על השבוע האחרון. בזמן שאני תופס מקום על אחד הכיסאות הפונים לבמה, אני שומע מהצד שיחה של זוג מבקרים בנושא טיפול בסרטן. אני תוהה לעצמי אם כל מי שמגיע לכאן מתמודד עם איזושהי בעיה רפואית כזאת או אחרת.
"יש לי מחלה כרונית שלרפואה המערבית אין איך לרפא אותה", מספרת לי דניאלה, אחת מהמבקרות בסדנה. "מכיוון שזו סדנת ריפוי, אני מחפשת דרכים אלטרנטיביות. אני מתרגלת צ'י קונג הרבה שנים ואת הסוג הספציפי הזה, ג'יננג צ'י-קונג, כבר משהו כמו שלוש-ארבע שנים".
ומה החוויה שלך מכל ימי הסדנה? "הייתה לי חוויה נהדרת. זה חיזק לי את האמונה שהגוף שלנו יודע לרפא את עצמו באמצעות התודעה. אם אתה יודע להשתמש בצורה נכונה באנרגיה שלך, הצ'י (אנרגיית חיים, לפי הרפואה הסינית) הולך ונהיה יותר חזק, ממש נבנה בכל יום. זה פותח את כל החסימות והכיווצים בנשמה, ובעקבות זאת בגוף. יש משפט מאוד יפה: 'אתה מתרגל צ'י קונג לא בשביל לרפא את המחלה שלך, אלא לרפא את החיים שלך'".
נירה רבינוביץ, מחלוצות הצ'י קונג בארץ: "בל נחשוב שנגיע לסדנה הזו וכל הבעיות הבריאותיות שלנו תיפתרנה. כל אחד צריך לעבוד. המורה פותח משהו בעזרת היכולות שלו והשאר הוא תפקידם של האנשים לתרגל. זה לא הוקוס פוקוס, זה באמת דורש אימון ותרגול, אבל זה שווה כל רגע"
בשנים האחרונות הפכה הרפואה האינטגרטיבית לכלי משמעותי בטיפול במגוון בעיות רפואיות. עם עליית קרנה של הרפואה המשלימה בעשור האחרון כאמצעי טיפול לגיטימי ואפקטיבי, נראה כי גם הרפואה המערבית סוף-סוף מיישרת קו ומחבקת. כיום מבינים גם הרופאים המערביים שהמפתח לרפואת גוף-נפש נעוץ לעתים בשילוב של כמה גישות. לקחת את הטוב משני העולמות.
ד"ר ליו ג'ונפנג הוא דוגמה לכך. הוא תלמידו האישי של מייסד הג'יננג צ'יקונג ומלמד את תורה זו מזה 20 שנים. בין היתר היה גם ממייסדיו של בית חולים בבייג'ינג המטפל באנשים שהרפואה המערבית לא מצאה להם מזור. אך בנוסף לכל אלה, הוא גם אוחז בתואר של רופא כירורג מערבי.
4 צפייה בגלריה
סדנה צ'י קונג
סדנה צ'י קונג
ריפוי שמגיע מבפנים
(צילום: נירה רבינוביץ)
בביקורו כאן התמקד בהסבר הקשר בין התרגול הפיזי, המודעות ורוח האדם, וזאת במטרה לרפא, לחזק ולשמור על הבריאות. לרתום את התודעה לטובת חוכמת הריפוי של הגוף. הרעיון בשיטה הוא שאנשים יוכלו לתרגל בעצמם ריפוי עצמי – בעיקר לריפוי, החלמה ממחלות כרוניות או הקלה על תסמינים של מחלות כמו סרטן קשה.
את הסדנה הביאה לארץ עמותת "תעצומות", המספקת לפוגשי סרטן ובני משפחותיהם תמיכה וליווי בתחום הרפואה המשולבת, שיטות טיפול, מניעת מחלות ותחזוקת אורח חיים בריא, בשילוב ובשיתוף הרפואה הקונבנציונלית. אירוח הסדנה נתמך על ידי "קרן אדוות" - הקרן הפילנתרופית של משפחות מייסדי קבוצת ריאליטי, התומכת בהנגשה של רפואה אינטגרטיבית לכל אדם בישראל, תוך הטמעתה במערכת הבריאות הציבורית.

לרתום את כוח הריפוי

היום מתחיל עם הגעתו של ג'ונפנג. הוא עולה על הבמה בשלווה, וקורא לכל מי שביקר בסדנה בימים הקודמים לבוא ולשתף על החוויות שלו מהתרגול שביצע בבית. אט-אט הם עולים לבמה, ומספרים, כל אחד בתורו ובגילוי לב, על ההתנסות שלהם. סשן תרגול ראשון מתחיל מיד לאחר מכן – אנו עוצמים את העיניים ומתחברים אל תוך עצמנו, מרימים את כפות הידיים, חוזרים על המנטרה: Haola, ונותנים לצ'י לזרום ברחבי הגוף.
ג'ונפנג עובר חרש בין הקהל, נותן דגשים, מכווין ומכוון. באיזשהו שלב אני מרגיש את ידיו נוגעות בידיי ומתקנות את זווית כפות הידיים שלי. אם לא אכלול את השבוע ההוא שבו תרגלתי דרך יוטיוב, זו הפעם הראשונה שבה אני מתנסה בתרגול צ'י קונג ממשי בחיי. כשהתרגול מסתיים לאחר 30 דקות, אני בהחלט מרגיש תחושה שונה בגוף. אני קצת מופתע. הייתי בלא מעט טיפולי רפואה משלימה. הפעם לא היו כאן מחטים, גם לא מגע ידיו של אדם אחר, ובכל זאת אי אפשר לטעות: השפעת התרגול אכן ניכרת. האם כל זה מגיע מתנועת שתי הידיים שלי?
אנחנו משתחררים להפסקה עד לתחילתו של סשן התרגול הבא. בזמן שבראש שלי עוד רצות מחשבות על התרגול הקודם, צדות העיניים שלי את נירה רבינוביץ', מחלוצות הצ'י קונג בארץ, שמיהרה לסיים את תרגול הבוקר עם התלמידים שלה בתל אביב ולהגיע לכאן. היא מכירה אישית את ג'ונפנג כחלק מהשנים הרבות שתרגלה ולמדה צ'י קונג בסין, וזאת לאחר שעזבה את ישראל כדי לחפש תשובות למחלת הסרטן שפקדה אותה בסוף שנות השמונים. מאז היא אחת החסידות הנלהבות של אמנות הריפוי הסינית, ויש לה גם לא מעט דברים להגיד בנושא.
ד"ר ליו ג'ונפנג: "רפואת הצ'י קונג מבוססת על הרפואה הסינית המסורתית ועל שיטות תרגול שונות. על פי התאוריה שלנו, החיים שלנו מבוססים על מודל דו-מימדי: מימד אחד הוא הנראה – הגוף שלנו, כמו העור והשרירים שלנו, והשני - הבלתי נראה, הוא הצ'י שלנו. אנו מתרכזים בחלק של הצ'י. באמצעותו אנחנו מרפאים ומשפרים את הבריאות שלנו"
"את ד"ר פאנג מינג, מייסד שיטת הצ'י קונג פגשתי בבייג'ינג בסוף שנות ה-80 כשחייתי בסין ולמדתי צ'י קונג טיפולי. מאז אני מתרגלת, מלמדת וממשיכה לנסוע למורים בסין. עכשיו עמותת תעצומות מביאה את המורים האלה לארץ, וזו הזדמנות פז ללמוד איתם", היא אומרת. אני כמובן מיד מתעניין ומנסה להבין אם באמת דרך הצ'י קונג ניתן לרפא כל בעיה רפואית, והיא ממהרת לתקן אותי: "בל נחשוב שנגיע לסדנה הזו וכל הבעיות הבריאותיות שלנו תיפתרנה. כל אחד צריך לעבוד. המורה פותח משהו בעזרת היכולות שלו והשאר הוא תפקידם של האנשים לתרגל. לא סתם בשיטה הזו המורים נקראים מורים ולא 'מסטרים'. חלקם גם רופאים – סינים או מערביים".
אז נכון, השיטה אמנם דורשת תרגול, אך מבחינת רבינוביץ', זו גם אחת המעלות שלה. "היופי מבחינתי בצ'י קונג, הוא שכל העולם הוא חדר הכושר שלי", היא מסבירה. "אני יכולה להתאמן בחיים עצמם, אני לא צריכה להתנתק מהחיים בשביל להתאמן, אלא ההיפך – להתחבר לחיים. זה לא הוקוס פוקוס, זה באמת דורש אימון ותרגול, אבל זה שווה כל רגע".
4 צפייה בגלריה
ד"ר ליו ג'ונפנג
ד"ר ליו ג'ונפנג
לראשונה בחייו מחוץ לסין. ד"ר ליו ג'ונפנג
(צילום: נירה רבינוביץ')
ההפסקה מסתיימת ואנו מתיישבים לקראת תרגול נוסף. עוצמים עיניים – כל אחד מתכנס בתוך עצמו, כשרק קולות ההדרכה של ג'ונפנג נשמעים ברקע. אני מציית להוראות – פותח את הידיים וסוגר, מרכז את הצ'י ומזרים אותו למקומות הנכונים בהתאם להדרכה. לרגעים אחדים מחשבות על כל מה שמחכה לי בהמשך היום בבית מתחילות לצוף, אך אני ממהר לנפנף אותן. נתמודד עם זה אחר-כך, זה לא הזמן. והנה, ככל שאני משתדל להעמיק יותר בתרגול, כך גם תחושת הרווחה מגיעה.
הפסקה נוספת, ואנחנו עוברים לתרגול שלישי. כשגם הוא מסתיים אני קולט שעברו חמש שעות, הסדנה תיכף נגמרת. איך ברחו לי חמש שעות כל כך מהר? רגע לפני שכולנו מתפזרים הביתה, עולים מארגני הסדנה מעמותת תעצומות לשאת תפילה קטנה למען החטופים בעזה. הם מזמינים אותנו להצטרף אליהם לתרגול במוצאי השבת בכיכר החטופים שמטרתו היא השבתם הביתה במהרה.
אני עייף אך מרוצה. מרגיש מעט מרוקן מהחוויה שעברה עליי, אך זה לא מדאיג או אפילו מפתיע אותי. כל טיפול אלטרנטיבי שעברתי בחודשים האחרונים הביא לתופעות דומות. ביציאה אני מספיק להחליף כמה מילים עם ד"ר ג'ונפנג. הוא אומר בחיוך כי זו הפעם הראשונה שלו כאן בישראל. הביקור כאן, כך הוא מתאר, חשוב מאוד ומשמעותי עבורו. כאמור, זו הפעם הראשונה שבה הוא יצא מגבולות סין. הוא מספר שאחד המניעים להגעתו הוא העובדה שבישראל רבים מתרגלים צ'י קונג.
4 צפייה בגלריה
סדנת צ'י קונג
סדנת צ'י קונג
סדנת צ'י קונג
(צילום: באדיבות תעצומות)
לאחר חמש שעות של תרגול, אני מתעניין האם ניתן למצוא שורשים של כל בעיה רפואית כזו או אחרת לפי תורת הצ'י קונג, והוא ממהר להשיב בדרכו הייחודית: "רפואת הצ'י קונג מבוססת על הרפואה הסינית המסורתית ועל שיטות תרגול שונות. על פי התיאוריה שלנו, החיים שלנו מבוססים על מודל דו-ממדי", הוא מסביר. "ממד אחד הוא הנראה – הגוף שלנו, כמו העור והשרירים שלנו, והשני - הבלתי נראה, הוא הצ'י שלנו. אנו מתרכזים בחלק של הצ'י. באמצעותו אנחנו מרפאים ומשפרים את הבריאות שלנו. לכל מדע יש את ההסברים שלו. לפי רפואת המערב, וירוסים וחיידקים הם הגורמים למחלות. לפי רפואת הצ'י קונג, המקור העיקרי הוא בעיות רגשיות".
האם השיטה הסינית באמת עשויה למצוא מזור לכל חולי? לפי ד"ר ליו, ברוב המקרים הצ'י קונג יעיל בטיפול בבעיות בריאותיות רבות. או כפי שהוא סיכם במילותיו: "מדע הצ'י קונג הוא מדע חדש של החיים. חשוב שאנשים רבים יכירו בזה".