למרות שווירוס הקורונה עוד רחוק מלהיעלם - הירידה במספר החולים המאובחנים בישראל גוררת חזרה הדרגתית של המשק והציבור לשגרה. היום (שלישי) בוטלו הגבלות היציאה מהבית ל-100 מטרים, הותר ביקור בני משפחה מדרגה ראשונה ואף מתאפשרות התקהלויות של עד 20 איש במרחב הפתוח.
החזרה ההדרגתית אמנם מהווה בשורה משמחת לרבים, אך עבור אנשים הסובלים ממחלות רקע, שעוד נמצאים בסיכון לחלות במחלה קשה בעקבות הנגיף, אין שינוי. עמית ולדינגר, סטודנטית בת 23 ללימודי סיעוד, חולה באסתמה חמורה בדרגה 5, ועוד לא מרגישה בטוחה לצאת לרחוב. "לא יצאתי מהבית מה-20 במרץ. אני מתנדבת במד״א כבר 8 שנים, ולפני אחת המשמרות במרץ ההורים שלי חששו מאוד שאצא. התייעצנו עם רופא שאמר אסתמטיים לא אמורים לצאת מהבית. המליצו לי להיזהר כמה שיותר, להיחשף כמה שפחות לסביבה ולאנשים, והחלטתי שאני צריכה להישאר בבית", סיפרה בריאיון באולפן ynet.
אסתמה, מספרת ולדינגר, אינה מחלה קלה - במיוחד בדרגה החמורה בה היא לוקה. "אני עוקבת אחרי ההנחיות של משרד הבריאות מאוד באדיקות, וכרגע עוד אין תכנון לצאת. עדיין מסוכן לי לצאת החוצה. בהתחלה הייתי מאוד מתוסכלת מהמצב, היה לי קשה. לקח לי זמן, אבל הבנתי שזה לטובתי, שהמחלה יכולה להיות מאוד מסוכנת. לאט לאט סיגלתי לעצמי שגרה. אני לומדת בזום, יש הרצות, אני מתאמנת בבית, אז בניתי לעצמי לוח זמנים ואני עומדת בו. זו שגרה חדשה שכרגע היא ממש בסדר".
היום מצויין יום האסתמה הבינלאומי. בעולם מספר החולים עומד כיום על 340 מיליון איש, ובישראל כחצי מיליון, מתוכם 50 אלף חולי אסתמה קשים. חולי אסתמה בדרגות 4 ו-5, חווים תסמינים כמו צפצופים בנשימה, שיעול, קושי בנשימה ואף קושי בתפקוד היומיומי. נגיף הקורונה פוגע בדרכי הנשימה, ולכן מסכן במיוחד חולי אסתמה.