ב-2020 חלה עלייה של 20% במספר פניות לבקשת סיוע נפשי בעקבות מוות פתאומי במשפחה: כך עולה מדו"ח שפרסמה עמותת "בשביל החיים", המפעילה מרכזי סיוע נפשי מטעם משרד הרווחה עבור בני משפחות שחוו שכול פתאומי. במהלך השנה פנו לסיוע העמותה 741 ישראלים: 334 מהם חוו שכול בעקבות התאבדות,231 איבדו קרוב בתאונת דרכים, ו-176 היו בני משפחה של נרצח.
1 צפייה בגלריה
יורם מוסקוביץ
יורם מוסקוביץ
"על מקבלי ההחלטות במדינה להיערך לעלייה נוספת במספר הפניות ולהקצות משאבים": המנכ"ל, יורם מוסקוביץ'
(צילום: אלבום פרטי)
עמותת "בשביל החיים" הוקמה לפני כ-20 שנה על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש וקרובי משפחה של מתאבדים. היא עוסקת במניעת התאבדויות ברמה הלאומית ומפעילה ארבעה מרכזי סיוע לתמיכה ארוכת טווח במשפחות שיקירן התאבד, נרצח או נהרג בתאונת דרכים. מרכזים אלה ממוקמים בתל אביב, באשקלון, בבאר שבע ובטירה, והתמיכה שניתנת בהם היא בחינם.
השנה פתחה העמותה 21 קבוצת תמיכה: 15 מהן סייעו לבני משפחות של מתאבדים; ארבע (כולל אחת בשפה הערבית) תמכו בקרובי משפחה של נרצחים; וארבע נוספות תמכו בקרובים של הרוגי תאונות דרכים.
"ההתמודדות של קרובי המתאבדים מורכבת יותר, בשל תחושות אשם עמוקות, לעיתים עד כדי סכנת אובדן נוסף בקרבם. בקרב משפחות הנרצחים יש עיסוק רב בחקירות ובתהליך המשפטי, והן מתפנות לטיפול בשלבים מאוחרים יותר"
פרופ' חגי חרמש, פסיכיאטר וחבר הנהלת העמותה, מסר כי ב-2020 נהרגו בארץ 315 איש בתאונות דרכים, ו-112 נרצחו. מספר המתאבדים לא ידוע במדויק, אבל מעריכים שמדובר ב-500 עד 600 איש מדי שנה. "העובדה שיש יותר קבוצות תמיכה לבני משפחות של מתאבדים קשורה כנראה לכך שמספר ההתאבדויות הוא הגבוה ביותר מבין שלושת סוגי האובדן הפתאומי", הסביר פרופ' חרמש. "גם ההתמודדות של קרובי המתאבדים מורכבת יותר, בשל תחושות אשם עמוקות, לעיתים עד כדי סכנת אובדן נוסף בקרבם.
"בקרב משפחות הנרצחים יש עיסוק רב בחקירות ובתהליך המשפטי המתמשך והמייסר, והן מתפנות לטיפול רק בשלבים מאוחרים יותר.
"מחקרים מכל העולם מראים שמגפת הקורונה גורמת ללחץ נפשי עצום שמגדיל את המצוקה הנפשית הכללית, במיוחד בקרב משפחות שכבר מתמודדות עם שכול ומצוקה".
יורם מוסקוביץ', מנכ"ל העמותה, הוסיף: "אנחנו עושים לילות כימים על מנת לסייע למשפחות שחוו מוות פתאומי. על פי תחזיות המומחים, אנו צפויים לתקופה מורכבת מאוד לאחר שמגפת הקורונה תחלוף, ועושים מאמצים גדולים כדי להיערך לכך. אני קורא לכל המשפחות הרלוונטיות לבוא ולקבל סיוע. על מקבלי ההחלטות במדינה להיערך לעלייה נוספת במספר הפניות ולהקצות לכך משאבים הולמים, שיאפשרו לנו להגיע במהירות לכמה שיותר אנשים".
לדבריו, העמותה זקוקה לתמיכה של חצי מיליון שקל.