לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:
ללחץ כרוני ולאלימות יש קשר חזק. מתקפת הטרור המזעזעת חשפה אותנו ישירות לאירועים טראומטיים לאובדן יקירים להתמודדות עם אי-ודאות סביב נעדרים, סביב החטופים והמצב הביטחוני. כל זאת הוביל אותנו לחיים על הקצה במשבר מתמשך.
רבים מרגישים שהם "מאבדים את זה" מהתקפי זעם, עצבנות, קשיי שינה ועד אלימות מילולית ופיזית ופנייה לחומרים כמו סמים ואלכוהול. כל אלה עלולים להשפיע על הרווחה הנפשית והפיזית שלנו, פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי, ביכולת קבלת ההחלטות ואף עלול להוביל אותנו לפעולות אימפולסיביות מזיקות כולל סיכון מוגבר להידרדרות, להתנהגות אגרסיבית, ואף אלימה. למה בעצם זה קורה?
האזינו לפודקאסט:
משחקי בריאות
חיים על הקצה: כך לחץ כרוני עלול להשפיע על ההתנהגות שלנו
26:32
ד"ר אורן טנא מסביר: "המוח הארכאי שלנו מאוד רגיש לתבניות, לתבניות החיים. לכן חשוב לשמור על תבנית כדי לשגר רוגע למוח. למשל, לאכול בשעות מסודרות, ללכת לישון בשעות מסודרות לעשות פעילות גופנית שאני רגיל אולי לעשות, לעשות את העוגנים שאני רגיל זה חשוב שבעתיים לילדים".
כיצד הסובבים צריכים להתייחס ולהתמודד עם בן משפחה עצבני ובלתי נסבל? "יש הבדל בין אמפתיה שזה להבין, להיות בנעליו של האחר לבין סימפתיה. אמפתיה זה לא אומר שבהכרח אנחנו עכשיו מכילים כל התנהגות, ואם צריך להעמיד מישהו במקומו, אז בהחלט חשוב לעשות את זה. לפעמים חרדה וסטרס יתבטאו בהתנהגות לעומתית אפילו באלימות".