בית הדין לעררים הורה באחרונה למדינה לאפשר לד"ר לי הונג-בו, מטפל ברפואה סינית, לשוב לישראל לאחר שנעצר ונאלץ לעזוב. רשות האוכלוסין וההגירה אומרת כי עמדת משרד הבריאות היא שלא מדובר במקצוע רפואה המוכר במערכת בישראל, "פסק הדין שהתקבל נמצא כעת בבחינה ואנו שוקלים לערער עליו לבית המשפט המחוזי", נמסר.
ד"ר לי עבד בין 2006 ל-2022 בקליניקה שמפעילה אחותו ד"ר לי הונג-פן ברמת החייל בצפון תל אביב. האחות היא רופאה אונקולוגית וגם מומחית ברפואה סינית מסורתית. השניים טיפלו יחד בחולי סרטן וד"ר לי הונג-בו רקח פורמולות שונות.
1 צפייה בגלריה
ד"ר לי הונג-בו ד"ר לי הונג-פן מטפלים ברפואה סינית גורש מישראל
ד"ר לי הונג-בו ד"ר לי הונג-פן מטפלים ברפואה סינית גורש מישראל
מימין: ד"ר לי הונג-בו. שנייה משמאל: אחותו ד"ר לי הונג-פן שהעסיקה אותו בקליניקה בצפון תל אביב
בניגוד לד"ר לי הונג-פן שהיא תושבת קבע בישראל, עבודתו של ד"ר לי הונג-בו הוסדרה באמצעות אשרות עבודה למומחים, המחודשות אחת לשנה. לפני שנתיים פשטו פקחי הגירה על הקליניקה ועצרו את המומחה בגין שהייה בלתי חוקית. הוא שהה במעצר במשך כשלושה שבועות, שבסופם נאלץ לצאת מישראל. רק לאחר שהסכים לצאת מישראל, ניתנה לראשונה החלטה הדוחה את הבקשה שלו לאשרת מומחה.
בשנתיים האחרונות ניהל עו"ד תומר ורשה מאבק משפטי להשיב את ד"ר לי הונג-בו לארץ. ההליך התנהל בבית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל. בין היתר נשמעו עדויות של מטופלים על חשיבות ונחיצות נוכחותו של המומחה בארץ. בית הדין בראשות הדיין מיכאל זילברשמיד קיבל את הערר, והורה למשרד הפנים לשוב ולבחון את הבקשה, כשהוא קובע כי "נוכח מצבור הפניות של מטופלים רבים, העדויות שנשמעו בפניי בדיון, ומומחיותו המוכחת, ראוי כי עניין זה יובא בפני רשות האוכלוסין לצורך בחינה מחודשת".
משרד הבריאות לא התערב בעניין וקבע כי מדובר ב"טיפול נלווה שאינו מוכר במערכת הבריאות", ומשרד הפנים דחה שוב את הבקשה לאשרה. בדיון שהתקיים לאחרונה בבית הדין נשמעו שוב מטופלים, חולי סרטן ישראלים, שתיארו כיצד הטיפול בידי ד"ר לי הונג-בו שיפר את מצבם. בית הדין הציע לרשות האוכלוסין לאפשר לו לשוב לישראל באשרת מומחה כשם שהחזיק בעבר, תוך התחייבות שלא יבקש לשדרג את מעמדו בעתיד על מנת למנוע חשש מהשתקעותו בישראל, אך הרשות סירבה להצעת בית הדין.
לפני כעשרה ימים ניתן פסק דין שקיבל את הערר. בית הדין קבע כי כשמדובר בחידוש רישיון, כמו במקרה זה, חל על הרשות נטל מוגבר להצביע על טעם לשינוי ההחלטה, ועיגון טעם זה בראיות כבדות משקל. בית הדין קבע כי לא עלה בידי רשות האוכלוסין להצביע על שינוי נסיבות באופן שתומך בהחלטה שלא לחדש את הרישיון "ובכך לגרוע ממספר רב של מטופלים אפשרות לקבל טיפול רפואי, אשר לטענתם מטיב את מצבם". בית הדין התייחס למכתבי המטופלים שהוצגו לו, ולדברי מטופלים שנכחו בדיון, וציין כי "התרשמתי כי נוכחותו בחיי המטופלים היא משמעותית ביותר".
עו"ד תומר ורשהעו"ד תומר ורשה צילום: אוהד דיין
בהמשך לכך, קבע בית הדין כי ד"ר לי הונג-בו יוכל לשוב לישראל בכפוף להפקדת ערבות בסך 50 אלף שקל ותינתן לו אשרת עבודה כמומחה למשך שנה, שתוארך מדי שנה בהתאם לבקשות שיוגשו, תוך התחייבות שלא יגיש בקשה לשדרג את מעמדו בישראל. כן נקבע כי אחותו ד"ר לי תקבל היתר להעסיקו.
עו''ד תומר ורשה, בעל משרד המתמחה בהגירה שייצג את המטפל מסין, מסר בתגובה: "אנו שמחים מאוד שבית הדין לעררים עשה צדק וחסד עם מאות ואלפי חולי סרטן ישראלים, שהתחננו שד"ר הונג-בו יוחזר לישראל לטפל בהם. חבל שמשרד הפנים עצמו לא נענה לכך, וחייב אותנו לנהל הליך משפטי ארוך על גב הנזקקים הישראלים. אנו גאים לסייע לחולי סרטן ישראלים במאבקם על חייהם ורווחתם".

ישראל שוקלת לערער: "המקצוע לא מוכר"

רשות האוכלוסין וההגירה מסרה בתגובה: "מדובר באזרח זר שהגיע לישראל לתקופה קצובה של 63 חודשים. רישיונו הוארך מעת לעת, עד אשר נערכה בדיקה עיתית בדבר תרומתו של העובד שכן מדובר בעובד שרישיונו הוארך מעל התקופה הקבועה בחוק. טרם הארכת הרישיון, רשות האוכלוסין מחויבת לבדוק את הנסיבות העדכניות וכך עשתה. לאור העובדה שמדובר במומחיות הנוגעת לתחום הבריאות, נתבקשה עמדת משרד הבריאות בעניין וזו לא הומצאה. למרות שרישיונו של האזרח הזר פקע, הוא המשיך לשהות בישראל משך שנים שלא כחוק.
רשות האוכלוסין: "לאור העובדה שמדובר במומחיות הנוגעת לתחום הבריאות, נתבקשה עמדת משרד הבריאות בעניין ולא הומצאה. למרות שרישיונו של האזרח הזר פקע, הוא המשיך לשהות בישראל משך שנים שלא כחוק"
"מר לי הונג-בו נכנס לישראל כמומחה בשנת 2006 ברישיון עבודה מסוג ב-1 לצורך עבודה בעמותה בשם המרכז הבינלאומי לחקר הרפואה. רישיונו הוארך עד לשנת 2018 באופן חריג ובכפוף להצגת המלצות בכל שנה מחדש כנדרש בחוק. באוגוסט 2018 הוגשה בקשה להארכת הרישיון לבקשה, לא צורפו המסמכים הדרושים. על אף זאת, הוא המשיך לשהות בישראל בניגוד לחוק תקופה ארוכה. במרץ 2022 הוגשה על ידי העמותה בקשה להארכת אשרתו ללא מסמכים. מבדיקת הנושא, עלה כי העמותה נמחקה מרשם העמותות כבר בנובמבר 2020. בקשתו סורבה על רקע זה ועל רקע שהייתו הלא-חוקית.
"החלטת בית משפט מחוזי מחודש מאי 2022 קבעה שהוא ישוחרר ממשמורת בתנאי שיפקיד ערבות ושיצא את גבולות הארץ לא הותירה בידו ברירה והוא אכן יצא. לאחרונה הוגשה בקשה נוספת שבמסגרת הטיפול בה ממנה עלה כי לא חל שינוי נסיבות והבקשה סורבה. בין לבין התקבלה עמדה של משרד הבריאות שבה צוין בין היתר כי אין מדובר במקצוע רפואה המוכר במערכת הבריאות בישראל. פסק הדין שהתקבל נמצא כעת בבחינה ואנו שוקלים לערער עליו לבית המשפט המחוזי".